Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 6124 ggr
sarakaka
12

Lista på dåliga djuraffärer

För två och en halv vecka sedan hämtade jag mina tre, enligt mig, vanvårdade råtthonor från en zoobutik i Uppsala.
Igår gick jag in och smygfotade. Innan ägaren kom ut hann jag få bild på den minimala buren som tre av mina honor bodde i, en uttorkad råtthane med skärsår (inte sådana små som dubbelrexar kan få), utan långa skärsår. Rynkar på näsan

Det finns flera saker som väcker missnöje där inne och jag vill göra en anmälan, därav mitt fotande igår.
Men jag vet att anmälan kan vara svårt att få igenom. Har hört att affären har blivit anmäld förr t.ex.

Därför tycker jag att vi, som komplement, kan göra en lista på vilka djuraffärer som man är missnöjd med och som andra, enligt sin mening, bör hålla sig borta ifrån. Skriv gärna i vilken stad och varför ni är missnöjda. Detta vore bra därför att vi då kan låta bli att stödja handel med djur man tycker illa om.
Hjälp mig gärna att hålla tråden civiliserad och utan personliga angrepp! Glad
Jag börjar med att skriva vad jag tycker om denna zooaffär:

Palms Zoo
Uppsala
*Dålig levnadsstandard och levnadsförhållanden hos djuren
(t.ex. att säkert 100 fåglar står och skriker vid gnagarna och reptilerna)
*Dålig hantering och koll på djuren (kan ej ge ut info om djuren, lyfter råttor och möss i svansen etc.)

Medea
1

Hm, en bekant anmälde en butik i Uppsala häromveckan på grund av dålig djurhållning. Var främst fiskarnas situation hon reagerade på, undrar om det var samma butik? Återkommer om det!

Zolah
1

får man göra såhär? menar enligt rifs regler

sarakaka
6

2# Gör så!

3# Jag har läst reglerna och hoppas att jag inte bryter mot dem, då får gärna en Sajtvärd eller så ta bort tråden.

Det är inte min mening att totalt smutskasta deras affärer eller komma med personliga angrepp.
Jag ville bara att man ska kunna varna andra för affärer man är missnöjd med.

Banankaka320
2

Jag tyckte Arken i Växjö verkade vara bra, förutom att dem sålde fiskskålar. Och att smådjuren var tillsammans med fåglarna. Tills en vän skulle låna toalätten och vi gick igenom något föråd där kunder inte kommer åt, det var akvarium med brunt vatten utan syrepump eller värmepump och massa döda fiskar, några levde också. En liten liten liten transportbur som är väl inte mindre än ett större glas där "kryllade" det av typ 4-5 dvärghamstrar. Utan mat och vatten såklart, skulle inte få plats.

Och deras råttor är alltid livrädda och kommer aldrig fram och tittar, en gång så sprang alla råttungarna omkring i panik och flåsade osm idioter och de såg ut som om jag vorre en katt coh slog buren fast att jag stod en halvmeter ifrån och tittade.

Anvariel
3

Djurmagazinet i Norrköping

Det är en ny butik så jag är osäker på om det ska fortsätta vara sådär men det ser färdigbyggt ut så jag förstår inte hur de skulle kunna ändra något. Jag har inget specifikt att klaga på angående djurhållningen - jag har inte tittat SÅ noga. Däremot har de fåglarna och gnagarna/kaninerna i samma rum, vilket jag tycker är både onödigt och stressande. De är dock i ett inglasat rum, bort från resten av butiken vilket ju är ett plus.

sarakaka
1

4# Urs! Fiskar är inte mitt favoritdjur direkt men tycker ändå väldigt synd om dem! Sa ni någonting till ägarna eller lät ni det vara?

#5 Okej, jo det är ju ett plus!

bankfack
2

Palms Zoo säljer också nakna råttor och har hö hos råttorna. De har vanvårdat ihjäl minst tre leopardgeckos och en skäggagam, affären låg på min väg mellan skolan och tåget, så jag höll lite koll på djuren där en period. "Oj då, de får vi fodra upp" var kommentaren kring de tre geckosarna som inte längre kunde gå själva. Den i särklass sämsta djuraffär jag någonsin varit inne i. Som tidigare nämt, anmäld flera gånger.

De köper fruset foder (möss o råttor) från en man som har det riktigt, riktigt dåligt för djuren, de är fulla av löss, öronskabb (såriga bubbliga öronkanter), hanar och honor bor ihop i trälårar på marken med smutsiga vattenskålar, luften är tung av ammoniak. Och där nere föds alltså bebisar av 10-veckors honor… Han är f.ö en av de största leverantörerna av levande råttor till djuraffärer.

CamillaS
1

Detta var för några år sen så jag vet inte om dom har bättre koll på det nu.
Men iaf Täby centrums lilla djuraffär, vet inte riktigt helt vad den heter men vad jag vet så finns det bara en djuraffär inne i själva täbys varuhus.
Jag ville ha marsvin och hade kärat ner mig totalt i två stycken där som jag tycker var jättesöta.
Dom hade ett papper som dom följde och bockade av en punkt efter den andra t.ex pälsen OK, huden OK, Ögon OK, könet OK osv dom hade även sagt att det var två honor men vid närmare titt från någon annan så visade det sig vara två hanar, jag sa att det inte gjorde nåt och köpte dom två.

När jag hade låtit dom vara själva några timmar så tog jag upp dom och gosade med dom. Båda hade ganska lång päls. Jag särade på pälsen och tittade i den bara för skojs skull egentligen men då såg jag något som kröp i pälsen!
Tittade även på den andra och den hade likadant. Sk. pälsätare.
Jag ringde tillbaka till djuraffären för att berätta det och dom bara "vi säljer inte djur med ohyra!" Men jag stog på mig och sa att det måste ha kommit från dom för dom har bara varit här i några timmar och allt som jag fick med marsvinen kom även från dom. Jag köpte ett sk. djurpaket, med bur, mat, hö, inredning osv.

