Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 3663 ggr
AliceTheGirl
1

Funkar råttor ihop med hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en två-årig chihuahua, och vill så gärna ha råttor. Men det stora problemet är: Funkar råttor tillsammans med hundar? Jag har nämligen läst på sidor att råttor har de i blodet från uteråttor att riva smådjur, och det sista jag vill är att förstöra min hund för att jag köpt några råttor. :/

Har du någon chihuahua, eller någon annan liten hund?

Funkar de tillsammans?

Tacksam för svar.

// Alice

"Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd att ta emot henne"

Stephanie
1

Våra hundar tyckte att mina råttor var udda, läskiga små djur och flyttade sig helt enkelt om de kom nära. Råttorna var mer nyfikna men gjorde inget alls. Glad

Tvivlar på att råttorna skulle "ha det i blodet".

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

hus-musen
4

Fattar inte vart du fått den informationen ifrån, den är så fel den kan bli!

Det är snarare hunden som kan skada råttorna.
Chihuahuaor har använts som råttjägare, så det beror på hur starka instinkter din hund har. En del hundar går det bra med, andra inte. Går inte att säga i förväg hur din hund kommer att reagera.

Qui dormit, non peccat

Ninja
1

Det är många som har hundar och råttor. Min hund är dock en jakthund som inte fått vänja sig att man ska låta smådjur vara (omplacering som vi tog hand om när han var 5 år), så jag har inte vågat släppa ihop dem. Tror inte han skulle bita dem, däremot slå med tassarna om han vill leka..

En annan hund vi hade när ag växte upp äääälskade smådjur, en schäfer. Han skulle absolut inte skada dem, och han vår så lycklig om de (råttor, kaniner eller hamster) kom fram och hälsade, kanske t o m klättrade på honom.

Så finns det de hundar som utan vidare skulle bita ihjäl dem, har en hund i min bekantskapskrets som gärna dödar t ex sorkar om han får chansen..

Råttorna har däremot alltid varit snälla mot hundar, vissa har bara vaktat buren mot närgångna nosar.

Det är alltså väldigt individuellt, men just chihuahua är ju inte typiska jakthundar så det borde inte vara någon större fara. Går de inte ihop är det ju bara att man inte har råttorna lösa i samma rum som hunden, min får ligga i vardagsrummet medan råttorna springer i kök, hall  och sovrum.

AliceTheGirl
0

#2: Varje gång när han träffar ett annat djur brukar han först vara väldigt nyfiken, skälla och sådant, men när han har vant sig med djuret ett tag så brukar han inte längre skälla och vara nyfiken, då bryr han sig inte längre.

Jag fick den informationen när jag var inne på en djurdoktors sida, där det stod bland annat att råttor har en liten liten del kvar av uteråttan, att den inte direkt är smådjurs bästa vän. Tyckte själv att det lät konstigt, så det var bra att jag fick det klart för mig att råttor verkligen inte skulle kunna göra någon skada med vovven… ^^

fiffiluren
0

Det dom menar med råttor och andra smådjur måste vara det att råttor är rovdjur som man absolut inte borde ha tillsammans med marsvin, hamnstrar, möss, gerbiler osv det kan ofta sluta med ett dött smådjur. Så man ska aldrig chansa med att sätta ihop råttor med andra smådjur.

Jag tror inte att dom skulle ge sig på hunden för att döda den, kanske försvara sig om dom tycker den blir för närgången men inte mer än så.

Magda
0

jag skulle bli mkt förvånad om någon råtta skulle ge sig på din hund :)

alla våra har umgåtts fint med hund, tidigare hade vi schäfer, nu har vi en mindre hund och det har aldrig varit problem.. vi har även katter & kanin & andra djur, råttorna har inte reagerat aggressivt på något, möjligen att de skulle ge sig på mössen eller hamstern.. men jag vet inte, skulle aldrig våga testa iaf :)

hus-musen
0

#4 En hund är ju inget smådjur, oavsett ras, tänkte inte längre eftersom du frågade om hund i inlägget..

Visst en stor ilsken råtthane kan göra rejäl skada, de har vassa tänder och kan bitas ordentligt. Har en pojke här hemma som hatar hundar, han attackerar hundar oavsett storlek och ras. Jag har lås på buren, inte för att skydda råttan från hunden utan tvärtom haha. Men råttan skulle kunna göra skador på tassar och nos, inte särskilt mycket mer.

Däremot bör man inte låta råttor träffa möss, hamstrar osv, det finns risk att råttan ser dem som mat eller inkräktare på reviret så råttan dödar dem i värsta fall.

