Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 508 ggr
Zolah
2

Ny kompis till buren

Jag har tagit över en råtta från en kompis som heter Stalin (kommer kanske döpa om honom inte bestämt ännu ) , han är en liten roan som numera är mestadels vit. Han bodde förut med sin bror Hitler tills dom började bråka våldsamt med varandra, och nu är dom särade.

Eftersom ingen vet vem av dom som är den som är 'arg' så har jag tänkt testa introducera honom till min flock, började med att låta dom träffas på ett bord jag har i vardagsrummet med lite mumma.

Först fick herrn träffa på Bly, den som jag tror är min alfa hane ( dock på gränsen på pension tror jag ). Bly brydde sig inte mycket, han putsade honom lite snabbt bara. Medan Stalin burrade sig litegrann ( tror jag, såg inte så stor skillnad i pälsen ) och reste sig från marken lite grann. Bly var dock inte så intresserad och ville mest komma till mig, men jag lät honom vara på bordet iafl så dom kunde lukta på varandra.

Det dröjer ett tag och inget händer förutom en sak, Stalin ger Bly ett litet nyp. Inget blod bara ett litet pip från Bly som verkade mest förvånad

Jag tillrättavisade Stalin och sedan gick det bra igen, ingen speciellt. Höll koll på om nån drog öronen bakåt, om det var ringlande svansar, speciella ljud etc. Enda som jag upptäckte var att Stalin ibland 'knastrade' och jag vet inte om jag ska tolka det som att han var arg eller glad :/

Eftersom Bly inte visade nåt intresse av den nya råttan funderade jag på om det var så att Bly inte var Alpha längre, och att Dravit hade tagit över den rollen. Så jag provade att hämta honom, Inget hände där. Dom luktade på varandra och åt lite grann. Sedan låg dom bredvid varandra en stund och Stalin började med sitt knastrande, sedan då en halvtimme hade gått bestämde jag mig att det var dags att vila från dagens intryck då både Dravit och Bly var mer intresserad av mig än den nya hannen.

Har jag gjort rätt i mitt agerande, och hur tolkar ni detta? jag har aldrig sammanfört råttor som är vuxna förr. Bara små, och det har alltid varit problemfritt och i princip likadant som nu. Alltså att dom gamla hanarna ignorerar nykomligen som om han alltid funnits där.

Mina planer : jag hade tänkt skriva lite dagbok i den här tråden om hur det går , göra så att jag låter dom träffas ca 30min varje dag så dom kan lära känna varandra. Låter det knasigt?

Råd är välkomna :) försöker kolla igenom 'vanliga frågor' men situationen är inte likadan riktigt.

Zolah
0

Dag 2 - Ännu en introduktion togs sin plats, Stalin fick träffa Bly och Dravit igen. Funkade bra och man såg att Stalin inte var like spänd som igår, jag tar det som ett framsteg. Provade att hämta hela flocken och det var lugnt, alla var snälla och fina och hade mest öga för matte och sova i hög

Dock så fickStalin för sig att ge Bly ett tjuvnyp igen. tog och vände Stalin på rygg för att visa att det inte är okej. Bly var lite ' Va-va? vad var det som hände D: ' men inget mer efter det, undrar om detta är nån fas som kommer gå över eller om det är tecken på mobbing. antar att om inte Bly eller Dravit visar att dom bestämmer kanske det blir problematik senare, men får se. har bestämt att låta dom träffas minimum 30 minuter varje dag i minst en vecka för att undersöka

Nu dagen efter har jag planerat att städa burarna, dela av furtowern i två så stalin kan flytta in på nedersta planen samt bada alla råttor i mildt shampoo för att få bort lukt från dem . Efter det om dom inte är för stressade ska jag ta en tredje introduktion, Jag vet ju inte hur Stalin reagerar på att bli tvättad. Han kanske blir arg och därav bör få vara ensam idag?

Zolah
1

Ett bad senare och alla råttor är mer eller mindre nöjda, yngsta grabbarna i min flock berättade högljutt vad dom tyckte om att bli badade medan resten var som vattenballonger när jag hanterade dom. Stalin var faktis inte alls så bråkig som jag trodde han skulle vara, antar om man bara hanterar råttor 'bestämt' så känner dom sig trygga också?

Men eftersom bad och torkning gick bra så fick dom en 30 minuters träff på vardagsrumsbordet, denna gång blev det inga tjuvnyp och Stalin vilade bredvid dom andra råttorna. Dock ville han inte bilda goshög och sova i mina armar som mina andra morsgrisar ville, Himla mysigt faktis ^^ aldrig provat det förr.

Får hoppas att detta fortsätter lika bra som tidigare, då kanske Stalin kan bo tillsammans med dom andra. han är iafl inte rädd för dom längre, verkar det som iafl då han kan ligga nära dom och tom tvätta lite grand.

Mer I morgonbitti troligen om hur det går, ska troligen få ge alla lite stronghold :/ tror gossarna har fått skabb

mickro
0

om dom har fått skabb så kan dom ju isf vara lite extra irriterade då det kliar. när mina fick ohyra så bråkade dom hela tiden :P

Zolah
0

#4 mickro

Men då borde ju mina gamla hannar vara sura och inte den nya, tycker man iafl?

Hade en till introduktion idag, gick gallant! La en papperslåda som jag har lagt en filt i, slutade med att alla inklusive Stalin låg i den och myste. Ser bara framsteg just nu, när jag skulle lägga tillbaka alla i burarna så smet han in till det gamla gängets bur även där var det ko lugnt. Men jag tog ut honom och stoppade honom i sin egen bur för säkerhets skull.

Har tänkt göra 3 introduktioner till, sedan låta han vara i deras bur under observation och se hur det går. Hittils verkar det ju funka perfekt och Stalin slipper vara ensam ^^

Zolah
0

Lite uppdateringar, Stalin och dom andra kommer riktigt väl överens på bordet. Äter, sover och myser tillsammans när dom är ute och jag tycker det verkar som om Stalin längtar att få komma till bordet varje dag då han springer fram då man kommer mot buren - skulle säga att det är ännu ett framsteg.

Dom har nu varit på bordet flera gånger och inget speciellt händer, det är bara gos och mys. och ibland en katt som är nyfiken som blir lika snabbt iväg jagad… tror dom fått det fel med det där om att katter jagar råttor, mina råttor jagar katter istället.

Senast då Stalin fick komma in i buren tillsammans med dom andra så kände han sig trängd av Bärnsten och det blev ett utmanande där, dock så gjorde jag väl fel och särade på dem innan dom gjorde något mer. Skulle sova och kunde inte hålla koll just då, var det dumt? dock så är det inget groll som varade, då dom introducerats tillsammans ett antal ggr efteråt.

har nu bestämt mig att jag ska fortsätta introduceringen tills buren är redo att stor tvättas, då ska jag skrubba den i badkaret och möblera om ordentligt. och då är förhoppningsvis alla för upptagna med att undersöka så att dom glömmer bort att vara sura :)