Vet inte vad jag ska göra..
Jag köpte 2st råttor för 5 veckor sedan, en från zoo, och en från uppfödare.
Nu är det såhär att han som jag köpte från zoo har bitit mig totalt 3 gånger. 2 gånger hände i början då jag bara antog att han var rädd, för det var snabba bett som inte gick hål, men nu bet han mig för runt en timme sedan och han höll kvar hårt i någon sekund också så jag fick dra bort fingret. Det gick hål, kanske en halv cm in.
Han har också bitit min pojkvän 2ggr förra veckan.
Vi har tagit ut honom 1 gång per dag för att försöka göra honom mindre rädd, är försiktig i buren när vi ska ta upp honom, i början verkade han osäker i buren, nu verkar han bara mest nyfiken och vill komma ut när vi öppnar buren och tar in handen.
Till saken hör att jag är ganska så biträdd, har alltid varit rädd för att ha mina fingrar vid munnen på mina djur även om jag aldrig blivit biten av dem förräns jag skaffade den här råttan. Och nu har jag ju såklart blivit ännu räddare, och vet inte hur och om jag någonsin kommer kunna lita på honom igen.
Vet inte vad jag ska göra, ville mest skriva av mig för jag är fortfarande lite skärrad över vad som hände, blir ju att inte använda pekfingret på några dagar.
Vad hade ni gjort? Fortsatt försöka själva göra honom tam, eller ge honom/låna ut honom till en som är mer råttvan och kanske kan göra honom tam? Har du fått uppleva detta någongång också? Blev det bättre? Behöver bara lite tröst/råd just nu.
Jag köpte en halvårsgammal pojke som blev bitsk ifall jag ville ta i honom då han varit utanför buren ett tag. Jag tog på mig ett par hanskar och började träna. Kom fram till att han var en liten fegis och bet för att jag skrämde honom. Det var viktigt att jag visade mina händer för honom och inte försökte dölja att jag ville ta upp honom. Jag kommer inte ihåg hur länge jag behövde arbeta med hans bitskhet men i alla fall så blev han hur tam och kärleksfull som helst. Vi fick en väldigt speciell kontakt, RIP älskade Kobolt.
Lycka till
#1 Tack för att du delade med dig, jag trodde som du gjorde i början också men nu vet jag inte riktigt.
Efter igår har han blivit "galen" så fort jag närmar mig buren med händerna (Brukar peta på deras fötter när de hänger på gallret så de vänjer sig med mig) så hoppar han dit och ska få tag på mig. Tror att det är så att han vill bita mig, han försöker pressa huvudet genom gallret och allt detta göra han i en "hugg"-rörelse. Såhär har han aldrig betett sig när jag var vid gallret innan igår. Vad ska jag göra?! Vågar inte riktigt ta upp honom än igen, speciellt inte om han hugger efter mig..

#2 Sluta peta på honom genom gallret först och främst, han verkar se det som att du är dum och retas och ska bitas på.
Sen, hur gammal är han nu?
Hur gör han innan han bits? Biter han bara i händerna, eller biter han om du sätter fram armbågen till honom så han får klättra upp på den?
När man har en råtta som bits, så är det bästa att först utreda varför, har han ont, är han sjuk, är han rädd osv.
När han biter, ryck inte undan handen då gör du dig bara mer illa. Gör ett fy-ljud, ett högt pschh eller vad du nu gillar. Att pipa till högt kan oxå funka.
Förstår han inte så putta till honom i sidan eller på nosen, eller blås på honom.
När han kommer fram utan att bitas så ha en godsak i handen som han får ta. På det viset ser han att du inte är farligt och du har ätbara saker med dig.
När du lyfter honom finns det olika sätt att göra det på. En del lyfter råttorna med handen över ryggen. Det kan skrämma eller göra en del djur aggresiva om de är osäkra. Ett annat sätt är att kupa händerna runt råttan och lyfta underifrån.
Eller låta råttan komma fram själv och klättra upp.
När han kommer upp, stoppa honom innanför tröjan, en stor huvtröja är att föredra och bär runt på honom. Sen sätter du ner honom igen.
Du kan även öva lyft genom att lyfta honom, hålla i honom en liten stund och sen sätta ner honom.
