Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1859 ggr
r8power
0

Tänder! Akut hjälp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina omplaceringars tänder ser väldigt konstiga ut med vad jag sett på internet. De är mina första råttor. De kommer fr¨n ett rent utsagt skitställe och jag klarade inte av att lämna dem. Men jag kan ju inte så mycket. De äter normalt, bor i min fd. fågelvoljär så de har utrymme, massa fleace och filtar, hyllplan och hängmattor.

Hur tycker ni kunniga att det ser ut?
Vad gör man om de har fel på tänderna? Är det avlivning direkt eller kan man klippa/slipa dem?

Det är samma råtta på båda bilderna, men vinkeln ändrar det lite. Alla råttornas tänder set likadana ut.

Tack för snabba svar!!

r8power
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2

Anvariel
0

Jag tycker inte de ser jättekonstiga ut men man ser ju inte hur långt upp de går. De övre tänderna ser ju helt bra ut tycker jag. De undre verkar gå lite isär. Det gjorde tänderna på en av mina tösar i tiderna också när hon blev äldre. Då fick jag klippa tänderna en gång. Är tänderna så långa att de går upp i gommen tror du? Jag tycker inte tänderna ser snedslipade ut (som kan hända när de går isär sådär). Om de inte är supertaggiga och snedslipade och ENORMT långa (med det ser de inte ut att vara här) skulle jag inte tro att det är något du behöver göra åt dem alls. Om tänderna blir så långa att de gåru pp i gommen kan de ju få svårt att äta och också få infektioner där det skaver. Då måste tänderna klippas. Endera klipper man själv om man vågar eller så går man till veterinären. Oavsett så är risken att tänderna går av lite snett så att man får fortsätta klippa dem i framtiden.

Anvariel
0

Så här såg min Saphiras tänder ut när hon blev äldre och då fick jag klippa dem en gång (sedan dog hon av andra orsaker så det blev inga fler klippningar):

http://ratballs.com/RatTails/Tails089.html

chade
0

#2 ursäkta att jag kapar tråden.. men hur klipper man tänderna själv? :O med en sax? :S fy vad läskigt :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Anvariel
0

#4 Japp. :) Jag använde en nagelsax. Och nej, det var inte särdeles varken enkelt eller kul. Saphira var INTE nöjd med matte kan jag meddela. Men vetten ville inte klippa då när jag visade upp det och sedan gick det snabbt när det väl börjat slipats fel. Var så rädd för att hon skulle få upp en "spik" i gommen. Så jag klippte av. Men OBS, man "klipper" ju egentligen inte. Tanden går ju AV. Det är inte som att klippa naglarna. Det är som att klippa en bit glas eller något. Men jag tycker nog att om man är osäker så kan man söka sig till en veterinär! Då kan de också ta och titta på hur det ser ut uppe i gomen och om allt ser ut som det ska annars. Om man sedan får en råtta som man måste klippa var 3e vecka så vill man ju börja göra det själv sedan såklart.

Zolah
0

hmm, det kan se konstigt av anledningen bara att tänderna blivit skeva, vad jag förstått kan dom dela på dom för att kunna få en annan gnagyta. testa att ge dom nötter med skal, tex hasselnötter så ders tänder slipas. om du tycker att det inte blir nån skillnad eller om tänderna växer mer så måste du nog klippa stackarns tänder. Det är en jobbig sak och när du väl börjar måste du göra det resten av livet på råttan ( sa vetten till mig då min första råtta fick problem ).

Pétit
0

Hon såg väldigt plågad ut. ^^ Förlåt,men dom bilderna när du klippte dom såg så roliga ut. Fast Dom var läskigt långa!

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Anvariel
0

#7 Det var inte min sida. Jag bara listade till den som ett exempel på hur det ser ut när tänder är för långa.

[Glimmersråttor]
1

Av det man kan se på dessa bilder så ser tänderna normala ut ang längden. Men det skulle behövas en bättre bild framifrån där man kan se hela tänderna både i överkäken och underkäken framifrån för att kunna säga säkert att det ser helt normalt ut.

Tänderna i över och underkäken ska möta varandra rakt. Bettet ska ej vara snett.

Det är helt normalt att tänderna i underkäken är rörliga sidledes, dvs. tänderna kan gå isär och ihop och skapa en glipa.

hus-musen
0

Håller med glimmer, ser inte ut att vara något fel på tänderna på bilden. Råttors tänder i underkäken är som sagt rörliga och man kan se mellanrum ibland.

Qui dormit, non peccat