Allergi mot råttorna?
Hejsan!
Är en ganska så ny råttägare.
Har dock ett litet problem, har sen 3 veckor varit sjuk i förskylning (nästäppa, rinnande ögon och kli i halsen)
Tanken har slagit mig att det tråkigt nog kan vara allergi..
Är det någon som erfarenhet av detta, och hur symptomen är?
Har aldrig känt av allergi mot pälsdjur innan men har dock ej varit så nära djur på flera år.
Trist är det, råttorna är så goa och glada små bebisar.

Låter som att det kan vara allergi, synnerligen om det klias i halsen och du har rinnande ögon. Ta en allergi-tablett och se om det hjälper!
Qui dormit, non peccat
Lunachicks, du skriver små bebisar- jag känner också av viss allergi mot råttbebisar, även om jag inte är råttallergiker. Kan vara så att det (allergin) går över när dina små blivit lite äldre.
Lucke: Du gav mig lite hopp där!
Just nu är dom ca 11 veckor, har känt mig sjuk sen i början men kopplade det inte riktigt föränns häromdagen när jag insåg att jag aldrig blir frisk.
Nyser väldigt ofta också, spec efter att dom springer runt i soffan och sitter på axeln eller i famnen.
Tänker hela tiden: Jag ger det en vecka till för att se om förkylningen ger med sig..men det ligger i bakhuvudet att det KAN vara så att jag inte kan ha dom kvar.
Nu när man börjat fästa sig vid dom, och bygger och syr och inreder buren och allt så kommer detta tråkiga.
Om nu det skulle vara så vill jag se om det finns något intresse för två gudomligt söta och pigga honor.
Har läst runt lite på annonserna, men är ju som sagt ny här och fattar inte.
Dom är inte från uppfödare, utan från djurbutik.(Vet ej vilka mamman eller pappan var) Inte reggade..kan man endå lägga ut en omplacering om det nu skulle hända?
Jag kan säga så här:
Jag själv är så galet kär i mina råttor så jag blir korkad istället. Jag får stora utslag av dem när de går på mig och nu har det även utvecklats förskylningssymtom, så jag har känt mig förskyld i ett halvår, men så länge jag inte ligger i koma så kommer inte någon liten allergi få komma emellan mina pälsklingar :)
Jag ska avvakta och se, hoppas det blir bättre:)
Nej, dom är inte i sovrummet, då hade man inte fått någon sömn så som dom kan möblera om ibland i buren.
Ok, tackar så mycket för svar. Ska skriva en "annons" och se om det finns intresse, om fallet skulle vara så vill jag inte stressa utan kunna omplacera de i lugn och ro och hitta det bästa:)
#6 Håller tummarna för att det blir bättre! Vet flera som har väldigt sega och långdragna förkylningar nu, så det kan ju vara det, och inte allergi.
postmortum91:
Ja det kan jag förstå!
Hade jag inte varit så satans svag när jag är förskyld så hade jag trotsat allergin om det nu är det jag har;)
Men denna period när jag varit sjuk har varit jobbig, ingen ork eller matlust och 2 barn under 7 att ta hand om utöver all vardagstress så jag vill helst inte vara så för evigt;)
Men tillbaka till symptomen, kan en allergi vara så svår? Det är ingen liten fjuttig förskylning jag talar om nu, utan RIKTIGT illa, ibland sängliggandes och var kunde inte gå ut på 4 dagar.
Igår började jag känna mig lite bättre, men nu när jag vaknade på morgonen var jag dålig i halsen och näsan täppt och tåriga ögon.
Jag hoppas nån kan besvara frågan ang dina symptom- själv är jag allergiker men allergin yttrar sig oftast i hösnuva, dvs klåda i ögon och rinnande näsa. Jag har även fått kontakteksem(?) då jag höll i marsvin, vilket är mitt "värsta" djur. Astma då jag bodde med katt. Har inte känt av halsen. Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig- särskilt när du inte bara har dig själv att ta hand om.

#8 Så tvärdålig blir jag inte, och jag är allergisk/överkänslig mot mycket. Jag reagerar mest på honor och små bäbisar, riktiga allergibomber. Hanar går bra. Andra jag känner reagerar på hanar men inte på honor så allergi är ju individuellt.
Grejen är att du kan ju vara förkyld oxå, influensan som går är ju väldigt envis och seg, och ger öm hals, svullna lymfer, allmänna förkylningssymtom som snuva, feber, ögoninfektioner mm.
Jag var själv sjuk i 2½ månad i infuensan och hade massor av förkylningar och ögoningflammation.
Qui dormit, non peccat
Ja, jag menar förståss att var och en avgör om de tycker det är värt det beroende på vilka besvär man har. Många tycker jag är lite knäpp som utsätter min kropp för något den inte tål. Det är nog inte bra och jag antar att det kommer bli värre och värre eftersom förskylningssymptomen kom för ett halvår sen och de hade jag inte innan:P
Vet precis vad du menar, igår var det så mysigt med råttorna att det blev sorgligt. Lekte en massa i soffan och dom kröp in i morgonrocksärmarna och kröp runt därinne så det kittlades och den känslan var så mysig. Speciellt när dom ligger och gosar in sig under hakan och gosar. Naw bebisar.
Men ännu en dag av förkylningssymptom och riktig seg. Dessutom fick jag ett heltidsjobb och börjar imorgon. Gå från studier direkt till heltidsarbete är ju rätt krävande och måste va på topp. Så det lutar mot omplacering.
Tack för alla svar och råd! Och hoppas jag hittar det bästa hemmet för dom.
Min brors barn som är 4 år. Han är allergis till djurungar.. Men har inga problem med vuxna indivder=) Du kannse har någon liknade allergi =) Hoppas det löser sig för dig=)
Har varit hemifrån 9 tim. och jobbat och kände mig inte så jättesnuvig, men nu när jag är hemma känner jag det i ögonen och jobbigt i halsen. Har inte varit borta längre stunder alls sen råttorna flytta till oss, idag var första dagen jag var ute och jag funkade nästan som en normal människa utan massa sjuksymptom. Så är helt införstådd nu att det lutar mot allergi.
Nu har jag lagt ut en omplaceringsannons härinne och hoppas hitta något hem för de små rackarna.
Ha en trevlig helg!
#14 Vad tråkigt för er alla, både människor och rådisar! Men det är väldigt påfrestande med allergi och har man otur (som jag) får man även astma- hoppas du hittar ett bra hem åt gummorna!
Mycket påfrestande! Orkar inte ens ta mig ut för jag känner mig så sjuk.
Nåt annat jag undrar, kan någon se vad för teckning flickorna har och är dom dumbo? Ser ut så på öronen men är ingen expert:)
På bilden ovan ser de ut att vara toppisar och hooded. Jättefina flickor!
Den ena flickan skorrar och är tydligen sjuk. Har försökt nå vet. men förgäves. Har precis fått nytt jobb så har inte möjlighet att ta ledigt nu första eller andra veckan för att åka till vet.
Om det är någon som kan tänka sig att ta hand om flickorna, får ni dom utan att betala för vare sig bur eller tillbehör.
Mår riktigt dåligt och mina besvär försvinner inte, och min son har för första gången åkt in på akuten för andingsbesvär inatt och jag är rädd att han råkat ut för samma som mig. Dock fick vi veta att det var falsk krupp, men han har aldrig haft det innan och vet ej om det har utlöst pga råttorna.
Behöver hjälp att hitta ett hem för mina små!
Behövs dock att gå till vet och ordna medicin.
Hör gärna av er vid intresse!
! Undvik att ha dem i sovrummet, ev skaffa en luftrenare, och som sagt avvakta ett tag tills de blir något äldre och mindre allergena. Men om det absolut inte funkar så kan du omplacera dem här på