Känner du dig väldigt osäker så kanske det skulle hjälpa dig att någon mer tittar på honom?
Qui dormit, non peccat

Finns en bra artikel om bitande råttor, kanske kan den vara till hjälp för dig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Nejnej, petar inte på honom, har mer gjort det för att de sk vänja sig vid min berörning, har endast "smekt" deras tassar när de vart framme, och innan det här bettet så reagerade han inte när jag gjorde så, men nu helt plötsligt så försöker han anfalla mig genom gallret istället. Han borde vara runt 12 veckor nu.
Då han huggit till så har det vart i fingrarna, annars så nafsar han bara men jag har även fy-at honom när han nafsat så han vet att det inte är ok. Brukar då också putta till honom på nosen.
Får nog pröva det där med godsaker mera, har gjort det någon gång redan. Jag lyfter honom med handen över ryggen, är enklast så för mig, får inte riktigt in båda händerna i buren samtidigt.
Jo, det där med huvan ska jag pröva och har prövat förut och då låg han och sov i den :) Just nu så vågar jag inte hålla i honom då såfort jag sträcker fram handen så söker han sig mot fingrarna och jag är rädd att han ska bita mig. Buren är dock öppen nu så han kna springa fritt mellan burwen och mitt skrivbord, han ska verkligen sno ALLT jag har, har råttsäkrat litegrann ändå :P Han tog precis med sig en hårsnodd in i buren igen. (Han bet precis sönder den, så tar ut den så han inte gör illa sig..)
Hade en chinchilla som var likadan.. Hon kunde kasta sig ur boet bara för att bita när man tog in handen i buren. (Hon var extremt osäker och hade varit en present till två barn förut som antagligen varit lite ovarsamma med henne) Detta gjorde mig osäker och vi litade inte på varandra. Så jag bestämde mig för att råda bot på beteendet och stack ut i stallet och hämtade en burk "no bite" (en kladdig riktigt besk och illasmakande kräm som man smörjer på träinredningen i boxen om hästen tuggar på den). Sen kletade jag lite på mina knogar och satte in min knutna hand i buren, så att hon inte skulle hugga mig i fingrarna. Hon hoppade fram, bet, släppte och efter det attackerade hon mig inte mera. Jag fortsatte att träna henne genom att pilla i spånen och fälla ut fingrarna tills hon förstod att handen var okej, men smakade illa och inte brydde sig om den mera! :) Så no bite är helt klart att rekomendera mot bitande djur!
Om det är handen han är rädd för så lär han sig att "om jag biter, försvinner handen". Jag vet att det är svårt men försök att inte rycka undan handen för då "fungerar" hans taktik för honom. Prova att alltid ha något gott med dig :) och ha handen inne i buren och inte genom gallret för jag har märkt att en del råttor har lättare för att bita genom gallret än när man verkligen är med handen i buren x) och när du har handen i buren så har du något riktigt gott med dig och om han kommer fram snällt så får han en bit, på det sättet uppmuntrar du honom att vara snäll och inte bitas, men om han skulle bitas får han såklart ingenting. Va inte rädd för att säga ifrån på honom, det är du som bestämmer och om han skulle bitas så förklara att han gjorde fel på "hans språk". När mina råttor gör något dumt så visar jag det genom att lägga dem på rygg i buren (så gör de själva med varandra om det handlar om dominans) för det visar att jag bestämmer och att det dem gjorde va fel, att göra sånt på deras egna sätt gör att det fungerar mycket bättre :) Dem är hur snälla som helst nu ^^
//Forgetful
Då jag talat om att bitas är inge bra -på råttspråket har jag pipit, gällt& "gnälligt". Då har råttorna omedelbart släppt taget& ofta börjat slicka istället. Nu har mina iof aldrig varit bitråttor, utan snarare undersökt för hårdhänt, varit ivriga att få godis eller "smakat" på mina tår, men de har fattat direkt. Nu är jag verkligen bara nybörjare, så ska eg hålla tyst, men tänker bara lite att kanske ryggvändning är lite väl drastiskt& kanske gör en rädd råtta mer osäker, -om den nu är lite rädd alltså..? Då jag testade ngra ggr på en bråkig& osäker tonåring(råtta alltså, haha) kändes det inte alls bra. Han blev mera osäker, så gjorde det inte mera. Om råttan är osäker& lite rädd för människan kanske det är skrämmande att bli nedbrottad av en jätte..? ..bara en tanke. Om du är rädd att bli biten kanske du kan ta på dej en handske t en början, för att inte känna dej& agera nervöst& osäkert, vilket kanske gör råttan mer osäker också..?
