Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 800 ggr
Drott Airikr
0

Min råtta har nyst i tre månader - orsak?

Hej, här kommer en del lördagsläsning för den insatte.

Nu har det gått tre månader sen min råtta (ca 5 ½ månad gammal) började nysa, och fortfarande vet jag inte vad det kan bero på. Ej heller veterinären som jag har tagit henne till. Jag ska förklara lite bättre hur det ligger till:

I november 2011 började min råtta att nysa, men hon visade inte upp något annat sjukdomsbeteende. Nysningarna började smått men efter några dagar kunde hon nysa så mycket som 10-15 gånger i timmen. Detta mest när hon rörde på sig och var aktiv. Vid detta laget hade jag redan sepererat henne från de andra råttorna. Efter ca en vecka så tog jag henne till veterinär (då nysningarna inte hade upphört) och de kunde bara gissa på att hon har mykoplasma. Jag fick med mig baytril och antibiotika som hon fick i två veckor. Under kuren så börade hon sakta att nysa lite mindre men direkt efteråt så kom det tillbaka, mer än tidigare, för att efter ett par dagar senare trappas ner och nästan upphöra. Under ca en månads tid nös hon max fem gånger om dagen men så kom det den dag då hon började nysa väldigt mycket igen. Sedan dess fram tills idag har det växlat från några få nysningar till väldigt många från dag till dag.

Jag vill tillägga att hon inte sedan hon började nysa har visat upp ett enda annat sjukdomsbeteende. Hon varken är eller har varit rinnig kring öga eller nos, inget rossel, och bortsett från nysningarna är hon häpnadsväckande pigg. Hon är piggare än någon annat råtta vi har. Aptiten har det aldrig varit något fel på, tvärtom verkar hon äta mest av alla också. Hon har fått en egen, stor bur som hon trivs i och man kan se att hon är trygg. Jag har provat att byta ut bottenmaterialet redan, såklart, men det hjälpte inte heller. Det förekommer inga som helst starka dofter av något slag i det rum som hon är i.

Något som bör tilläggas är att hon nyser extra mycket när buren är nystädad och så (vilket jag har förstått är helt normalt när de ska ta in nya dofter mm).

Vad kan det vara för fel på min råtta? Är detta över huvudtaget något som kan smitta? Jag vill så gärna att hon ska kunna bo med sin syster och sina vänner igen…

Tack på förhand,

Airikr

[aammE]
0

I mina öron låter det som mycoplasma.

Susanna_w
0

mycoplasma skulle jag också gissa på!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Drott Airikr
0

Ok, det är vad jag också har misstänkt från första början (om inte luftvägsinfektion), men då undrar jag varför hon fortfarande inte visar upp några andra symptom på mykoplasma? Kan det dröja eller kanske aldrig visa sig?

zickan
0

Vad har du för bottenströ nu och innan?

Jag kör på stl. Men nya säckarna som granngården hade inne, tror stl pro. Har dammat rätt mycket. Både jag och några råttor har nyst sista tiden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

cissi_1993
0

en av mina grabbar nyser när han är under diskbänken (inte så städat där) men den andra gör de inte. hon är kanske bara känsligare

R8bus
0

Bodde hon med dina andra råttor när hon började med nysningarna, bor de i samma rum nu? I så fall är det nog ingen mening med att låta henne bo ensam, troligen är de andra råttorna också smittade (om det är en sjukdom) men de har bättre immunförsvar så att de inte uppvisar symptom.

Lamina
0

Vad har du för strö i buren..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?