Det stod även i deras papper att dom tar tillbaka djur som visar sig ha något fel.
Men detta ansåg dom inte hörde till det!
Efter mycket tjaffs så fick vi komma tillbaka till djuraffären för att visa upp marsvinen. En tjej som stod i kassan började bläddra lite i pälsen och sa sen att hon inte kunde hitta nåt.

Jag vände marsvinet till mig och bläddrade själv i pälsen och såg då ett kryp som jag då visade till tjejen som åter sa att hon inte såg nåt.
Jag fortsatte bläddra och fick fram en till, men fick samma svar från den där tjejen. Nu blev jag riktigt irriterad och fortsatte bläddra och visade ännu en gång och DÅ sa hon, nämen titta där kröp nåt.. Grattis att du såg det tänkte jag!-.-'
Det slutade med att dom fick ta tillbaka marsvinen då jag inte ville främja att dom sålde ohyre drabbade marsvin. Visst hade det varit lätt behandlat men jag kände ändå så.
Sen att dom enbart gav sina marsvin pretty pets, inga grönsaker eller någonting förutom vatten.

Dom sa som sitt försvar att det inte var bra för dom då det bara stressar upp deras magar när dom ska flytta eller nåt liknande, minns inte.
Men nej, aldrig mer den djuraffären!

Jag kollade även på råttorna som bodde i en hamsterbur brevid marsvinen, men eftersom det var marsvin jag skulle ha då så gjorde jag inte så stor vikt att titta mer ingånde på hur råttorna såg ut i sina pälsar.

sarakaka
1

#7 Urs, fy!!! Det var en nakenråtta som hade stora skärsår på huden som för övrigt var helt torr och stel. Uttorkad och satt och grävde lite i müslin som låg i skålen.. Det låg väl typ två matskedar torrfoder/müsli tillsammans i de två skålar som fanns i buren, inte mycket alltså.
Dessa hade inte hö utan klev runt i träspån…

#8 Urs, okej. Du gjorde helt rätt där tycker jag. Jag blev bara så sentimental och känslosam att jag inte kunde lämna dem där, typiskt mig…

chade
2

Zoo, eller Köpings zoo som det jag tror det så fint heter har det hemskt på gnagarfronten. Alla gnagare förutom marsvin och kaniner bor i såna små ''grosistfack'' som jag kallar det. Ni vet sånna hyllor, sen små baljor ungefär som sitter i hyllan. Dom är ju inte direkt stora, och i en sån kan dom proppa i en 7-8 råttor, maxantalet var 10 små bebisar i en sån tror jag. Vilket var hemskt att se. Dom har ingen koll på hanar eller honor när det gäller mössen. Dom får kullar gång på gång, som de har ute i butiken och visar upp! Kaninerna och marsvinen har några nävar spån i burarna, alltså näst intill ingenting, aldrig hö eller Torrfoder, äckliga gröna flaskor (detta gäller de andra djuren också i alla fall mat och vatten delen).Fåglarna är i samma rum som alla smådjur som piper dag ut och dag in, hemskt för gnagarnas stackars öron kan jag tänka mig.

Jag skulle tog en råtta därifrån en gång (vilket jag ångrar så hemskt mycket) de hade inga bebisar, så jag fick följa med tjejen som jobbar där ner till en kall och mörk källare. Där hade dom ännufler sånna fack fulla med fullvuxna råttor som var 4-5 stycken i varje. Tjocka som bollar (de skulle antagligen bli ormmat), förutom en agouti hane som var så hemskt mager att han gick ihopkrupen som att han hade svårt att räta ut ryggen, och han rosslade värre än något. Han hade så svårt att andas den stackaren. Jag tog hem honom och var så fruktansvärt arg. Jag åkte till veterinären med honom och fick medicin, han blev lite lite bättre. Han fick vara hos mig i en månad om det inte var mindre till och med, sen klarade jag inte av att se honom sådär längre, så jag fick avliva honom. Det var en kamp för honom att andas, speciellt äta. Han orkade inte klättra upp för en två decimeter lång stege. Sista dagen i hans liv så hittade jag honom hängandes från en ikeafångst med halva kroppen ute och bara skakade i hela kroppen och kämpade efter luft. dagen innan det så hade han mått mycket bättre än han någonsin gjort. Varför jag ångrar det, är för att många av mina andra råttor blev smittade av honom fast att jag var noga med hygienen och inte lät dom träffas osv.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Banankaka320
1

#6 Jag sa till han en gång men jag fick en utskällning, jag hade socialfobi då så jag sa inte så mycket. Hade det däremot varit idag så hade det blivit krig där inne xD Men jag går aldrig in dit

Lamina
2

Personligen tycker jag alla affärer som säljer djur är dåliga. Även den affären som, efter att jag anmält dom, bättrade sig. Trots att dom faktiskt kan en del om djuren och åtminstonde låtsas att dom bryr sig, och trots att dom är så otroligt snälla, trevliga och tillmötesgående att dom t.o.m. gav bort en påse svindyr medicin till mig när min fisk var sjuk. Inte ens den affären är vatten värd i min ögon så länge dom säljer djur.

Eller en annan djuraffär i samma kedja som jag ofta är in i. Dom hara bara sitt djurrum öppen en viss tid, sen får djuren vara ifred. Dom tar bara in djur från privatuppfödare (såvitt jag vet) och säljer faktiskt bara ett fåtal olika slags djur.  Personalen där vart helt förskräkt när jag berättade om förhållandena hos en uppfödare dom brukade ta in djur ifrån, så dom bryr sig. Men inte heller dom är vatten värda i mina ögon. Det är en djuraffär som säljer djur i vinstsyfte. Inget annat, oavsett hur dom behandlar djuren…

#0 Dendär djuraffären är ökänd och har säkert blivit anmäld fler gånger än vad jag kan räkna till. Jag har sett folk klaga över den på nästan varenda djurforum jag har varit in på, t.o.m. på reptilforum har folk varnat från att köpa frysfoder därifrån p.g.a hur foderdjuren behandlas. Jag har själv varit in där och förfärats och kan säga att det än idag, över ett år senare, ger mig mardrömmar. Det ända som egentligen förvånar mig är att ingen av alla dessa djurens rätt aktivister inte gjort något hemskt mot ägaren än… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lenate
6

Min dotter och jag hade en djuraffär i ett par år. Men vi hade inga djur. Det hade i så fall slutat med att vi hade alla äldre och sjuka djur hemma hos oss. Jag skulle inte heller kunna sälja djur till vem som hellst. Därför sålde vi bara foder och tillbehör.

hus-musen
2

Jag hoppas ni anmäler både en och två gånger och med bilder! Man kan göra anmälan anonymt, tillräckligt många så kan djuraffären få djurförbud.

