Idag blir det råttornas dag :)
Nu har jag inte lagt så mycket tid och energi på mina pälskligar ett tag. Jag har inte ändrat buren så mycket och de har fått samma tråkiga mat ett tag nu. Så jag har lite dåligt samvete.
Så idag ska jag fasiken göra så de får en egen dag. Jag ska försöka pyssla leksaker till dem med överflödiga grejer som jag hittar hemma och ge dem "torsdagsgodis" :P
Har ni några tips på hur jag kan skämma bort dem?
tips på pyssel jag kan göra med överflödiga saker, typ toarullar, mjölkkartonger etc.?
Jag återkommer ikväll med bilder på både mina pälsklingar och pysslet etc. :)
tacksam för tips
Min kille brukar ta toarullar och sätta dom på ett snöre å sen sätta snöret på galret. =) Mina honor älskar det.. Tro mig det ser väldigt kul ut när en 300 grams råtthona bestämmer sig för att hon ska igenom toarullarna =)
Leverpastej brukar vara en hitt hos mina råtthonor.
Ett till tips ta en toa rulle med toa papper kvar, Det tycker mina råtthonor är grymt roligt att slita å dra sönder toa rullen^^
Lycka till!! Ska bli kul att se vad du hittar på åt dina pälsklingar=)
#1 Full rulle som dom kallar den på Ratpower, en riktig favorit hos mina älsklingar också, väldigt ofta ser man hur dom drar in papper i "boet" och bäddar med det.
Hehe nu är jag klar, lägger upp bilder imorgon för det blev så sent. men det jag har gjort är:
Jag gick ut och hämtade en pinne (eller snarare gren) från en hög avsågade grenar, gick hem och kapade den till en bra längd.
Sedan gick jag till coop och kollade om jag skulle hitta något användbart, då såg jag den perfekta korgen (Jack ÄLSKAR att ligga i korgar). Den va egentligen inte till salu men jag fick köpa den för bara 10 kronor^^
Sen skulle sambon besikta bilen så jag följde med så jag kunde gå in på djuraffären så länge. Ut kommer jag med massor av råttmat och godis till dem och även ett PERFEKT hus. Det är egentligen nån grävlåda till gerbiler fast detta gjorde jag till ett hus. Jag köpte hö och la lite i huset. (jag vet att det dammar etc, men jag köper aldrig annars dammiga grejer plus att råttorna hatar bomull).
Sen bar det hemåt, jag spruvade och borrade i pinnen (grenen). Så jag monterade upp den i buren och hängde korgen på grenen, sedan skruvade jag även fast en liten hylla och på hyllade la jag ett rör på.
Sedan köpte jag även ett kruvfat eller vad det heter och ska försöka få råttorna att gå på toaletten i detta fat eftersom de annars bajsar mitt på träskivan i buren, så de luktar illa så fort av det.
Jag ÄLSKAR att se råttorna undersöka nya saker, jag skivade lite äppelbitar och lade på kluriga ställen så de fick leta och de älskar verkligen "huset"
jag vände dock huset så det låg ner med den där utåtbuknaden uppåt istället
Tänk bara på att hö kan ge ohyra och stickas 
Annars var det superfint, råttorna har nog kul! :)