Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 4025 ggr
Gahich
2

Grenar till buren

Jag har lite tankar på att lägga in lite grenar i min bur. har för mig någonstans att grenar från äppelträd funkar?

Och sedan undrar jag hur jag ska göra för att få bort ohyra, för det borde det vell finnas även om det är kallt ute och inga ohyror är "vakna" men att dom kan vakna till liv när dem kommer in i rumstemperatur (något jag läst/ har för mig)?

tacksam för svar.

Zakaraa
1

Äppelträd fungerar utmärkt, har det just nu inne hos mina råttor.
Jag gjorde ingentingh mot ohyran just eftersom det var minusgrader då jag tog in dem, på sommaren fryxer jag dock in dem.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Gahich
0

Okej så det borde gå att bara "ta in dem" nu, med tanke på att det är minusgrader:)

hus-musen
0

Fast krypen överlever i barken, det spelar ingen roll att det är minusgrader ute. De vaknar när det blir varmt.
Kolla bara på tex julgranarna folk tar in, man beräknar att det finns runt 100 000 olika kryp och spindlar i dem, bla löss, loppor och fästingar.

De djur som klarar frysgrader tycker oftast illa om hetta, så värm grenarna i ugnen eller skrubba grenarna med virkon och låt torka.

Qui dormit, non peccat

Zakaraa
0

Nu när du säger det, #3, så kommer jag ju på att jag typ "barkade av" grenarna :P Just för jag ogillar kryp och insekter så jag tar bort så mycket som möjligt ändå, haha. Går naturligt för mig så tänkte aldrig på det

Susanna_w
0

Jag kokade vatten jag när jag använde pinnar som jag skaffade utomhus, nu köper jag pinnar för gojor som man kan skruva fast i gallret

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Zakaraa
0

#5 Är det riktiga pinnar av trä eller är de konstgjorda?
Jag har bara sett konstgjorda därför jag kör från ällepträdet :) Annars skulle ju skriv-pinnarna vara jättebra som både inredning och gnagarmöjlighet

Gahich
0

#3 hur många grader och hur länge i ugnen?

Susanna_w
0

Jag har både och. Dom konstgjorda är böjbara och de andra är riktiga bara det att dom är kapade och i änden är det en ditsatt skruv.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

cissi_1993
0

man bör ha över hundra grader för att allt ska dö men den behöver inte va inne länge

[Alenzi]
0

Jag tänkte köra på att ställa ner mina grenar i förrådet ett par månader och hoppas på att allt som behöver värddjur dör av svält, tror inte jag får in 1.5 m långa pinnar i ugnen :P

Zakaraa
0

#10 Du kan hälla kokande vatten på dem, har för mig att det ska fungera om du gör det några gånger

[Alenzi]
0

#11 Oh, det var fiffigt! Dock lite svårt, bor på tredje våningen mitt i stan X( Vågar man göra det i duschen? Obestämd

hus-musen
0

#7 Brukar köra på iaf 150 grader och ett par timmar, de ska vara helt genomtorra. Går fortare om du barkar av dem.

#12 inga problem att göra det i duschen :) Du kan även fylla badkaret och lägga ner dem, så är inte vattnet kokande när det rinner ner i avloppet.

Qui dormit, non peccat

[vargflick-a]
0

äppelgrenar funkar! kan skölja av dom lite kanske annars så är de bara å köra på  sälj går med tänk på innan bara att kolla vad de är för träd

[Alenzi]
0

#13 ja, det vore väl lyxigt att ha ett badkar… Oskyldig

;)

Är bara rädd för att smälta något rör i avloppet, spräcka klinkers eller fördärva fogar X( Badrummet är helt nyrenoverat.. nej, det vågar jag inte :o