Qui dormit, non peccat

pehu
1

Angående Palms zoo i Uppsala har de även smådjursburarna staplade på varande i gången där folk går förbi för att komma till kassan. Alltså inget avskilt rum dit bara personal och potentiella köpare får gå in. De bryter mot flera djurskyddsregler och jag kan inte fatta varför det inte görs något? Jag gjorde anmälan mot djuraffären för ett år sen, har länsstyrelsen ens varit där på kontroll? Vad jag vet får inte länsstyrelsen skita i att kontrollera anmälningar om det finns skäl att tro att djuren inte sköts enligt gällande djurskyddslagstiftning och det finns det definitivt på Palms zoo! På ett år borde de ju definitivt gjort en kontroll tycker jag! När jag gjorde praktik på länsstyrelsen i Halland gjordes en kontroll på en djuraffär som var rena himmelriket för djuren jämfört med denna djuraffär! De ger dessutom ut felaktig information till sina kunder…mig rådde de att köpa gnagarpinne med feta frön och honung till mina degusar (som är väldigt känsliga för just detta och lätt utvecklar diabetes).

Ratlings
1

#10 Har också varit på Köpings Zoo, både uppe och nere i källaren..
Dom visade mig en låda med 4 vuxna honor i varav 3 hade kullar och dom andra två var bollar och en hane i.. Hemskt att se att  dom kan hålla djur sådär.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lamina
2

Jag vet att denna djuraffär har blivit anmäld flertalet gånger under årens lopp. Och det har blivit rätt många år nu… Det borde ju finnas nånstans där man kan anmäla länsstyrelsen för att inte sköta sina åtaganden..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
1

#17 Ja du kan anmäla länsstyrelsen genom en JO-amälan tror jag det heter. Men då behöver du ha goda grunder och fakta att de inte sköter sitt jobb.

Qui dormit, non peccat

pehu
1

#17 det är jordbruksverket som ska kontrollera länsstyrelsens jobb. Men jag vet att det varit ett problem i och med flytten av ansvar från kommunerna att man inte riktigt hinner med kontrollerna. Staten vill ju inte gärna ge mer pengar till djurskyddet och för att få ruljans på kontrollerna skulle det verkligen behövas mer personal!

Lamina
2

Fast denhär djuraffären har ju funnits sen långt innan det och blivit anmäld gång på gång utan resultat.

När jag anmälde "min" djuraffär gick det minsan undan. Jag har faktiskt inte begärt ut handlingarna, så jag vet inte exakt vad som hände. Men när jag vågade mig tilllbaka runt en månad senare så hade förändringar gjorts på dom punkter jag tog med i anmälan.

//Lamina

sarakaka
1

#10 Urs vad hemskt! Men väldigt snällt och sympatiskt gjort av dig. Hellre att han fick behandling av dig och sedan blev avlivad än att plågas ihjäl i djuraffären! Vilken mardrömsbutik! Rynkar på näsan
Jättehemskt att dina andra råttor blev smittade. Men du ville bara väl och gjorde ditt bästa med hygienen, men ibland blir det inte som man tänkt sig. Tänk iallafall på att du hade otroligt goda avsikter och dina råttor du hade innan hade ett bra liv!

#11 Okej jag förstår! Nej jag har hela tiden tänkt skälla ut dom men jag vågar inte just för att jag inte vill bli utskälld tillbaka! :P Det är därför jag tänker anmäla och hoppas på att det går bra. Jag ska in dit någon dag igen och spela in ljud från alla fåglarna och ta fler bilder om jag kan. Jag försöker att inte vara otrevlig (otroligt svårt!!!) så att han inte misstänker något. Haha, låter ju som värsta detektiven men han skulle ju definitivt slänga ut mig om han insåg att jag fotade i affären, och jag behöver ju fotografierna!

12# Jag förstår hur du tänker! Och jag vill anmäla, men jag har inte riktigt förstått var någonstans jag ska anmäla? Finns det någon myndighet/förening och hur får jag tag i dem? Varit inne på
djurskydd.ifokus men har svårt att hitta nu… :P

#13 Okej, det var ett jättebra beslut tycker jag! Och att ni tänkte efter ordentligt och handlade för djurens och erat eget bästa, inte ekonomins! Glad

#14 Okej, ja jag ska definitivt göra anmälan! Om jag bara får reda på hur…

Tack allihopa för svaren, det betyder mycket! Då känner man sig inte lika hjälplös och obetydlig i kampen mot dessa människor!
Jag tänker jämt på mina stackars råttor, och hur de måste ha haft det innan de kom hit… Hoppas att de blir helt återställda och vågar låta mig bli deras bästa vän!
Två av de nya råttorna är framåt och klättrar gärna på mig och undersöker. Den tredje däremot är rädd av sig. Hon har klättrat på mig och äter från min hand osv men hon är väldigt på sin vakt. Undrar vad som har hänt henne…. Rynkar på näsan

sarakaka
1

#15 Jo det har mycket dålig koll! T.ex. har de s.k. "råttburar" som är jättesmå och med hjul i.. Skulle passa bättre för en hamster tycker jag!

#17, 18, 19, 20 Okej, jag tänker nog inte anmäla anonymt iallafall för att jag ska kunna kontakta länsstyrelsen och se hur allting går. Det lät ju väldigt konstigt det där, som #15 sa, att inget verkar hänt på ett år…

mikeiko
2

Jag skulle hemskt gärna vilja lägga till "hur man anmäler vanvård av djur" som artikel här på RiF, någon som är sugen på att skriva?

