Misslyckad Introducering
Jag har försökt med en introducering nu i ungefär 5 veckor. Jag vet att introduceringar är väldigt individuella och så , men nu vet jag inte hur jag ska göra..
Så här ligger det till:
Jag började med introduceringen för ungefär 5 veckor sen , med "doft prover", burarna nära varandra, jag höll på mycket med den nya tjejen och lät de andra komma ut och lukta på mina händer. Allt gick bra, först luktade de väldigt mycket på mina händer och kläder , men sen gick det över. När de inte brydde sig om varandras lukter längre så tänkte jag att de skulle få träffas för första gången. Jag lät den nya och en av de lite yngre i flocken träffas, det gick bra. Såg inga tecken på aggressivitet och de luktade lite på varandra först. Sen gick det bra mellan dem.
På samma sätt gjorde jag med nästa råtta och råttan efter det. De fungerade också bra. Sen fick den sista råttan i flocken träffa bebisen , det gick inte alls! Den sista råttan är nog alfan (vilket jag inte tänkte på innan, jag kom på det efter.) I alla fall, det gick inte bra alls, hon sniffade mycket och hon gick med baken först med rest ragg.. Hon naffsade och ryckte i bebisen och hoppade på henne. Det blev inga sår eller nåt , men hon markerade verkligen att hon inte skulle ha bebisen där!
Bebisen var rätt klängig på alla fyra och skulle vara nära alla hela tiden!
Efter det här så backade jag nått steg , men de reagerar ju inte på varandras lukter :O Det är jätte konstigt tycker jag , och jag vet inte hur jag ska gå vidare :/ Försökte igen efter ett tag men hon vägrar acceptera henne.
Kan också lägga till att Astor, som hon heter (hon som troligtvis är alfan), är ganska dominant av sig och hon tjafsar med sina burkamrater.
Allt tjafs började för 5 veckor sen. Men jag har inte haft problem med Astor vid tidigare introduktioner… Hon är 1år 4månader förövrigt.
Usch , jag börjar bli lite trött på det här och jag tycker fruktansvärt synd om den nya lilla tjejen som ska behöva sitta ensam ;/
Vad ska jag göra?
(Ni får ursäkta att texten blev så rörig, men svar uppskattas
)
jag tror inte att Astor är alfa efter det jag läst här på iFokus. De ska vara trygga i sin roll och inte hålla på och tjafsa/bråka.. Astor kan vara beta om jag fattat allt rätt..
Jag skulle pröva låta dom träffas igen på sängen eller något, det kan se lite hårt ut. men sålänge hon inte biter så att den lille skriker hjärtskärande eller börjar blöda så är det ingen fara.. lite småpip och brottningar kan det bli!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
att ha en till råtta med i introduceringen kanske hade vart något? Fast jag vet inte, kanske är bättre att låta någon annan svara på just den här frågan : )
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tror inte heller den råtta är alfa. Den som är alfa här hos mig är väldigt säker på allt och är alltid den som får de andra att känna sig mer säkra. Jag introducerade nyligen två nya 8 veckor gamla flickor till min flock, och alfan var lite på dem och de brottades lite, inte alls våldsamt eller så. Utan mer för att visa att det är hon som bestämmer, sen var det bra. Efter ungefär en timme sov alla tillsammans. Jag har aldrig sett någon av dem bråka med varandra, de leker bara och har kul.
Ja precis det tänkte jag också på, men innan verkade det så säkert att hon var alfan…
Jag kan ju testa igen , men hon börjar typ skrika när Astor hoppar på henne :/
Jag testade att ha två till från flocken i samma soffa som Astor och bebisen , de båda två stelnade till, sen sprang en av dem fram till Astor och typ tjafsade med henne… och sen stelnade hon till igen och Astor och bebisen fortsatte bråka :/
#3 Okej, tycker också det verkade konstigt att hon verkade vara alfan som jag skrev i #4 , innan introduktionen så känndes det definitivt som om hon var alfan. Hon har varit med om en tidigare introduktion och där var det inga problem alls.. men då är hon säkert beta eller nåt som #1 skrev :)
Putt..
Någon som har förslag på vad jag ska göra ??