Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 970 ggr
[kattsson]
0

In i råttvärlden igen :)

På väg in i råttvärlden igen :P
Gjort mig själv ett schema ska kolla om den är duglig eller om jag missat något :P
Har inte hämtat de nya råttorna än…Är lite att fixa först förståss så att allt ska funka :P

Måndag

**
Frukost: Risgröt
Vattenflaska: Fyll på med nytt
Middag: Blodpudding
Städning: Nej
Berikning: Toarulle med mat

Tisdag

Frukost: Youghurt
Middag: Makaroner
Berikning: Minimajs i vatten

**

Onsdag

Frukost: Bröd
Middag: Mos och grönsaker
Städning: Ja
Berikning: Badning

Torsdag

Frukost: Barngröt
Middag: Potatis med Korv
Berikning: Gömma godis

Fredag

Middag: Köttbullar
Vattenflaka: Fyll på med nytt
Berikning: Tidning

Lördag

Frukost: Youghurt
Middag: Rester
Berikning: Mys med matte

Söndag

Middag: Grönsaker
Berikning: Klättring
Vägning: Ja

**

Torrisblandning: Havre, Rostad Ris, Flingor, Katt/hund Torrfoder, Musli och Hirs

**

[kattsson]
0

Åh ändrar söndags middag till pyttipanna istället :P

Gia91an
0

Blir det inte mer gos? Jag gosar med mina hela tiden :O

Jag har inget direkt schema för mina, men de får av den fäska maten jag om min sambo äter. Å andra sidan tänker jag på och pysslar med mina heeeela tiden xD

Men är man schemamänniska så är det kanske bra att lägga upp det så? Även om jag har annan mat till mina.

Menmen, råttuppfödarna kommer säkert ge massa tips med^^

Mstar
0

Man kan öppna buren och plocka ut och gosa även om inte tiden är schemalagd för det ;) Så tänker iaf jag.

Jag älskar scheman, gör scheman för allt! Veckans maträtter, vad jag ska plugga (statistik just nu, inte sitta här!!) och vem som hämtar på förskolorna. Planering är terapi ^^

Och hälften av punkterna jag bestämt byter plats eller stryks för att jag känner för något annat..

Men jag gillar att ha en bas, speciellt de dagar då huvet inte fungerar. Det hjälper till att komma vidare, in på rätt spår igen.

#1Får jag spara ner ditt schema för framtida inspiration?

[kattsson]
0

Hehe självklart ska jag ta ut dem lite nu och då, så mycket jag kan även om det inte står men just lördag ska vara en myslördag ;P
Jag har faktiskt varit uppfödare dock inte en bra, har inte haft råttor ett bra tag nu, pluggat in mer vilket jag skulle gjort innan :/ Men nu tänkte jag göra ett nytt försök, nya friska tag typ, hehe. Gör om gör rätt är det många som säger…Nu ska jag prova med hjälp av schemat blir det förhoppningsvis väldigt bra :P

#3 Hehe ja ett schema underlättar en hel del, så lätt att följa liksom, :P
Jomen visst får du det :P

Gia91an
0

Okej^^ Det blir säkert bra… Men det roliga med råttor är ju lite att man lär sig nya saker hela tiden tycker jag… Det blir säkert jättebra^^

Denna kommentar har tagits bort.
[kattsson]
0

#5 Ja jag hade hoppats på en helt ny start :P

Ninja
1

Väldigt mycket kolhydrater ser jag, "tjockisfällor". Du riskerar att få överviktiga råttor, i synnerhet om de är hanar.
Bara makaroner till lunch på tisdagen? Makaroner är inte ens särskilt nyttigt, mest energi. 
Mos, vilken typ av mos? Pulvermos är rätt onyttigt, koka hellre någon potatis och mosa ihop med antingen vatten, mjölk, grädde t ex. Någon skvätt olivolja och en rå äggula i gör det nyttigare. Även majs hör till en av de mer kolhydratrika "grönsakerna" (själva växten är en sorts gräs).
Ge gärna lite matvete, bovete, råris eller quinoa så får de både mer och fler olika mineraler och vitaminer med kolhydraterna, i stället för ren pasta.