Känns väldigt aktuellt då många ser en massa elände hos både privatpersoner och i butiker etc, men inte vet vad de kan göra åt problemet…

pehu
1

#20 fast på kommuntiden var det ännu värre vad jag förstått! Det varierade såklart mellan olika kommuner men vissa kommuner prioriterade att lägga pengarna på annat än att prioritera djurskyddet medan andra prioriterade djurskyddet ganska högt. Nu håller kontrollerna högre kvalitet men det saknas resturser i form av arbetskraft :/.

Lamina
2

Hur anmäler man vanvård av djur?

Vanvård av djur - Länsstyrelsen Uppsala län

"För anmälan av fall i Uppsala län, ring på telefon 018-19 51 60 (jourtelefon). Vill du vara anonym ber vi dig att ringa in din anmälan, samt att inte uppge ditt namn.

Akuta ärenden utanför kontorstid hänvisas till polisens växel 114 14.

E-post: e-post eller brev som skickas till oss blir en allmän handling och kan vid begäran göras offentlig. Använd Länsstyrelsens e-postbrevlåda. (uppsala@lansstyrelsen.se)

Viktiga upplysningar att ge oss i din anmälan är

• var befinner sig djuret
  • på vilket sätt far djuret illa
  • vilket djurslag är det

Vet du vem som har hand om djuret är det en viktig uppgift som underlättar för oss att förbättra förhållandena för det drabbade djuret."

Länk till L80

//Lamina

Lamina
3

Såhär såg min anmälan ut:

Jag vill göra en anmälan mot ****** på slaggatan 19 i Falun (postnummer 791 71) Deras djurhållning och försäljning har brustit på flera punkter i L80:

3 kap. 2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.
Jag har köpt flertalet djur av dom genom åren, och inte fått med ett enda faktablad, någonsin. 1 gång fick jag frågan om jag hade artfränder hemma och om jag visste hur man tog hand om djuret när jag köpte en råtta, det är nog allt.

5 kap. 3 § Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade. Könsmogna okastrerade kaninhanar får inte hållas tillsammans.

Det har hänt flertalet gånger att det har suttit fel kön i någon bur. T.ex. så har jag fått hem en dvärghamster som, när jag köpte den, satt i honornas bur. Enligt personalen skulle det vara en hona. Det visade sig senare att det var en hane, vilket resulterade i en oönskad kull med ungar. Nu senast för 3 veckor (25/7 -11) sen hittade jag 2 mushanar inne hos honorna, vilket leder oss till…

5 kap. 4 § Avel och uppfödning av djur får inte ske i en butikslokal eller annan lokal till vilken kunder har tillträde.

Den 10/8 -11 hittade jag en liten mus som, enligt tidigare uppgifter, inte borde vara mycket äldre än 6-7 veckor, i dräktigt tillstånd. Hon är rund som en boll och borde föda vilken dag som helst, trots detta så hölls hon med dom andra mössen ute i butiken för försäljning. Denna flicka har fått följa med mig hem, jag bifogar en bild på henne. Men det fanns fler honor som var dräktiga som även dom satt ute i butiken.

Utöver det så har jag mina funderingar på huvida dom följer dessa punkter:

2 kap. 1 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska ha den kunskap som krävs för att hålla och sköta djuren i enlighet med gällande djurskyddsbestämmelser.

2 kap. 2 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur skakänna igen djuren till art eller släkte, veta hur de ska hållas och skötas, samt kunna könsbestämma djuren genom en okulärbesiktning eller en enkel undersökning, om det är möjligt med hänsyn till djurarten.

4 kap. 20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande 65 dBA.

5 kap. 11 § Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte störs i onödan av andra djur eller av människor. Minst en sida i ett förvaringsutrymme ska vara skyddad mot insyn.

Förutom det är jag väldigt tveksam till om det är lagligt att ha så många djur som dom ibland brukar ha i sina små burar…

Tack på förhand!

//Petra Fagerström

P.S. Jag vill gärna ha ärendets diarienummer. D.S.

//Lamina

sarakaka
1

Tack Lamina! Är det värt att maila istället för att ringa anonymt tycker du?

Lamina
3

Notera att jag krävde ärendets diarienummer i slutet av mailet. Det är bra att ha om man vill kunna kolla upp hur det går i fallet (särskilt om dom inte gör något och du vill anmäla länsstyrelsen för det) och är något dom måste lämna ut vid begäran.

//Lamina

hus-musen
2

Just att det varierade stort mellan kommunerna var ett av problemen, många kommuner hade inte ens utbildad personal. 
Nu mer sker det kontroller men mycket färre pga att det inte finns tillräckligt med personal.
Så tycker nog inte att det har förbättrats alls om man ser till stora hela.Obestämd

Qui dormit, non peccat

Lamina
1

#28 Det är helt upp till digsjälv. Jag personligen tror att man kommer längre med att vara "ärlig" och tala om vem man är. Jag valde att maila då jag hatar att prata i telefon och dessutom ville vara säker på att få med allting. Dessutom hade jag då fördelen att jag slapp lämna ut min address för att få diarienummret skickat till mig. Varför jag valde att inte anmäla anonymt vet jag inte, det står liksom ändå inte mitt namn på den emailadressen jag använde. Kanske var det för just för att jag tror att man kommer längre med det. Eller det kanske var för att jag vet att dom ändå skulle veta att det var jag (chefen och många av dom anställda vet mycket väl vem jag är) och att jag aldrig skulle kunna se dom i ansiktet igen om jag dessutom hade försökt dölja det…

//Lamina

pehu
1

#28: Det finns för- och nackdelar med båda. Med mail är det kanske lättare att tänka igenom vad man noterat och skriva utförligt medan om man ringer har djurskyddsinspektören möjlighet att ställa de frågor som kan hjälpa dem att göra lämplig prioritering (hur allvarligt det är ur djurskyddssynpunkt). Skriver du en lika utförlig anmälan som Lamina så tror jag det kan vara en fördel att maila faktiskt och då kan du ju även bifoga bilder du tagit! Om du vill kan du ju då även ge dem ditt nr så de kan ringa om något skulle vara oklart :). Men som sagt, du får känna efter själv! När man anmäler är det dock bra att ge så mycket information som möjligt för då är det lättare för länsstyrelsen att hantera ärendet och det är större sannolikhet att de gör en högre prioritering (dvs åker ut på kontroll).

