Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1780 ggr
elinokanino
0

Skallig rått-tös

Hej jag har vart lite fundersam över en sak. Har min lilla rått-tös hemma som är ca 2 år, heter Juno och är kanon pigg vilket hon alltid vart. Men för ungefär ett halvår sedan märkte jag att hon började bli lite skallig och så har de vart sedan dess. Resten av Juno är precis som vanligt, inge färre pälls någonstans men hela ovansidan av huvudet är extremt korthårigt så hon ser nästan ut som en liten skallepär. Hon har inte vart minsta sjuk nån gång så kan inte riktigt koppla det här till något. Vad kan detta bero på? Tacksam för svar

Stephanie
0

Bor hon med någon? Kan det vara någon som barberar henne?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cis-j
0

kan som#1 säger vara någon som barberar, kan du se om det är hårstrån som är av eller är hon bara tunnhårig?
min ena gammeltant fick när hon närmade sig 2 en kal fläck i nacken. hon rostade ganska mycket och just där hon blev kal var rostningen ganska extrem. Men hon fick en kal fläck och den hade hon tills hon somnade in i november. hon var alltså helt kal. kan se om jag hittar en bild..

Cis-j
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu hittar jag bara en suddig bild där hon faktiskt ser lite allmänt skabbig ut på, hehe. Men det är ingen fara, hon såg inte ut så, det där var ett extremfall när jag hittade henne i chipspåsen och det kan nog ha varit den flötigaste råtta jag någonsin hållt i, haha! hon var blind på ena ögat som ni säkert kan se också. bilden är tagen några veckor innan hon fick somna in, hon smalnade av det sista och jag tror nog att åldern tog ut sin rätt, även fast hon bara blev 2 år och 3 månader. :(

Cis-j
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan ju lägga in en bild med gostanten i sin normala form efter en hel del bus ;) hon var helt otrolig på att klättra och göra ett helvete för mig då jag alltid lyckades stänga in henne i garderober eller glömma av att hon låg och sov i mina halsdukar på hatthyllan. min lilla tok-älva <3 (man ser den kala fläcken på den här bilden också)

hus-musen
0

Gamlingar kan bli tunnhåriga,både på kroppen och på huvudet. Annars hade jag misstänkt barbering, ohyra eller beroende på vart det sitter öroninflammation så hon kliat därför.

Qui dormit, non peccat

elinokanino
0

Åh va många svar :) Nä öronen ser fina ut o hon kliar inte i dom. Har vart väldigt noga med att kolla så dom inte kliar sig för mycke i pälsen då två råttor jag hade när jag va yngre fick på sig hönsloppor som på något sätt kommit in från gården där jag bor. MEn ohyra tror jag inte det är nu, va dessutom inte länge sedan jag använde en spray på rådisarna som tar bort ohyra utifall att. Hon bor i en bur med mina albino dumpo tös Elliot som har ett jäkla temperament, men Juno och Elliot har bott ihop sen dom va små och de har aldrig vart barbering tidigare. Skaffade för ca ett halvår sedan tre nya små damer som bor i en annan bur (då Elliot behöver ha det lugnt i sin bur den gamla damen) kan det ha något med att stressnivån höjts och däför någon t.ex Elliotplockar pälsen på henne?
Gjorde just en extra koll på huvet på Juno och hon är egentligen varken tunnhårig eller helt kal. All päls är bara jätte kort liksom som babyfjun.

Cis-j : måste bara skriva att dina råtta hade en otroligt fin färg speciellt på den minst "flottiga" bilden!

Haha vilket mysterium, men huvudsaken är ju att hon är pigg och att hon inte själv lider av den korta frisyren :P

Cis-j
0

#6 jag är lite tveksam till att det skulle ha uppkommit någon stereotyp på dina äldre honor pga nya familjemedlemmar om det var ett halvår sen du fick hem dom. De borde ha vant sig för längesedan menar jag. men håll du ett extra öga på dem ifall det är någon barberare.. annars skulle jag bra tro att det är en kal fläck.
tack :) ja hon rostade en hel del så det sista året såg hon mer ut som en choklad än som en black. en petit liten dam var hon :)

elinokanino
0

Oh nej gamla Elliot har inte vant sig med dom "nya" dom har olika burar och så fort nån av dom yngre kommer in till hennes bur så blir det slagsmål så dom är alltid separerade i olika ändar av rummet.