Fundersam blivande råttägare
Har efter att jag blev råttintresserad för flera år sedan bestämt mig för att skaffa egna. Tänkte att det ska bli inom ett år eller så, när tiden är rätt och det är ordentligt planerat. Har läst på en med tiden och det känns som att jag kan en hel del men är ju långt ifrån fullärd, om man nu kan bli det…? Har (liksom alla nybörjare) några funderingar:
1. Hade tänkt mig 3-4 råttor. Först skaffa två stycken och efter ett tag en eller två till för att få lite åldersfördelning samt en liten flock. Vad tror ni om detta?
2. Läste här på forumet att månadskostnaden för två råttor ligger på ungefär 250 kr. Jag vill ge råttorna det bästa och tänkte att cirka 500 kr i månaden (i snitt) kan vara lagom att ha som månadsbudget för 3-4 råttor (burunderlag, mat, burinredning, etc.). Ni som är vana råttägare har nog en bättre uppfattning än mig på vad det kostar/månad, så vad tror ni? (Det är givetvis relativt som allt annat hur mycket man väljer att lägga varje månad och veterinärsbudget är inte inräknat här)
**3. Har även kollat efter foderblandningar att blanda själv och läst på kring kost och kommit fram till att den blandning Terato skrivit om här på forumet verkar vara bra som bas. Ni som använder den eller ungefär den, vad tycker ni om den? Några bra tips (förutom att läsa på ordentligt)?
**
4. Någon som använder foderautomat till torrfodret och har åsikter/funderingar/omdöme kring att använda en sådan (storlek för katter, 1-1,5 liter)?
5. Jag har även läst om att "vanliga" vattenflaskor kan låta mycket och att Ferplasts "Sippy" låter mindre. Någon som har omdöme/åsikter om dessa vattenflaskor?
6. Hur stor bör veterinörsbudgeten vara anser ni? Jag tänker mig att om man har otur kan man behöva operera och det kostar en hel del eller så kan flera råttor bli sjuka samtidigt och då gäller det ju att tillräckligt med pengar undanlagda…
6. Hur är det att skaffa råttvakt om man ska åka iväg utomlands t.ex.? Lätt/svårt? Lämnar ni dem till en bekant med erfarenhet eller är det någon i familjen? Givetvis kommer jag inte åka iväg en massa och lämna dem till andra som får ta hand om dem, men jag är nyfiken på hur andra gör den gången man inte kan ta med sig råttorna.
Nu blev det några frågor och det kommer säkert fler med tiden… Tar tacksamt emot alla tips och det är bara att fråga om det är något annat i undrar (om mig, mina tankar kring råttor och att bli rättägare, osv.).

Åldersfördelning är helt ok, då slipper du dessutom att många råttor går vidare samtidigt när de börjar bli gamla.
Det beror ju på hur du slår ut det, ja köper en säck toalätt kostar 129 kr, en säck kattsand kostar 27. Båda räcker i betydligt mycket mer än en månad (beroende på hur stor bur du har och hur ofta du byter.) Toalättsäcken räcker minst 6 månader eftersom mina är toatränade.
Musli osv i foderblandning kanske kostar 50 kr i månaden.
Burinredning hittar man billigt på rusta, ikea, claes ohlsson mm i form av fleece, korgar, väskor, rep mm.
Räknar på att jag kanske lägger 56 kr i månaden på mina 5 stora gubbar uträknat på en livstid på 2 år.
Sen beror det på om du ska köpa alltin på zoo, då ökar kostnaden markant.
Använder inte Teratos foderblandning, men har någon liknande.
Foderautomat har jag inte utan jag har matskålar.
Du bör skaffa "tysta" vattenflaskor, det skiljer väldigt mycket i ljud på dessa. De vanliga flaskorna blir jag galen på när dricker, de klingar något hemskt och synnerligen på natten.
Veterinärbudget som täcker det mesta för 4 råttor= 2000 kr.
Men ha i åtanke att om det skulle behövas operation så kan det bli dyrt.Kan jag inte ta med mig mina så lämnar jag dem hos sambon, hos vänner eller hos mina föräldrar. Alltid någon som kan ta dem.
Men nu känner jag flera uppfödare/råttägare och mina föräldrar/sambon/syskonen är inte rädda för råttor heller.
Qui dormit, non peccat
Foderautomater kan jag ju slänga in lite erfarenheter om.
Först hade jag matskålar, dock inte så djupa. Så jag tänkte att jag skulle testa med foderautomat , vem vet , det kanske skulle fungera?
Så jag satte in den i buren, och första 10 sekundrarna fungerade den bra xD De ville bara leka med den , hela tiden! Det slutade med att den blev sov hus (bebisar var det som hade den).
Så jag tog ner den och testade att ha den som vattenautomat (bara för att) Först gick det bra men sen ville de bara gnaga på den, vilket gjorde att det blev hål i den , och då kom det vatten över hela golvet.
Så gick det för mig och min foderautomat xD Beror säkert på hur råttorna är också, men.. Ja ;)
Angående foderautomat:
Mina råttor har den lite otrevliga vanan att kissa i matskålen, så jag skaffade en automat till torrfodret för att slippa slänga massa foder.
Jag har en som liknar denna: http://www.zoosajten.se/vatten-automat-400-ml-p-1588-c-117.aspx. Fungerar bra. Dom kan ibland sitta och plocka ut ett korn i taget och slänga iväg det för att se om nästa inte är godare, men det blir helt klart mindre spill än med skålen för mig. Den i kattstorlek tror jag är onödigt stor för några råttor, mina två tjejer äter nog max en matsked var per dag.
Tack för svaren. :)
#2, #3: Det jag tänkte med foderautomat var just att det kanske blir mindre spill och mindre skit i maten.
#1: Då jag bor i en etta tänkte jag att just "tysta" vattenflaskor är bra i och med nattaktiviteten.
Såklart att månadskostnaden varierar beroende av en massa saker, som du skriver. Det jag tänkte är att skaffa en GD Rival bur så att råttorna kommer upp från golvet, det är väldigt kallt golv här speciellt på vintern och så att de får utsikt över lägenheten. Enda negativa jag kan tänka mig med den buren är att bottengallret behöver tas bort och att det kanske behövs stänkskydd om råttorna sprätter och har sig.
En annan sak jag kom att tänka på: hur är det med parfym och råttor? Jag brukar ha lite parfym på mig de flesta dagar, men vill inte att råttorna ska bli påverkade i så fall.