Lamina
1

#24 Jag kan tänka mig att göra en. Lite mer utförligt än den dom har på djurskydd.ifokus då, tycker den är lite "trist". Men det kan ta ett tag. :)

//Lamina

mikeiko
1

#33 Toppen! Särskilt bra då du har erfarenhet också!

Precis, jag tänkte en enkel, lättläst steg-för-steg-text, typ.

sarakaka
1

Lamina: Tack så hemskt mycket!!! Använde din anmälar som mall när jag skrev min, som jag precis skickade. Den blev väääldigt lång och när jag skrev den insåg jag verkligen hur allvarligt det här är. Jag skrev det sist i mailet att jag ville ha diarienummer, och gärna kontaktas/meddelas om åtgärder etc.
I min mail ser man första bokstaven i mitt namn och mitt efternamn, men det gör mig nog inget… Bara jag undviker att visa mig i affären ska det nog gå bra, haha!

Och det blir jättebra om du skriver en artikel, jag tror det behövs! Och du var så duktig på att hjälpa mig och förklara och sådär, du blir perfekt för den uppgiften!

# 32  Jag hade tänkt bifoga bilderna, men jag pratade med min pojkvän, som sa att "Eftersom det är olagligt att fotografera i någon annans affärsverksamhet utan tillstånd kan de fälla dig för det".
Jag låter därför bli… Vill inte riskera något, jag hoppas att de får se allt själv under en enventuell granskning!

GeishaoChick
1

Hagsätra Zoo i Stockholm fick mig att reagera. Dom hade råttor, mycket fina silver black dumbo. Men det som gjorde mig upprörd var att dom var i samma rum som fåglarna. När jag kom fram till råttorna blev alla livrädda.

Tycker i regel inte om råttor i djuraffärer… tycker bara hemskt synd om dom små liven. Har själv en zooråtta som tyvärr är sårad för livet.. hon är alltid skygg och lättskrämd. Lider av att tänka att dom fina råttorna i Hagsätra Zoo kommer bli som min lilla Geisha,.,

Denna kommentar har tagits bort.
OttoIsTheShit
1

håller tummarna här:) hoppas bara inte dom skickar en sån fin kontrollant som dom skickade till min gamla praktik.
''Varför går hamstrarna med kaninerna och varför bor dom i en så stor bur?''

''Hamstrarna'' var marsvin xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

sarakaka
1

#38 Men herregud! xD Det är så tragiskt att man inte vet om man ska skratta eller gråta! Men sen skrattade jag xD

OttoIsTheShit
0

haha när chefen berättade det där dog vi båda två av skratt xD är det inte då man ska börja fundera på sitt val av jobb?XD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Kalli
0

Göteborgs Zoologiska, möjligen har de bättrat sig men ställer mig väldigt tveksam till det. Har haft massor av anmälningar på sig, sålt dräktiga honor, djur med ohyra och har hört att deras bakre djurrum (alltså inte i butiken) har fått en del härdade personer att vilja gråta.

sarakaka
0

Eller om det går att låsa tråden till RiF! Det vore toppen!

hus-musen
1

#43 Man kan inte dölja tråden från andra om man inte lägger den i en privat kategori från början. Men jag har tagit bort inlägget ;)

Qui dormit, non peccat

sarakaka
1

Tack snälla hus-musen! ^^

* Det jag skrev i det nu borttagna inlägget var en uppdatering om hur allting gått, men för säkerhets skull fick den bli borttagen, för att inte riskera att påverka anmälan. :)

[Alenzi]
1

#43 kanske också skall redigeras isf ;)

sarakaka
1

Jaaa, omg, nu blev allt visst fel xD

pehu
1

Jag tror att även min kommentar #42 kan tas bort isf :)

sarakaka
1

Ja, #42 och #43 får tas bort, sen ska jag hålla tyst! xD

hus-musen
0

#50 BråkfiaTungan ute Nu är det fixat iaf.Glad

Qui dormit, non peccat

sarakaka
1

Haha tack så mycket. Förlåt. Oskyldig

Elinisa
1

Skriv gärna och berätta hur det gått. Vilka åtgärdet som vidtogs& hur det tillslut gick med fallet. (Sen då du kan göra det utan att påverka utredningen, givetvis)

Håller med #24, #33& #35 -en steg för steg-artikel hur man gör en anmälan skulle vara jättebra!

I min stad finns bara två djuraffärer varav den ena säljer smådjur& de ser, som väl är, ok ut. (även om jag helst skulle se att massuppfödning& försäljning på djuraffär helt försvann.)

Känns viktigt att snabbt& enkelt kunna ta reda på hur man går till väga för att göra en anmälan om man en dag någonstans skulle behöva det.

Forgetful
1

Har också varit på Arken i växjö. Där fick jag se en mus som såg ut att ha en massa exsem på sidorna som var väldigt röda :/ efter den dagen har jag aldrig satt min fot där.. kan inte gå in och se djur som mår så dåligt.. har dock bara hänt en gång men vill ändå inte gå in där.

//Forgetful

[arlington]
1

Igår var jag på den ena av djuraffärerna här som har djur. De hade två honråttor som sov i en kartong. Buren var högt upp så jag såg inte bottenplanet. De hade, vad jag såg, enbart en klätterpinne och ett hamsterhjul. Som omväxling hade de åtminstone en (vad jag tror, är) normalstor bur.

I vilket fall, gnagarna sitter intill fågelavdelningen som lever om som bara den. Är inte det både stressande och dåligt för deras hörsel?
Jag ville så gärna be att få hälsa på dem, men då skulle det sluta med att jag köpte dem och den här månaden har jag lite dåligt med pengar, plus att de jag har nu, kanske inte skulle bli sådär överglada. De är fortfarande speciella, de där knäppisarna. Och var i hela fridens namn skulle jag ha plats med en till jättebur, ååh. xP

Ska man mejla någonstans och så får de mäta oljudet eller struntar de i sådant? Är lite osäker på vad man kan göra och när jag sökte här på forumet kom det upp så mycket olika trådar att jag blir totalt förvirrad.