Mina har tagit det väldigt bra ;O dock har jag inte vänt på dem om dem bitit för då har jag blåst på dem, men däremot om någon muckar gräl eller biter på inredningen istället för de saker de får bita på fastän jag säger till flera gånger, DÅ vänder jag på dem för då har de gått över gränsen. En del råttor lyssnar inte om man "piper" eller "fräser till" så då har det hjälpt att visa vem som bestämmer, de testar en verkligen på vart gränsen går ibland xD
//Forgetful
#9 Alla mina, förutom kanske Blixten, som ändå aldrig bråkar, är riktiga mesproppar, -precis som matte ("don"efter person, haha!) Räcker oftast med fjuttigaste tillrättavisningen(typ säga "Nejnejnej" med fjantig röst, el ta upp& pussa dem på magen) De kan verkligen vara olika, de små vännerna! :-)
Haha jag har 2 envisa små jäklar xD den ena har lärt sig efter många om och men, men den ena är fortfarande lite okontrollbar XD vi brukar alltid klappa händer när hon biter i gallret men hon börjar igen >.<' då om hon typ gör det flera gånger då går jag upp och säger till henne på skarpen och då brukar hon inte fortsätta xD jag brukar alltid ha hasselnötter och kartongbitar i buren så de vet att de får bita på det men gallret är tydligen godare enligt den ena XD
//Forgetful
Jag har också en råttis som ska försöka bitas
Hennes syster är inte ett dugg sugen på att provsmaka på matte. Tänkte precis skriva o be om råd när jag läste detta. Mina tjejer är runt 3,5 månad. Som jag har fattat det så är min Stumpan en väldigt rädd tjej. Jag har sett att hon hemskt gärna vill komma men sätter ev framtassarna på min hand o sedan kan hon nästan studsa bakåt,allrahelst om det är nåt som låter samtidigt. Tycker synd om henne eftersom jag inte vet hur jag ska få henne att komma ut ur buren självmant. Så jag har läst era tips o suger i mig all info jag kan få tag i. Det är inte lätt eftersom det är första gången vi har råttor. Är så tacksam för alla "veteraner",som delar med sig av sina erfarenheter o tips!
Så att använda handske kan vara ett sätt?? Vill ju att hon ska bli lugn o trygg med mig/oss. Kan hennes beteende bero på att hon verkar förkyld? Ger henne honungsvatten varje kväll o det verkar som om hon inte nyser lika mkt nu.
Vi får väl kämpa på med våra små, Kamillha!
Ge mig gärna mera tips o råd!
Har även oxå en bitis här, fast mig har hon aldrig bitit o inte pappa, men min syrra o mamma har hon bitit och vi tränar och tränar utan framsteg, hon är välidigt nervös av sig och när vi skaffa henne så vågade hon sig inte ut ur buren, nu ör hon ute en massa men man får inte ta i henne. Inte den andra råttan heller men hon nafsar bara men vill inte bli lyft. Suck brukar inte ha såna här problem annars, förutom med omplaceringsråttor eller bortsprungna.
// Stephanie och hårbollarna 
Det är bara vara enivisare än råttan :) hela tiden beröma om den är snäll ^^ jag kommer ihåg när två av mina bet galler, jag var säkert uppe 15-20 gånger om natten och sa till dem och nu är det bara en av dem som biter kanske 1 gång varanan vecka och hon lär sig hela tiden mer x)
Envishet är nyckeln! Visa att ni är envisare och tänker vinna! :) Om man har nervösare råttor som lätt tar åt sig av lite kanske man inte behöver göra så mycket som att lägga dem på rygg men om råttan redan är dominant och inte lyssnar tycker jag att lägga på rygg hjälper väldigt bra! ^^
Om råttan är lite mer lätträdd om man säger så och inte vill komma ut på länge när de blivit straffade så kan man ju prova att blåsa eller fya med ljud istället :) mina råttor fick jag lägga på rygg i början men nu behövs bara ett fyande och då slutar de iaf efter 1-3 gånger och det duger för mig :)
//Forgetful
Kan ju uppdatera lite här, trodde jag gjort det men måste ha tänkt det bara :P
Han har inte bitit mig något mer, men jag har också inte vågat ta i honom något mer, jag har buren precis bredvid skrivbordet så de får springa fritt mellan mig och buren, och jag försöker klappa på honom så ofta jag kan så han ska vänja sig med händerna. Försökte stoppa in honom i tröjan igår, men han klättrade bara ut och skulle hoppa tillbaks till skrivbordet, märkte att han blev stressad av att vara med mig.