Qui dormit, non peccat

Idrus
0

Det där är ju helt olika. Vi har två jakthundar hemma varav den ena gärna jagar och letar upp råttor ute. Men eftersom de ser mig som ledare och jag har varit tydlig med att det inte får skada råttorna så gör det ingenting mot dem. Förut försökte de bita mot råttorna och råttorna tillbaka, haha. Men nu går ena tiken ut ur rummet direkt råttorna hoppar på henne (de gillar att dra henne i svansen/dra henne lite i öronen och vara allmänt jobbiga) istället för att hugga tillbaka. Medans den andra (bilden) inte bryr sig särskilt mycket. Och då är hon harjägare och är en riktigt duktig sådan! Flört Men annars ser jag nog att hundarna är ett större hot än råttorna.

Besök gärna min blogg.

[134643]
0

Det beror på, ibland går det bra ibland går det mindre bra. Beror på hur hunden är, hur råttorna är och hur du är.

Den här helgen var första gången råttorna fick träffa vår helghund och vise versa. I början fick hunden bara nosa lite igenom gallret, då var han lite för på. Då så fort han försökte busa med råttorna t.ex så fick han ett "nej" ( Han är väldigt känslig så ett lugnt nej räcker långt ). Och idag har han fått nosa på dem utanför buren. Då slickar han lite på dem sen går han och lägger sig :)

Så det beror på ;)

Lamina
0

Lite OT, men det är inte alltid råttor går på smådjur heller. Hittade min förymda dvärghamster sovandes i råttpojkarnas bur en gång. Råttorna bara nosade på honom och fortsatte sen med sitt…

Håller faktiskt inte med om att råttor är ofarliga för hundar, inte alltid. Vaknade upp en morgon för att hitta blod i hela huset. Hela huset, det var blodstänk överallt! Förvånad Trodde på fullaste allvar att jag skulle hitta något dött djur i andra änden av blodspåren… Det visade sig i slutändan att det var Zorken, en av hundarna, som hade fått sig ett riktigt rejält bett i örat av någon av råttorna genom burgallret. Han har fortfarande ett jack i örat efter det…

Nu är iofs inte det särskilt vanligt, snarare tvärtom. Dom flesta djur har vett nog att backa undan när råttorna hotar/nafsar om dom kommer för nära buren. Och det är enda gången under mina 3 år som råttägare då råttorna bitit något djur så hårt att det blivit ärr, eller ens börjat blöda. Dessutom så kan man ju lära både hunden och råttorna att låta varandra vara. Jag kan t.ex. ha mina råttor lösa både med hund och katt i rummet utan problem. Och alla djuren (utom just Zorken, puckot) har lärt sig att inte gå för nära råttburen. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Ingen har väl påstått att råttor är ofarliga för hundar, men de är definitivt inte dödliga för hundar. I värsta fall kanske man får sy något stygn men det är allt liksom.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Fast nu var ju frågan om råttorna skulle kunna förstöra hunden (inte döda, förstöra) vilket jag tolkar som att hunden skulle kunna få ärr eller liknande. Alla säger nej, och jag håller inte med. Det kan hända.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
0

Fast hunden är ju inte förstörd på något vis.. Annat än möjligtvis om du har en ren utställningshund, då kan de få avdrag eller bli diskade beroende på skada, ras och tävling.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

#13 Tja, jag antog att det var ungefär det hon menade med att hunden blev förstörd. Fast jag kanske tolkar allt fel och då får väl TS rätta mig.

//Lamina

Ruzicka
0

Jag bumpar upp tråden lite och lägger till en fråga.

Har någon tips på hundraser som brukar fungera bra med råttor?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

hus-musen
0

#15 Alla funkar, men hundar som är verkliga jaktindivider kan ha lite svårare och kräva konstant passning runt dem.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

#15 Som hus-musen sa, alla funkar. Men så är det såklart lättare att lära en valp att råttorna inte ska jagas. Men vi har precis lärt en 4-årig Whippet ( framavlad för att jaga kaniner ) att man får slicka, men inte bita eller använda tassen.

Så visst funkar alla raser :)

Ruzicka
0

#17 Jag drömmer om en whippet i framtiden men läste att de är duktiga på att jaga råttor. Men om du säger att det funkar så..! ^^

#15 Tack för svaret!

[134643]
0

#18 Alltså jag kan ju inte garantera något, men med träning redan vid valpstadiet ska det inte vara några problem :)

Whippar är underbara hundar! :')

Banankaka320
0

Min Rottweiler är snäll mot råttorna, men inte så snäll att jag litar på henne. Hon vill leka med dem, och lek kan leda till mördalek xD

Däremot nakenhunden litar jag till 110%, hon har alltid haft smådjur omkring sig och tror det är valpar. (Lägger sig på dem och slickar dem överallt.) Den enda hon bitet är illern x) Men det var i försvar :D

Ruzicka
0

#19 Jag lovar att jag inte skall stämma dig om det inte fungerar. XD Vågar du lämna din hund ensam med råttorna, eller kan du ha den ute när råttorna springer lösa? Eller är det för mycket begärt av en vinthund?

#20 Åh vad mysigt det låter med nakenhunden! Min pojkvän vägrar tro att man kan ha hundar och råttor i samma hushåll, så jag får låna era berättelser lite och försöka övertala honom om att hålla råttflockan vid liv även när vi skaffar hund.

