Börjar bli orolig för Emma
Lång historia kort: Husse var råttvakt åt mig och under ett obevakat tillfälle rymde Emma till mina killar. Vi hittade ingen vaxpropp tack och lov, men hon skulle löpt för länge sedan. Vi håller koll på hennes vikt och ett tag gick hon upp en hel del, men nu har hon gått ner igen, dock fortfarande uteslutet löp och det börjar närma sig 1,5 veckor snart.
Har läst på endel och läst att hon kan hoppa över ett löp om hon reabsorberat ungarna, vilket jag tror är fallet. Hon är pigg som tusan i alla fall. Eller så blev hon helt enkelt bara skendräktig ett tag för hon har inga beteendeförändringar eller andra tecken.
Men jag blir ju såklart orolig eftersom det stått att hon kan få infektioner och annat om reabsorberingen inte gått till som den ska.
Ingen med någon idé alls? :/
Ring en veterinär och fråga lite, deras svar är väl ändå det man borde lita på mest :O Bättre att ringa en gång för mycket än en för lite. De kostar nog inget att fråga och du får nog tips med :) Det finns ju veterinärer som är smådjursexperter så leta reda på en sådan kanske? :)
//Forgetful
Sist jag gick efter vad en veterinär sa blev folk här helt tokiga och sa att allt va helt fel :P
Är väl inte mycket att göra liksom… Mata ordentligt, sätt henne i bebisbur om hon inte löpt när det är en vecka kvar till hon ska föda osv. Håller tummarna för att det inte tog.
Och du ser ju om hon börjar må apa och få illaluktande flytningar eller blöda eller så.
#4 Vi har gett henne mer mat och proteiner utifall att. Men jag tycker att det är underligt att hon inte går upp i vikt fast löpet är uteslutet. Kan det vara så att det är väldigt få ungar då om det är några?
Nej hoppas inte heller att det tog. Ingen av mina hanar e lämpade för avel och vi vet varken hur gammal hon är eller vart hon kommer ifrån.
OM det är ungar kommer jag behöva hjälp att lista ut pappan :/
Och hon har inte fått några flytntingar eller nåt sånt, då lär det vara skendräktighet, hoppas!
Först vägde hon 379, hon gick upp till 399 på 4 dagar, sen gick hon ner till 380 4 dagar efter, och jag vägde henne precis och nu väger hon 386, några dagar efter att hon vägde 380. Låter ju på vikten inte som att hon är dräktig men det är som sagt ungefär 1,5 vecka sen hon löpte sist. :S
Frida lurade mig ett tag och gick ner och sen upp och sen ner i vikt.. sista veckan exploderade hon i vikt och fick sen ett gäng vackra friska bebbar.. så jag tror inte att du kan vara helt säker än iaf..
Jag har också haft honor som inte gått upp märkbart i vikt fören i sista rycket, så gör som bankfack skrev ovan och sätt henne i en bebisbur när det är drygt en vecka kvar. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra! :)
#8 och #9 Vad sjutton, this is not helping!
Jodå, det gör det. Tur att vi har en bur som passar jättebra som bebisbur.
Suck. Visst har jag funderingar på att föda upp men det är om ett par år och inte på det här sättet. Iofs är inte honan min, men det är så klart att jag måste hjälpa till!
Viktigaste är ju hur Emma mår. Har ingen aning hur gammal hon är, det är en blocket-råtta som vi fick hem redan som vuxen i somras. Även om alla mina killar är underbara är de inge pappamaterial. Möjligtvis Lore (Ringo från Katoz), men han är ju bara en liten bebis! Och med tanke på det är jag nästan säker på att det inte är han som är pappan om man har ett stort starkt gäng om 5 st.
Nä men jag får fortsätta väga henne och snart inreda bebisburen om hon inte löpt inom de närmaste dagarna. Är jag dum om jag önskar att det blir så få bebisar som möjligt? 
#10 jag hade en gång för länge sen en hona på 2år som blev tjuvparad, hon klarade det och födde 2 levande & 2 döda bebbar, men hon hämtade sig aldrig helt 100% efter det fast hon blev nästan 3 år iaf.. tror hon hade blivit äldre om det int blivit som det blev.. så det är fullt möjligt även för riktigt gamla honor att överleva en förlossning, men det är ju bra att vara beredd med veterinär (vi hade förvarnat en veterinär som var beredd på att vi kunde komma in akut när som helst om det verkade gå snett)
#11 Ja vi har börjat läsa på en hel del nu, ratguide.com har varit väldigt hjälpfulla där det ju finns bilder på hur en förlossning ska och inte ska se ut och sånt. Husse skiter pengar, haha, så han får faktiskt betala akuttid och taxi om vi måste dra iväg. Vilka djursjukhus är bäst och vilka är öppet dygnet runt?
Hon verkar iaf inte så gammal, hon är ett litet ADHD-barn och hennes kropp "ser yngre ut" än vår snart 2-åring. Kanske gissar på att hon är runt 1.
Vägt henne igen nu, nu har hon gått upp lite men tydligen hade hon precis fått leverpastej. Här e iaf alla vikter hon vägt:
379
380
388
399
392
388
390
380
386
390 (nyss)
Har inte vägt henne precis varje dag, men men. Om ett par dagar får hon iaf flytta in i bebisburen om hon inte börjat löpa. För mig har hon varit väldigt lugn i ca 3 dagar, hon brukar annars vara överaktiv.
Hur har det gått?
#14 Inga bebisar! :D annars hade det vart bebisbilder här sen länge :)
Skönt att höra!! :)