De båda har också börjat bita på gallret på den sidan som är mot skrivbordet när buren är stängd, jag fyar och sprutar vatten på dem men bitråttan bryr sig inte och han verkar bara bli förbannad av det. Om jag ska blåsa istället så är det en bit dit och då måste jag ställa mig upp och då hinner han sluta bita för han reagerar ju på att jag rör mig, han blir rädd.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, då att gå runt med honom-tricket inte fungerar då han bara springer iväg direkt och sen det att jag fortfarande inte vågar ta i honom. Så fort min hand/fingrar kommer i närheten så tror han att det är något man ska nafsa i, fastän jag nu hållt på och fyat honom varenda gång han gjort det den senaste månaden.
Hade nog känts bra om någon annan skulle kunna kolla på honom och säga hur jag ska gå tillväga, samt försöka hålla i honom och ser jag att det går så kommer jag nog över min rädsla tillslut.
Jag har försökt som att jag ska ta upp honom ibland, tagit honom över ryggen, men då har han fått panik och ålar sig iväg.

Man har såklart olika metoder men jag skulle inte använda handskar och inte heller blåsa på råttan. Att blåsa på en råtta kan få den än mer uppjagad och arg, om det är det det är från början.
Att ha med godsaker i handen in i buren kan också missuppfattas, tanken, idén är bra men det kan missuppfattas av råttan. Det behöver alltså inte tolkas av råttan så som vi vill att det ska göras.
Som det stod i ett tidigt inlägg är det viktigt att ta reda på varför råttan beter sig som den gör. Jag tror inte att man behöver fundera på om han har ont eller är sjuk utan snarare hur pass rädd, ovan vid människor, ohanterad och faktiskt om han är aggressiv. Jag tycker att det låter som om han visar aggressiva tendenser men det är alltid svårt att tyda på skrivna inlägg.
Jag står till förfogande via telefon om man så vill.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#15 Kan kika på honom om du vill.
Grejen är att släpper du honom så lär han sig snabbt att om han skriker/sprattlar/bits så får han som han vill.
Ta ett bättre tag bara och släpp inte förrän han har lugnat sig lite.
Qui dormit, non peccat
#16 Jo, det är ju väldigt individuellt, har inte haft honom tillräckligt länge för att ha kunnat lista ut hur han är.
#17 När skulle det gå bra för dig att jag kom över isf? :) Vet inte riktigt när jag själv kan men kan ju höra av mig om någon dag som du kan matchar in på en dag du kan också ^^ Skulle kännas bra att ha någon annans åsikt också, som har erfarenhet av råttor.
Jo, jag släpper ju för att jag är rädd att han ska bita mig om han inte får som han vill. Iofs har han aldrig bitit utanför buren, men jag är rädd att han kommer göra det för han har visat tecken på det.

#18 Jag kan lite närsom, pmar dig :)
Qui dormit, non peccat
vet inte om jag kan vara till så mycket hjälp men kan ju dela med mig av min "händelse". Jag skaffade en råtta då hon var 5 veckor (även en syster till henne, hade 2 råttor i buren som dem fick flytta in hos), hon bet mig så fort jag stack in händerna… man tränade och tränade… med tiden blev det ju bättre men när min tidare råttor gick bort en efter en blev också soya (som hon hette) lungnare.När hon en dag blev själv vara hon som en "drömråtta" inte bet hon och var min lilla gosråtta (detta var hon inte innan) Efter åt kunde vi" dra slutsatsen" att hon ville vakta buren och sina burkompisar. Hon var helt enkelt, hon var mycket "revirtänkande" <3
Måste bara meddela o ställa en förundrad fråga..