[134643]
0

#21 Haha tur! Han har bara träffat dem två gånger så jag vågar inte lämna han ensam med dem. Och så är jag en sån tråkig råttägare som just nu bara låter råttorna springa i fåtöljen och på bordet tills vi lärt känna varandra mer ( de är 2 månader ). Då kommer han fram och nosar och slickar lite sen går han och lägger sig i soffan :)

Sen är han en väääldigt känslig hund som reagerar så fort man höjer rösten det minsta så han är väldigt lätt att bara säga till när han är för på, då går han och lägger sig :)

zickan
0

#22 haha kan vi byta hund? Försökt i snart en timme att få min ena och lämna sängen så vi kan gå ut på promenad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ruzicka
0

#22 Jamen det låter ju som att han ändå är väldigt snäll mot dem. ^^ Jag trodde generellt sett att Whippets var väldigt känsliga till sinnet?

[134643]
0

#24 Det är han! :)

Jag har inte träffat någon annan whipp än han ( och han är inte min heller ), har ingen i området och vi har ingen bil.. Men jag tror att de flesta kan vara rätt känsliga, men han är nog rätt extrem. I början fick han panik ifall jag kollade på honom när jag kom rätt framifrån, heh. Nu är vi över det iaf, men han reagerar ändå väldigt på min röst :)

#23 Haha nä, tror jag behåller fisen :)

Ruzicka
0

#25 Åh, vad jag blir avundsjuk.. >.< Men nu får vi nog sluta med hundpratet här innan vi går alldeles för mycket OT. XD

[134643]
0

#26 Moahaha, du har ingen Whippet!  *fniss*
Haha ja kanske det, sorry AliceTheGirl xD

zickan
0

Här hemma

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kalli
1

Och här hemma. Kyss

AliceTheGirl
0

Tyvär ser inte mamma skönheten i råttor (!) så det blev en hamster istället.

Men tack för er som vart snälla och svarat, kommer väl skaffa råttor någon gång i framtiden! Glad

Stephanie
0

Det är så synd på folk som inte gillar råttor, om dom bara visste vad dom går miste om! Tungan ute Men grattis till hamstern i alla fall!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Varghund88
0

TS: Synd att det inte blev råttor, men grattis till hamstern!

Ruzicka &  134643

Kan ju tillägga att jag har whippet själv. Och ja – whippet är i allmänhet känsliga (precis som du säger 134643 så får man inte höja rösten mot honom för då får han panik stackaren… världens töntigaste hund! hahaha *kramar om honom kärleksfullt*).

Han var lite rädd för råttorna precis när de var nya. Nu bryr han sig inte om dem, det fungerar utmärkt!

#21 Om din pojkvän behöver övertalning om att hund (och i synnerhet whippet) och råtta går ihop så är ni välkomna på ett besök för bevisen! Haha.

AliceTheGirl
0

#32 Mamma var med på de här med att vi skulle skaffa råttor ett tag faktiskt, men när hon tog med vovven till veterinären för en undersökning träffade hon två stycken råttägare. Dom hade med sig sina två råttor. Vår hund började skälla bara vid lukten av dom, så mamma hade fått ta in honom i ett annat rum.

Så det var ju inte särkilt lyckat, men jag är 99% säker på att jag kommer skaffa råttor i framtiden! Glad

Varghund88
0

#33 Det där är ju en ren vanesak. *ler lite* Om ni faktiskt skaffade råttor så skulle han snabbt lära sig att inte skälla på dem – det är jag säker på.

Det handlar om ren vana och träning.

AliceTheGirl
0

#34 Jo, det har du rätt i. Problemet är dock att han har försökt ge sig på hamstern hela tiden, och eftersom att chihuahuor har en "jagarinstinkt" av att fånga just råttor skulle det nog inte blivit bättre. Flört

Och sedan anser mamma råttor som "skadedjur"… :/ Antagligen eftersom att vilda råttor tog sig in i vår bil och gnagde sönder den så att vi fick lämna tillbaks vår bil, så har hon väl fått en annan bild av råttor.

Först tänkte dom sätta ut råttfällor i bilen men eftersom att dom visste att jag skulle börja gråta av att se en död råtta ligga i en råttfälla (speciellt för att det känns som att man är en mördare) så var dom snälla och satte en bur med en ost i, så att vi kunde släppa ut dom i naturen igen. Oskyldig

Gick lite från ämnet, hehe, men aja det handlade i alla fall om råttor. SkämsFlört

Zakaraa
0

Precis som #2 säger så beror ju det Helt på vilken jaktinstinkt dina hundar har.
Har själv 3st Border terriet (grythundar) som inte fungerar alls, skulle de få tag på råttorna kan jag lova att det inte finns några råttor kvar.
Sedan har jag en border collie X schäfer mix som inte bryr sig ett dugg.

Detta löser jag med barngring dör dörren och runt buren. Inga problem alls med det :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning