Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 758 ggr
Gia91an
0

Kamikazeråtta, vad göra?

Hej!

Vi har en liten pojk här hemma på ca 8 månader som har blivit hanterade dagligen sen han kom till oss i juli… Han och hans bror har alltid varit jättekeliga och handtama från början. Båda är köpta i djuraffär men uppfödda av djuraffärsägaren som jag VET är bra och som bara avlar på friska och trevliga råttor.

Nu tillbaka till vårt problem: Teal'c vår lilla pojk han har alltid varit supersnäll om än lite tillbakadragen. När man har honom i famnen kan han vara supergosig och sitta och tvätta sig och vara helt lugn, för att sedan helt plötsligt när man klappar försiktigt börja skrika och i panik försöka slänga sig ut från det han är på (det är alltså min pojkväns råtta så han är alltid hos honom, vi har dem inte på golvet för vi har katt och Teal'c är mer innanför morgonrocks råtta). Han slänger sig alltså ut från min pojkväns famn och dänger i golvet… asläskigt.  och sen vill han bara in i buren.

När man sen klappar han i buren är han alltid snäll och myser men är samtidigt väldigt passiv. han har aldrig varit en aktiv råtta. det är ingen av dem.

Vi såg här på sidan att man skulle klappa skygga råttor i buren och så eftersom det är ju trots allt där han vill vara när han slänger sig ut sådär. Han har dock slängt sig ut sådär tre ggr sen juli, så det är ju inte varje gång. Men detta är ju ett beteende som vi vill få bort för vi vill ju att vår lilla pojk ska vara trygg och glad. Är det någon annan som har haft erfarenhet av detta? Han är alltså supersnäll annars.

Fjordell
0

Uscha, en av mina flickor var precis likadan. Hon slängde sig ur från min famn och föll mot golvet, sjukt läskigt! Jag har inga råd åt dig egentligen, men jag försöker att handskas med alla råttorna väldigt ofta, men korta stunder åt gången. Detta tycks ha hjälpt här iaf, ingen av dem har gjort så igen. Är dock intresserad av att se vad du får för råd, så man vet i framtiden :)

Gia91an
0

Jo det är ju skitläskigt och vi vill ju att han ska må bra så… Alla tips är välkomna!

Gia91an
0
hus-musen
0

Först behöver du ju analysera varför han kastar sig iväg.
Läser du inte hans signaler att han inte vill bli klappad, har han ont, har han blivit skadad tidigare så han är beröringsskänslig osv
Eller är han bara knasig eller uttråkad och vill bort ifrån er för att han tycker att det blir för mycket.

Ta upp honom kortare stunder och klappa honom, sätt sen ner honom och låt han springa. Ta upp honom och sätt ner honom igen. 
Kläm igenom honom så att han inte har ont.

Qui dormit, non peccat

Gia91an
0

just nu hanterar vi honom i kortare stunder så att det inte ska bli för mkt för honom. Han har inte ont någonstans vad jag förstår, utan får liksom bara ett ryck och slänger sig… Han är ju rädd för katten har vi förstått med, men detta händer ju vid tillfällen då han inte ens är i rummet…

Jag tror han är lite knasig. Han är inte beröringskänslig heller. Han har aldrig varit skadad. Han är ju rädd när han slänger sig. Men har ingen logisk anledning att vara det liksom…

mikeiko
0

Jag har haft en råtta som också kunde slänga sig rakt ut i luften, utan anledning. Misstänkte någon hjärnskada på henne dock, då hon var himla knepig. Men beteendet gick aldrig bort, utan fick istället se till att hålla i ordentligt i famnen när jag flyttade på henne, eller bara ta upp om hon var i sängen eller soffan så att hon inte kunde skada sig. Men eftersom det låg någon sorts extrem skygghet bakom beteendet, så fick hon mest vara för sig själv och sköta sitt. Hon gillade inte att vara utanför buren med de andra, och ville inte röra på sig alls. Äta och sova, var hennes grej, typ.

Men eftersom din hane piper så låter det ju som om det skulle vara något mer. Är han i spökåldern och tror att katten kommer?

verkar också väldigt stressande att ha en katträdd råtta och katt i samma hem. Om han inte kan få bo i ett rum dit katten inte får komma in så skulle jag rekommendera omplacering…

Gia91an
0

Katten är ju inte i rummet nu när vi tar ut han… utan han kan slänga sig ut även när katten inte är där… (men som sagt, bara hänt tre ggr)

När inträffar spökåldern?

mikeiko
0

I "tonåren" :)

Bara lukten av katten är ju väldigt stressande för honom, uppenbarligen.