Jag skulle rekommendera mer grönsaker och frukt till varje måltid, och byt ut några "kolhydratmåltider" helt mot grönsaker i stället. Broccoli, ruccola, spenat, rivna morötter kan mankomma undan med omman gör röror/blandningar. Morötter är ju vanligen särskilt omtyckt annars. Selleri, haricot verts, brysselkål, ärter, alfalfagroddar, böngroddar, solrosgroddar etc.. kika i grönsaksdisken, det mesta är ok att ge råttor, antingen rått eller kokt. Grodda kan man göra själv, allt man behöver är vatten, en glasburk samt fröer.

Kanske lite frukt, typ en bit banan eller äpple till frukost i stället för gröt och yoghurt jämt, i alla falltill de vuxna råttorna? Yngre, växande råttor, samt gamla råttor som kan vara i behov av extra näring, kan äta gröt till frulle, gärna med rå äggula i. Med vuxna råttor kan man dock behöva hålla koll på vikten, eftersom det är rikt på kolhydrater. De får ju både Torrfoder och övrig mat annars, så.

Ge råttorna kokt ägg också, då får de i sig animaliskt protein samt kalk från skalet. Är man "elak" knäcker man inte ens skalet,så får de jobba för det goda.
Det är inte bara kalk som är viktigt för att skelettet ska utvecklas normalt, utan även fosfor och d-vitamin. Det bästa är om man kan ge hela ben, t ex från kycklingvingar eller lår, så får de rätt proportioner mellan kalk/fosfor-halten, samt nyttig märg.
Fisk är även det en bra proteinkälla, som innehåller bl a d-vitamin.

Man brukar även rekommendera att ge oskalade räkor en gång i veckan, eftersom de är rika på selen som hjälper att hindra/lindra baksbensförlamning som annars är rätt vanligt hos råttor när de blir äldre. Ges helst dagen före burstädning, eftersom de kan börja lukta om man inte hittar alla rester. Tungan ute

Mstar
0

Ska råttor äta GI-mat..?    Har inte alls satt mig in i maten ännu :)

Ninja
0

#9 Nej, men deska heller inte äta för mycket kolhydrater, i synnerhet inte de onyttigare varianterna. Flört I och med att basen består av diverse spannmål får de i sig en hel del kolhydrater ändå. Jag förespråkar bara nyttigare typer av kolhydrater än makaroner och (pulver)mos, som jag skrev ovan är potatis, råris, quinoa, matvete, bovete bättre alternativdå de är rika på mineraler och vitaminer.
En varierad kost med mycket grönsaker, frukt och groddar är nödvändigt för att de ska få i sig alla näringsämnen de behöver för att hålla sig friska; makaroner och köttbullar, korv och potatis med någon enstaka grönsaksblandning är inte en fullvärdig kost.

[kattsson]
0

Okej, Nu har jag ändrat lite i schemat, ser kanske bättre ut nu?

Måndag

**
Middag: Blodpudding

Tisdag

Frukost: Youghurt med bananer och äpplen
Middag: Makaroner, broccolli, sallad
Berikning: Minimajs i vatten

**

Onsdag

Middag: Mos och wok
Berikning: Badning

Torsdag

Frukost: Barngröt och äpplen
Middag: Potatis med Korv

Fredag

Frukost: Fruktblandning
Middag: Köttbullar

Lördag

Frukost: Youghurt med flingor

Söndag

Middag: Grönsaker

**

Torrisblandning: Havre, Rostad Ris, Flingor, Katt/hund Torrfoder, Musli och Hirs

**

Gahich
0

jag skulle nog ha mer grönsaker/ frukter. 50% av råttornas "färskmåltider" ska vara grönsaker/ frukter.

Sedan skulle jag som #8 sa byta ut mackaroner/ mos mot något mer matnyttigt som matvete eller quinoa.

hus-musen
0

Satsa på färskmat i form av sallad, morötter, gurka

Yougurt innehåller massa socker, bröd innehåller socker, risrynsgröt om du inte gör den själv bara en massa socker.
Köttbullar är bättre som godis om de är köpta, hemmagjorda är mycket bättre.

Det finns inte heller någon anledning att ge råttor frukost om de har tillgång till bra Torrfoder. Undantaget är väl första veckorna med bäbisar och sedan gamla råttor. 
Då bör du satsa på en osötad majsvälling eller liknande, finns på alla matvaruaffärer.

Qui dormit, non peccat

[kattsson]
0

Okej, Ja dom jag ska hämta i fredag är ca 3 månader gamla :P
Så dom kan behöva det lilla extra :P

hus-musen
0

#14 Är de 3 månader har de kommit förbi frukoststadiet hos mig iaf, enda som får är småbebbs upp till 8 veckor typ. Om de inte är undernärda eller något.