Jag bytte bur till mina råttisar (från en towermodell till en "vanlig" lägre bur,när det var rengörning på schemat. Och helt plötsligt var bitande Stumpan inte längre bitande!? Hon är mer tillgänglig nu o går självmant ut till min hand/arm. Vad hände där egentligen? Trivdes inte hon i den höga buren eller ??? Dom får nu bo kvar eftersom det verkar som om Stumpan trivs mkt bättre i den lägre modellen. (Kippan verkar inte bry sig så värst mkt om vilken bur hon bor i).
Är det vanligt att råttor otrivs i högre burar eller? Dela gärna med er av era erfarenheter. 
Om ett burbyte får råttan att sluta bitas skulle jag, utan mer information än så, misstänka att det var en dominant råtta. När dem kommer bort från sitt revir så har dem ju inget att försvara.
Det är alltid en råtta som är ledaren, denne har bla buren som sitt revir och det man då ska lära råttan är att fingrar och händer inte är ett hot som inkräktar på reviret, utan det ska förknippas som något positivt.
Vissa råttor märker man inte ens på att dem är flockledare mer än att dem kanske säger till de andra råttorna lite fint vid behov. Det är alltså bra ledare!
Andra råttor kan du inte ens gå i närheten av deras bur innan dem är på sin vakt, fräser, kastar sig mot gallret och försöker hugga. Det är alltså dåliga ledare.
Yngre råttor brukar sällan vara dominanta. Efter drygt 6 mån brukar dem bli mer medvetna om reviret och ledarskap osv.
Kamillah, det låter som rädsla i ditt fall.
Hur är den andra råttan?
Något som skulle kunna hjälpa är att du skaffar en äldre hane (över 1 år) som dels kan hjälpa till att uppfostra och dels kan hjälpa till att visa den lilla att det inte är något farligt med händer. En trygg och stabil hane som är flocksmart.
Det är ett enormt jobb att göra råttor trygga, speciellt om man inte har någon direkt erfarenhet och/eller redan är rädd.
Visar du att du är rädd, så blir han ännu mer osäker.
Jag märker tydligt hur en trygg och stabil flock hjälper en rädd råtta. Sedan brukar jag lyfta upp dem för korta men intensiva gos stunder för att sätta ner dem och efter en kort stund göra det samma igen. 5 minuter räcker! Ha honom i händerna och klappa och prata. Man måste tänka på att unga råttor inte orkar speciellt långa stunder.
Att ta för vana att lyfta honom ur buren när det är dags för motion är också en bra grej, då kanske han förknippar dina händer med något kul dvs att han får komma ut.

#21 Håller med Verra, snarare så att du har flyttat henne ut från hennes revir och hon har inget att försvara nu.
Hennes beteende kan börja om, om du har otur.
Qui dormit, non peccat
Tack. Men allra först bodde dom i denna nuvarande bur o då var dom lika go möjligen att Stumpan verkade lite räddare. Sedan införskaffades denna högre bur o jag trodde att dom skulle trivas bättre. Då förändrades Stumpan o började bita/gnaga på fingrarna/händerna om man försökte få henne att gå ur buren(hade alltså inte handen i buren utan utanför). Och nu tillbaka i första buren är hon inte så utan går glatt ut till handen. Dom är ca 3,5 månader gamla. Så ni tror alltså att Stumpan är den dominanta tjejen i duon. Hur gör vi om hon skulle börja om igen? Jag måste säga att vi är tacksamma för att detta forum finns o att man alltid kan lita på att få vettiga svar
Mkt att lära sig när det är första gången som man har råttor. Inte mkt finns i bokform:(
Tack alla snälla som hjälper oss som behöver. Kramar!!
Dem är ju inte speciellt gamla, så det kanske inte är dominans.
Hon kanske är rädd, och känner sig tryggare om det är en mindre bur. Det är svårt att säga när man inte ser det själv.
Jag är sällan inne på iFokus, så om du vill fråga just mig något kan du maila på info@verra.se. Annars finns det ju massor av duktiga människor här inne som hjälper dig!