Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2698 ggr
rat
0

Snälla tips!! Slö i bakbenen

Hej min råtta Rut är väldigt slö i bakbenen.. Hon pigg, äter bra och verkar lika nyfiken som vanligt.. Men hon små släppar benen efter sig, hon kan sitta och stödja sig på dom men måsste hålla balansen med en framtas i backen hela tiden om hon ska sitta på "rumpan", hon föröskte klia sig med ena bakbenet men hon kunde inte lyfta benet så högt.

hon har lykades hon klätra längst upp i min garderob och klättra upp för soffan och tas sig längst upp i sin bur med dessa bakben så Hon är alltså inte helt förlamade, men ser att hon har det lite svårt.

Är nu rädd att det ska bli värra och att det ska hända med hennes syster Nora..

Någon som har tips på vad det kan betyda eller vad jag kan göra?

Tack på förhand

En orolig råttmamma

Ninja
2

Bakbenssvaghet är vanligt bland råttor, och är en typ av artros (degenerative osteoarthritis). Det finns inte mycket man kan göra när lederna redan blivit slitna, men att ge selenrik kost hjälper ofta lite grann även när de börjat bli svaga. Vanligtvis ger man råttor hela räkor (med skal) eller paranötter eftersom de är rika på selen, ca en gång i veckan är lagom.

Vanligtvis försöker man förebygga bakbenssvaghet redan i ung ålder, genom att regelbundet ge selenrik mat. Det du kan göra nu är att pensionärsanpassa buren, t ex underlätta klättringen med ramper. Tänk på att hon inte bör ha en för hög bur nu, eftersom hon kan ramla och slå sig. Fler hängmattor är bra, för att dämpa eventuella fall.
I stället för en hög bur är låga burar med stor botten yta bra för gamla råttor, så att de får röra sig så mycket de vill. På det viset underhålls lederna och de blir inte för stela.

Varghund88
0

Som Ninja säger så är det viktigaste egentligen att hon får bo i en bur numera där hon inte kan ramla och slå sig illa. Här hemma kallar vi det en "pensionärsbur" *ler lite* Eftersom det är så vanligt att bakbenen mer ller mindre lägger av när råttorna blir gamla.

Hennes syster kan ju flytta med henne, särskilt om du har en bur som kanske är låg men har ganska mycket yta för dem att röra sig på ändå.

Anvariel
0

#1 Intressant angående selen. Vet du var det finns mer information att läsa om detta? RatGuide nämnde inte selen nämligen, utan B-vitamin.

Min ena tös, Coco, blev väldigt bensvag i slutet av sitt liv. Hon blev 2 år och 9 månader.

Ninja
1

#3 Egentligen hittar du överallt där du kan läsa om selen, att brist leder till muskel- och ledbesvär. Selenrik diet kan rekommenderas som en del av artrosbehandling.
Brist är rätt vanligt i västvärlden har jag läst, pga utarmade jordar.

Själv märkte jag för flera år sedan när jag först läste att man rekommenderade oskalade räkor för att förebygga bakbenssvaghet, att min då stela, gamla Baloo blev rörligare och aktivare med en mer selenrik kost. Han dog någon vecka före sin treårsdag, och slapp bli förlamad i bakbenen. I dagsläget VET jag ju inte att det beror på mer selen i kosten, men i och med att han blev bättre på den dieten så tror jag absolut att det KAN ha spelat roll.

Selen är viktig för många av kroppens funktioner, bland annat för att förhindra nedbrytningen av brosk = artros (som gör att lederna inflammeras, ömmar och råttan blir stel och slutligen förtvinar musklerna, och råttan blir i värsta fall förlamad).
I ryggen, där råttorna främst verkar drabbas av artros, kallas det spondylos. I case historyn på RatGuide visar de just den typen av artros, på röntgenbilderna.

Våra husdjur är ju trots allt vanliga som försöksdjur, hur trist det än är. Det postitiva är ju dock att det finns masor om olia sjukdomstillstånd, och det finns en hel del på internet om man googlar på engelska.
Kombinera orden "selenium" (selen), "arthritis" (artros), "joints" (leder), "cartilage" (brosk) fritt i en sökning så kommer det upp hur mycket som helst. Både artiklar och vetenskapliga rapporter. För mer specifikt på råttor kan man ju givtevis skriva "rats" i sökningen, också.

Folk har ju inte i alla år rekommenderat oskalade räkor i kosten för att det är roligt med lukten dagen efter Flört tanken är ju just att det ska lindra framtida bakbenssvaghet. Sen att det ska vara ett rätt effektivt skydd mot cancer, som våra små ofta kan drabbas av, gör ju inte saken sämre.

Ninja
0

Kan tillägga att Baloo, som jag nämnde i förra inlägget, hade en bror som redan hunnit bli rätt förlamad i bakbenen när jag började ge oskalade räkor, och han blev inte bättre av en selenrik kost. Antagligen hade det redan gått för långt på honom, förslitningarna var för svåra. Han blev ca 2 år och 4 mån, om jag minns rätt.

rat
0

Ja jag ska ner nu idag och köpa oskalade räkor (tack för tipset!!!).. Har iaktagit henne hela dagen och hon springer och klätrar använder benen ganska duktigt.. men ja dom är väldigt svaga..när hon jagar sin syster så hänger som inte bakdelen med i svängarna så hon springer lite snett sötnosen.. men hon är glad och leker på.. så jag tror det kan finnas hopp fortfarande!

Det enda som gör mig lite orolig är att hon knappt är ett år än..så hon är inte så gammal..

hus-musen
0

#6 Isåfall hade jag funderat på om hon kan ha ramlat och skadat ryggraden eller om hon fått en stroke, alt om det finns en tumör som trycker någonstans. 
Är hon inte ens ett år så är ju inte bakbenssvaghet pga ålder särskilt troligt.

Qui dormit, non peccat

rat
0

Tack för alla svar! idag använder hon benen fint! inte i samma skick som hennes syster men hon är betydligt mkt bättre. Om det hade något med räkorna jag gav henne eller att benen fått läka sig själva vet jag inte..

tack

Ninja
0

I och med att hon är så ung kan det ha varit en skada, t ex att hon fallit illa. Skönt att hon är bättre nu.