Qui dormit, non peccat

Bebblan
0

Haha super! Det där gav mig lite inspiration tills mina råttisar kommer hem, dock om sisådär några månader och vet inte alls vilka det blir men när, dem väl kommer :P

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[kattsson]
0

Ja, det är iallafall något jag ska börja med tills de har bra hull.

mikeiko
0

Tänk tallriksmodellen med maten! Sen kan man ju variera lite förstås, behöver inte ge animaliskt protein och en massa kolhydrater varje dag, utan som andra tidigare sagt är frukt och grönt viktigt att de får varje dag.

Lättast tycker jag är att man har en råttmathörna i kylen och frysen, där man kan ha plastburkar etc med röror och annat färdigt att ge av varje dag. Sallad och gurka kan du ha som vana att ge varje dag dock, till allt det andra.

[arlington]
0

Jag brukar ge råttorna kvällsmiddag med massa grönsaker, frukt och kyckling och skaldjur och sånt smarrigt. Ibland får de en bit ananas eller en melonbit med, och några gång i månaden får de olika frön och avokado. Emellanåt får de ris och pasta, potatis får de ytterst sällan för mina blir lite skumma i magen av det. ;D
Så snaskar de gott hela natten och halva dagen därpå, de små girigbukarna.
Brukar ge dem två sorters specialfoder för råttor med, som de alltid har tillgängligt.

Gahich
1

Har gjort en ny variant av ditt "schema" där maten innehåller mer grönsaker och frukter samt lite nyttigare. hoppas det var lungt att jag lånade din mall Glad

Måndag

Frukost: Risgröt blandat med ägg-gula
Middag: Blodpudding med Qinoua och grönsaksblandning

Tisdag

Frukost: banan och äppelbitar
Middag: grönsaksblandning med räkor
Berikning: Minimajs och ärtor i vatten

Onsdag

Frukost: Frukt och grönsaksblandning
Middag: Kyckling med grönsaks/frukt-blandning och lite bovete
Berikning: kokt ägg med skal på

Torsdag

Frukost: Barngröt
Middag: korv med grönsaksblandning

Fredag

Frukost: Frukt och grönsaksblandning
Middag: Köttbullar med frukt och quinoa

Lördag

Frukost: Gröt

Söndag

Frukost: Frukt och grönsaker
Middag: kött med Grönsaker och lite matvete

mikeiko
0

Ska man kanske lägga in att de ska få komma ut och springa av sig i alla fall en timme om dagen också? :)

[kattsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, det såg bättre ut än mitt, hehe :P Ähm jag vet faktiskt inte ens vad Qinoua är för något :O

Det ska inte behöva stå med då man automatisk ska ta ut dem varje dag och kela :P

Nu har jag fått i ordning buren, ska inskaffa fler saker men detta har jag gjort själv utom själva buren förståss, hehe :P

[kattsson]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en till bild med burdörren stängd :P

[134643]
0

Det är inte världens bästa idé dock att låta dem gå på gallerhyllor/stegar då det ökar risken för bumblefoot :3

[kattsson]
0

Åh, tanken är mer att de ska kunna ta sig ner och upp i hyllplanen :P Finns tre stycken hyllplan samt en plastbytta typ som används som gnagar toalett tror jag :P Dessa material var det jag hade hemma och klippte och såga skivorna själv :P
Ska lägga i tygbitar i röret jag gjort så det blir mjuk och mysigt samt tidningspapper ska dem oxå få :P

[kattsson]
0

Kan man ge råttor plommon svisker???? :P

Gahich
0

Något du kan göra är att linda in allt som är i galler i tyg. så att dem inte behöver gå direkt på gallret, för det är som #24 säger inte bra. Glad

[kattsson]
0

# 27, Okej, ska se vad jag kan göra, hehe :P

[134643]
0

#26 Ingen aning om vad svisker är med plomman ska man väl inte ge iom att det är en stenfrukt? Har för mig att jag läst det någonstans? :)

[kattsson]
0

Men om dom är urkärnade? :P

hus-musen
0

Plommon kan man ge, men man ska inte ge dem kärnan. Urkärnade är mao toppen :)

Men tänk på att torkade plommon kan ge diarre om de är ovana och får för mycket.

Qui dormit, non peccat

[kattsson]
0

Okej :P
Näe jag tänkte mer som kanske lördags snacks till dem, hehe :P
Lite plommon och majsbågar :P