Det är lustigt...
Jag tycker det är lustigt.. när jag hade mina två hanråttor för några år sen använde jag kutterspån, dom hade inte nån "speciell" kost, åt både lök, salt mat (inte hela tiden) och andra maträtter, ingen stor bur hade dom heller, och var inte ute varje dag.. eller nästan inte alls. Ändå väldigt välgödda, älskade och typiska hanar.
När jag kom på det här forumet så tittade jag tillbaka på hur jag behandlade råttorna då.. och nu ser jag vilken "hemsk" råttägare jag måste ha vart. Men lik förbannat så levde dom jättelänge och var lyckliga, levde i 2½ år och var hur friska som helst! Dom KUNDE ha levt längre, men dom fick löss och jag hade inte tid och ork att ha kvar dom.
Men jag tycker inte att jag förtjänar den titeln som "dålig råttägare". Mina två hanråttor levde ett långt och lyckligt liv utan några som helst sjukdomar… så jag förstår inte denna hysteri om att det ska vara viss mat dom inte får äta. Självklart tar jag ju notis på dom dödliga sakerna.. men såsom jordnötter, linfrön och andra småsaker känns bara så himla överdrivet. Eller att kutterspån är LIVSFARLIGT.
Tro inte att jag bortser från allt detta och ska börja slarva med mina nuvarande flickor. Är både äldre och detta forum har gett mig många svar och inspiration.
Nu använder jag Alspån, ger dem allsidig kost och dom får mycket uppverksamhet och lek.
Jag tycker bara det är lite halvlöjligt att man ska "dadda" med råttorna… dom ÄR ju RÅTTOR. Självklart ska man ta hand om dom på korrekt sätt, men dom är inga kristall glas..
Döm mig inte.. jag bara utgår från egna erfarenheter och perspektiv.
Bidrar med en bild på mina fina hanar från 2006
Att dra sådana slutsatser som att många av de allmänna hälsoråden skulle vara överdrivna& onödiga efter erfarenheten av två stycken råttor är väl lite förhastat..? Det är väl seriösa uppfödare, människor med stor kunskap& erfarenhet personer som haft mer än hundra råttor som anser att de hälsoråden och varningarna är korrekta..? Då väljer iaf jag att lita på att dem.
Det finns nog ingen som påstår att alla råttor blir sjuka& dör tidigt av mindre hälsosam kost& dammigt bottenmaterial, men erfarenheten har tydligen visat många råttor inte mår bra av det. Vissa blir försvagade& mer mottagliga för sjukdomar. Det väl bra att sprida till så många som det går..?
Mat att ge i begränsad mängd, tex linfrön.. Enligt vad jag läst här på forumet är det sådant man ska ge sparsamt.. Har aldrig sett någon skriva att det skulle vara förbjudet att ge. Det är samma som med oss människor -vissa saker äter och dricker vi flera gånger om dagen& annat kan man inte äta/dricka mycket av utan att må dåligt. Kan inte se något konstigt med det.
Att uppmana människor till att skaffa så stor bur som möjligt är väl positivt..? Det finns kanske djur som anpassar sej till en något för liten bur, men tänk på alla stackare som inte gör det, som mår dåligt, utvecklar stressbeteenden. Tycker det är självklart att informera nya blivande& nya ägare om hur mycket utrymme& möjlighet till aktivitet de flesta råttor behöver för att må bra. För somsagt råttor är ju RÅTTOR& det finns väl inget naturligt för dem med att sitta i bur -egentligen?
Jo, sant. Jag hade väl fel. Ville bara uttrycka mina känslor och tankar

Vet inte riktigt vart du vill komma med inlägget..
Men man kan vara en dålig djurägare, en okej djurägare och en toppendjurägare som ser till djurens bästa. Man väljer såklart själv vad man vill vara.
Qui dormit, non peccat
Jag hade också mindre koll förr med mina 4 hanar och använde typiska kutterspånet, gnagarblandning från zoo och för liten bur. Dom fick inte heller färsk mat varje dag. och dom blev alla över 3 år :) men jag ser mig inte som en dålig matte för den delen. Tiden har ju gått framåt och bättre alternativ har uppdagats. Nu för tiden har jag inget av det där till mina grabbar och dom verkar lika.glada som mina andra var. Huvudsaken är väl att dom är friska och goa.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Jag tror att bland de vanligaste missuppfattningarna folk gör är att tro att tamråttor=vildråttor. Så är verkligen inte fallet. Tamråttor är framavlade labbdjur, och är därmed inte alls lika överlevnadsstarka etc som vildråttan.
Tamråttan ÄR känslig, blir sjuk väldigt lätt, måste hållas i rumstemperatur etc. De klarar sig inte under extrema förhållanden.
Måste bara fråga…avlivade du dem pga löss, lathet och tidsbrist? o.O

#6 Står så i texten iaf. o.O
Qui dormit, non peccat
#1 Bra inlägg!
Jag förstår inte heller ditt resonemang. Det är som att säga " Min mormor har rökt i 60 år och hon är minsann hur pigg som helst, ingen lungcancer och mår jättebra!", är det då ett skäl till att förkasta allt annat som tyder på att rökning är hälsofarligt och förknippat med stora risker..? Råden finns där av en anledning.
Min åsikt är att man läser på om det djur man vill skaffa innan man skaffar det. Många av oss har varit "unga och oerfarna" någon gång, men att dra slutsatser enbart efter egna erfarenheter ger väldigt osäkra resultat. Bättre att erkänna för sig själv att man gjort fel, men hade turen att det gick bra ändå.
Glad att höra att du trots allt följer råden trots att du inte tycker att man ska"dadda" med råttorna!
Mvh Tess
Herregud.
Lås tråden.
Ska lämna forumet för det enda jag gör är bara fel :/
Folk har missförstått vad jag har velat säga med den här tråden :/
SJÄLVKLART tar man hand om sina djur! Jag skämmer bort dom som fan. Men det behöver inte komma en j*kla mobb och komma och säga till mig att det jag gjorde var fel som jag inte visste då.
Mina dåvarnade råttor var sjuka, gamla och jag hade inte tid med dom, det var mitt val.
Ja jag gjorde fel som dömde över mina egna erfarenheter. Men ville bara uttrycka en simpel åsikt för det verkar vara en stor topic om olika maträtter och kutterspån. Jag kanske inte är den PERFEKTA råttägaren, men jag älskar mina råttor över allt annat.
Känner mig bara så himla kränkt :/
Lås denna tråd, eller ta bort den för sjutton. Pallar inte mer

Finns inget i denna tråd som är kränkande varken mot dig eller någon annan.
Men jag låser tråden som du ber om.
Qui dormit, non peccat