Det jag tycker, utan att vara expert, kan gälla, är:
2 kap. 1 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska ha den kunskap som krävs för att hålla och sköta djuren i enlighet med gällande djurskyddsbestämmelser.
(Verkar inte veta att råttor inte ska springa i små hamsterhjul på grund av skaderisk.)
2 kap. 2 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur skakänna igen djuren till art eller släkte, veta hur de ska hållas och skötas, samt kunna könsbestämma djuren genom en okulärbesiktning eller en enkel undersökning, om det är möjligt med hänsyn till djurarten.
(Verkar inte veta, eller skiter i, att råttor behöver mer än en pinne och ett hjul.)

4 kap. 20 § Djur får inte utsättas för buller av sådan nivå och frekvens att det påverkar djurens hälsa menligt. De får endast tillfälligtvis utsättas för buller överstigande 65 dBA.
(Fåglarna låter konstant, och alla gnagares burar är max två meter från glasväggen som inte dämpar ljudet.)
5 kap. 11 § Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte störs i onödan av andra djur eller av människor. Minst en sida i ett förvaringsutrymme ska vara skyddad mot insyn.
(Inga djur hade en insynsfri plats förutom råttorna som var så högt upp att man inte kunde se själva bottnen, och jag tycker fågelljuden borde klassas som störande.)

Är jag bara övernitisk som gnäller över detta? Jag tänker ju som så att det är långt ifrån alla djur som blir sålda snabbt och slipper leva sådär. Djuren borde väl få ha det helt underbart även om de bara tar in dem tillfälligt för att tjäna pengar? Det är väl inte mer än rätt?
Och sen tycker jag att det är många som tror att djur ska få leva som de ser att de gör i djuraffärer, och då borde de väl anstränga sig mer för att väcka folks intresse och öka kunskapen om djuren?

Kanske skulle dricka upp mitt försenade kaffe, är sjuk och grinig idag. Ber om ursäkt för att jag gnäller och klagar så fasligt.

deeremf
1

Dans i Tibro

Det är inte att dom vanvårdar djuren och dom bryr sig verkligen mycket om dom, tyvär så tror jag inte dom kan så mycke om uppfödarna dom köper in från, man beställer två råttor och dom köper in någonstans.

Jag ringde upp dom och ställde frågor angående uppfödaren och fick till svar att dom inte visste vem han var eller om jag kunde få kontakt med honnom på något vis.

Sen köpte jag ett hjul också, vilket jag nu vet är något som kan vara direkt skadligt för råttan, hadde klarat att missa det när jag studerat angående att äga råttor.

Dom sa inget till mig om det.

Det finns dock fördelar som att dom inte har så många djur utan dom beställer från uppfödare, dom djur som är där är ju dom som folk som oftast vill ha.

Också, om någon känner till vart man hittar uppfödare i sitt lokala distrikt så skulle jag bli veldigt tacksam.

deeremf
1

Jag ringde precis upp en offeciel uppfödare i området och satsade på att hon kanske visste något, tyvär kunde hon inte hjälpa mig med mer än att Zoo köpta råttor ofta kommer från lite sämre bakgrunder och hon gillade häller inte att man kallade h*n som sålde till zoo för uppfödare eftersom personen i fråga inte var så noga med hur föräldrarna var eller hur dom har blivit uppfödda.

Något jag lärt mig nu är iallafall att köpa direkt ifrån en uppfödare och gärna då en som är registrerad i SRS istället för via en affär.

mickro
1

tror inte att det var från en uppfödare dom tog djuren ifrån..

lät alldeles för oseriöst för det.

Forgetful
2

En del djuraffärer säger "uppfödare" till grossist :/ jag frågade på en djuraffär "är råttorna från en uppfödare eller?"
Svar: "Ja, dem kommer från en grossist från *****"
uppfödare och grossist anser jag inte vara samma sak :/

//Forgetful

Elinisa
1

Har också varit med om att personal på djuraffär kallar grossister för uppfödare. Visst, grossisten "föder upp", så på så vis är den en uppfödare, men då jag säger "uppfödare" tänker jag på en "riktig", seriös sådan -inte en djurfabrik. Finns säkert människor som ändå bryr sej som låter sej luras av den formuleringen.

Forgetful
1

Det är synd att de kallar dem för det :/ men som du säger #60 så föder dem med upp men de är ju inte seriösa. Men jag tycker ändå att djuraffärer borde veta att seriösa uppfödares råttor är bättre (inte alltid men oftast) och de borde vilja sina kunder det bästa och därför kalla det något annat :/

//Forgetful

Elinisa
1

Vissa vet inte. Endel bryr sej inte. Och en säljares jobb är att sälja.. :-) Därför skulle jag nog inte kunna jobba på djuraffär som säljer levande djur. Tveksam till att ha med försäljningen av massuppfödda djur att göra, och att sälja djur till människor jag inte vet ett dugg om.

Forgetful
1

Djuraffärer lägger inte alls mycket tid på djuren så jag tycker mest synd om djuren där :/ det är ju typ städningen sen är det inte mycket mer.. känner en som har djuraffär och han säger att 10 % av tiden går till djuren med städning inräknat.. jag själv hade satsat på att ha massa rolig inredning till alla möjliga djur för det saknar jag själv ibland x) får alltid gå in och beställa speciella saker men hade varit kul att hitta i djuraffärer istället :)

//Forgetful

deeremf
1

glömde också att nämna att en av mina råttor var förkyld när jag fick henne, så buren står nära elementet.

Men tycker dom i affären ska kolla sådant  när dom säljer en råtta.

IzaEleonora
1

#61 lär inte råttor från grossisten vara billigare också? Är inte så insatt men gissar på det. Och på det sättet får väll affärerna in mer pengar :/ Men man tycker ju dem borde bry sig för ordet går ju runt om dem är dåliga!

Forgetful
1

#65 Eftersom råttor säljs typ för 60 kronor i butik så måste de ju vara billigare än ca 60 kronor/st från en grossist :/ det är billigt om något så ja de tjänar ju på det då en uppfödarråtta minst kostar 100-150 kronor/st iaf :O De råttor jag har sett i djuraffärer kostar iaf runt 60 kronor :O

//Forgetful

mickro
1

oj så billiga råttor har inte jag sett :/

Forgetful
2

Sist jag var och tittade efter en tös så stod det 60 kronor ;O dock sa försäljaren saker som gjorde att jag inte ville ha den.. hon sa det om uppfödaren som egentligen var grossist. Och hon försökte locka med att "den är bara fyra veckor gammal, så liten och söt", jag köper inte råttor som är under 5 veckor -.- och alla sprang och gömde sig när hon öppnade så nej…

//Forgetful

sarakaka
1

#55 Gå på magkänslan!!! Det blir nästan alltid rätt då. Kändes det inte bra när du kom i i affären, och ännu sämre när du lagt märke till alla dessa saker, bör du göra en anmälan tycker jag! Det kostar inget. :)
En av lagarna säger ju att buller inte får överstiga en viss decibelgrad, så jag antar att de mäter ljudnivån vid en granskning eller vid ett besök.

# 56, 57 Det är bra att du har fått information nu iallafall. Bättre sent än aldrig. Och förutom att inte stödja grossisthandel var det ju definitivt det bästa alternativet för en djuraffär. Då köper de ju inte in massa råttor som impulsköps eller som inte blir sålda och avlivas, utan köper bara in råttor efter att någon visat intresse. :)

Otario
1

Zoo4you i Trollhättan

När jag och en kompis kikade in där en dag så upptäckte vi en död undulat i fåglarnas enda vattenskål. Alla gnagare hade inte vatten, råttornas vattenflaska stod t.ex. bredvid buren (eller råttans, bara en stackare kvar..) samt en kanin som fick hoppa löst innanför skjutglasdörrarna så den kunde störa alla andra kaniner/marsvin. Den hade heller inget vatten.

Min kompis som hade jobbat extra där för ett tag sedan gick och pratade med personalen för vi båda blev väldigt upprörda och fick svaret att undulaten kom från imazo, det var därför den bara hade dött. Kaninen släppte hon ut där imorses (MEN VARFÖR SÅG HON INTE DEN DÖDA FÅGELN DÅ?) samt hade en bortförklaring om att hon hade varit borta i en dag och att det inte var hennes fel att djuren inte var ordentligt omskötta utan det var chefens fel. Men hon hade ändå varit där en halv dag, då tycker jag att man borde ha hunnit med djurens skötsel också. Hon plockade iaf bort den döda fågeln, men skulle nog inte ens sett den om vi inte hade sagt till. Vatten vet jag inte om de andra fick föräns senare för vi ville ut därifrån så fort som möjligt. Blev så förbannad att jag bestämde mig för att inte sätta en fot där igen.

/ Emma

Zebraflicka
2

Jag skulle vilja säga som det är och tycker att det inte borde finnas djuraffärer. Möjligtvis material till djur såsom leksaker,godis, burspån osv men INTE djur! För att kunna föda upp djur måste man vara informerad och expert på det området (t.ex råttor), och om man försöker sälja djur som privatperson och missköter dem så kan man ju bli anmäld lättare (vilket är bra). Det är liksom rätt så omöjligt att ha koll på alla möjliga djursorter och vara expert på alla de områden samtidigt som man skall få alla djuren att må bra och trivas innan de skall skickas vidare ut i livet.

Alla djur är ju värda kärlek, även när dom är små. En expedit på en djuraffär har ju knappast tid att sitta o kela med alla råttbebisar.

Ch Ch Cherry Bomb!

sarakaka
1

#70 Urs, jo jag tycker också att hon borde ha hunnit upptäcka ett DÖTT djur åtminstone. :S Det är inte heller svårt att kolla att alla har mat och vatten och att alla lever…. Det gör man på max 10 minuter…

#71 Jo det har du rätt i, det blir alldeles för många olika djur - som alla har sina unika behov! Det har du alldeles rätt i!

darkness
0

Vet inte vad den djuraffären heter men den ligger vid överby (trollhättan/vänersborg)
Men min syrra var där och hon hade hittat en liten stackars råtta ute på parkeringsplatsen (!!) som hon på något sett fick tag på, så gick hon till djuraffären och visa råttan o sa att hon hittat henne ute på parkeringen och personalen sa att hon kunde ta henne för de ville inte ha kvar henne..
Visa sig senare att denna lilla råtta hade bebisar i magen (12st), så troligtvis hade de haft både honor och hanar ihop Obestämd + att hon var egentligen för ung för bebbar (har jag för mig) Sen hade hon ett stort sår på ryggen som vetten fick ta hand om.

Pets i karlstad (ilanda) hade ingen bra skötsel i början vet jag, men nu tror jag att de har bättrat sig. (vågar inte gå och kolla på djuren för då faller jag direkt och måste ta med mig råttorna hem Oskyldig) men ska kolla nästa gång jag är där iaf

Förvånad

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Otario
0

#73 Det var antagligen Zoo4you som jag skrev om i inlägg #70, för Djurmagazinet som också ligger där brukar inte ha råttor inne vad jag har sett..

/ Emma

Verra
2

Jag  hoppas att ni anmäler alla fel ni hittar i "era" djuraffärer!
Alla brott mot den fattiga djurskyddslagen ska anmälas.
För små burar, osorterade kön, för unga djur i butiken. Sjuka eller t o m döda djur! Istället för att säga till personalen att hamstern är död, ring länstyrelsen på en gång!
Säger ni till personalen kommer dem bara komma med en dålig undanflykt och städa undan hamstern, länsstyrelsen däremot kommer ge en varning och butiken måste då bättra sig.

Om länsstyrelsen hittar några fel i butiken så får butiken betala för "utryckningen" och det är iaf ett par 1000-lappar. Sen får dem varningar och bättrar dem sig inte inom utsatt tid så får dem böter och riskerar indraget tillstånd och är det illa riskerar dem även att anmälas för djurplågeri.
Eftersom varningen bara gäller för just den saken som varit fel och inte hela butiken så kan dem alltså få många varningar innan något mer händer.
Djurskyddslagarna är alldeles för snälla mot zoobutiker och dem får alldeles för många chanser.

En råtta från imazoo eller åkello kostar 40:- för butiken att köpa in. Kaniner kostar 80:- resp 95:-. Levande möss mellan 15-25:- Hamstrar och gerbiler minns jag inte riktigt.
Butiken bryr sig ju sällan om det är bra sällskapsdjur dem säljer så för dem är väl det billigaste alternativet bäst.
Sedan vet jag flera djuraffärer som tar medvetna kullar för att få ut lite extra.. Och så finns det dem som "råkar" sätta in ett par honor med hanarna..
När det gäller just råttor så undrar man ju hur man kan missa könsskillnaden, min som som är 3½ kan se skillnad när våra råttbebisar knappt är 3 veckor… Att man missar en stor pung vid 5 veckors ålder är ju inte troligt..
Och att skylla på imazoo går inte heller då dem brukar vara vääldigt noga med att sortera könen. Under den tiden jag jobbade i djuraffär så hade dem inte felsorterat en endaste gång. Jag har inte varit med om att  djuren varit sjuka eller haft ohyra heller när dem kommer från imazoo. Jag jobbade lite mer än ett år och under den tiden passerade det 100-tals imazoo djur. Kanske upp mot 1000.

mickro
4

Har en kompis som jobbar i zooaffär, och din info om imazo tycker inte jag stämmer.. många djur hon har fått därifrån måste avlivas på en gång. mycket ohyra bland smådjuren, blodlöss på fåglarna och ringorm på marsvinen. samt att dom flesta djur är ca 4 veckor när dom kommer och undernärda. Och oftast kommer alla djur i blandade kön.

Priserna stämmer inte heller, när var det du jobbade senast?

men jag håller med om att man inte kan skylla på grossisterna ang könen, för då man jobbar i zoobutik så ska man kunna se skillnaden. annars bör man nog söka ett annat jobb.

bankfack
0

Här kostar en råtta 25 kr för djuraffärerna att köpa in. Jfr med att en uppfödare vanligen går + - noll när han hon tar 300…

Men i vilket fall: Djuraffären i Nordmaling är också dålig. Jag var där för ett par veckor sen. Råttorna satt i en bur med sågspån, de var ruggiga i pälsen och såg inte alls fräscha ut, de nös och de försökte förtvivlat dricka ur vattenflaskan som var snustorr. Verkligen förtvivlat alltså, om och om igen, så de måste ha varit jättetörstiga. Det fanns TRE stycken anställda där just då i den inte jättestora affären, men ändå hade råttorna slut på vatten. Normalstor flaska, tre-fyra råttor i buren… Jag förstår inte hur det går till.

darkness
0

#74 hmm ja de kan de ju va, detta var ju för kanske 4 år sen eller nått iaf :s

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

sarakaka
0

#77 Gud, jag blir helt förtvivlad bara av att läsa det! Stackars små hjärtan! :'( Nej det är ju verkligen skandal!

#73 Stackars lilltjejen! :( De hade säkert slängt ut henne för att hon var dräktig och inte kunde säljas med inavlade bebisar… :(

pellepojken
0

# 7  Hej ! Den där leverantören av frusen reptilmat som du nämde, vet du något fakta om honom ? Vad han heter. Var han har sin rörelse någonstans ?  Tacksam för svar.

bankfack
0

#80 varför vill du veta? Han säljer till Imazoo iaf. Finns i Uppsalatrakten. Jag måste säga att han har det hyfsat rent, vattenflaskor och bra tillgång på mat till de honor som "producerar", att det blir något av de halvvuxna till småungar som bor i trälårarna är liksom inte hans avelsplan… Bara en vidrig konsekvens av att ha blandade kön.

pellepojken
0

# 80   Hej ! Jo jag ville veta det därför att det du beskrev om hans "uppfödning" längre upp i tråden förefaller för mig som första klassens djurplågeri.

Jag tycker att han ska kollas upp en del. Och det är vad jag tänker göra. Bla om myndigheter o djurrättsorganisationer vet något om honom osv.  Sådant kan inte bara få fortgå. Därför så frågade jag om du visste var han hade sitt ställe.   Glad

Verra
0

Det var ett par år sedan jag slutade så det kan ju ha förändrats.
Det var ju inte meningen att det skulle låta som att jag på något sätt försvarade eller gillar imazoo eller liknande ….
Man får vad man beställer, det går att beställa blandat eller om man tex vill ha 4 honor och två hanar så får man det och då är dem uppdelade. Eller var iaf.
Råttorna är 3-4 veckor när dem kommer, enligt lagen är det ju tillåtet att sälja dem från 3 veckor, helt sjukt!

Det verkar alltså ha blivit betydligt sämre.
Vad gör din kompis när hon får sjuka djur?

[hamster-expert]
0

Jag bor i uppsala och har varit på palmszoo rätt många gånger, men jag har aldrig köpt något djur där eftersom de är så misskötta.

För tre år sedan när jag var där fanns det två söta sebramöss. Men de satt i var sin liten bur i ett hörn och var helt traumatiserade! Och en av dem hade bara ett halvt öra, och då sa jag det till han som jabbar där. (han som äger affären)

Han sa bara: "Men den kan ju inte bitit sig själv heller"

Förra året fanns det en skit söt mandarin dvärghamster där. Första gången vard en jätte söt. Men sen tre veckor senare när jag och min kompis var där vard en utan päls på halsen o bröstet. Sedan var min kompis där ytterligare två veckor senare, och då var hamstern alldeles blodig, så den måste ha kliat sönder sig själv! Gråter Har alltid tyckt att djuren där bor trångt, smutsiga burar och akvarier, tuffsiga djur som har skabb osv

TS, jag har sett råttorna som du köpte för typ några veckor sen :P Men är de snälla nu? alltså går det att får dem tama? hur gamla är dem? Är glad att de har fått ett bra hem, har sett dem där så långe nu Glad

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.