Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2760 ggr
[countess]
0

räkna ut mått på bur ?

Har ju inköpt en stor 6 kantig bur och undrar hur jag får ut måtten på den ? Om man räknar varje "del" är den 240 meter runt . Om jag tar från ena sidan till den andra är den 80 cm ! Men stämmer burräknaren om jag skriver b 80 h 130 längd 80 ?

Forgetful
0

Nja det blir nog inte riktigt rätt ;O tror du får dela upp buren så du kanske kan räkna ut ytan själv isf :O

//Forgetful

[countess]
0

#1 Neeej vd drygt :(

någon som är matte snille här?

Buren är 130 cm hög är sexkantig och varje del är 40 cm mäter man rakt över mitt i en del är den 80 cm

Lamina
0

Jag tror jag vet vilken bur du pratar om, och jag räknade ut storleken på den en gång och hur många råttor som får plats i den. Men det ska *** till om jag skulle minnas hur jag gjorde och vad resultatet blev… Obestämd

Kanske skulle försöka mig på att göra det igen. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

chade
0

hur ser buren ut uppifrån? om du ritar en bild lite snabbt i paint så blir det lättare att räkna ut :P alltså.. om du kan rita en fyrkant i buren så har du dom måtten, sen måste du bara räkna ut resterande mått.. blir det trekanter över så kan du bara lägga ihop dom till en till fyrkant sen plussa ihop båda fyrkanterna… tror jag borde fungera Rynkar på näsan

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[countess]
0

#3 den som ser ut som ett hus är det =) Är Det den du menar ? Isf måste du komma ihåg det haha :D

Ifs så är det bara 2 honråttor som ska in nu från början men om jag känner mig själv rätt vill jag utöka floken senare , Hur många råttor får pltas i den måntro?

[countess]
0

#4 jag var inne på att bygga om buren i huvudet då allså :P och göra den fyrkantig och räkna att den är 80 bred och 40 djup

Funkar det tror ni ?

Lamina
0

#4 Krångligt… Nej, tror det ska finnas någon formel för det. Ge mig en halvtimme ska jag se vad jag kan hitta.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[countess]
0

#7 super =)

Lamina
0

//Lamina

[countess]
0

Ha ha jag blir helt snurrig :S Måste nog be min fader om hjälp , får snika in hos honom ikväll :D Tack lamina

[countess]
0

Dock blir han kanske inte 130 , Eftersom taket ska bort , rena rama rangeltaket ! Utan en plexiglas skiva med massa hål i så man kan hänga upp en massa i taket . Plus att man har en snäll pojkvän som gjort plåtram runt om nertill då det är en fågel bur som inte har någon kant =)

Lamina
0

Jag är uttråkad, så jag tror nog jag ska försöka mig på att räkna ut det.

//Lamina

Lamina
0

En fråga bara, hur långt är det från 1 hörn till hörnet mitt emot?

//Lamina

[countess]
0

#13 89 cm =)

Forgetful
0

Bara du lyckas räkna ut arean på bottnen så är det inga problem x) dela in bottenplanen i delar som blir lätt att räkna ut. Är det sex hörn?

//Forgetful

[countess]
0

#15 jo det är en 6 hörnig =)

Forgetful
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dela upp bottnen såhär och räkna ihop arean på de båda trianglarna och fyrkanten tillsammans för att sedan gånga med burens höjd så ska det bli rätt ^^ dock går det inte att sätta in i burräknaren men du får dela talet du får med 60 dm3 (ha samma måttsort) så får du ut hur många råttor som kan vara i den :)

//Forgetful

[countess]
0

Jag puttar upp tråden då jag fortfarande inte fått något svar än och att jag fortfarande inte fattar ett smack av area osv ^^

[countess]
0

Lamina vars^tog du vägen ^^

Kan man inte bara göra så här varje del är 45 cm lång det är 6 delar ala 45 cm om jag då räknar 45*2 = 90 ! och gör en fyrkant av hel buren alls djup 45 längd 90 och höjd 130 ! blir det samma sak då ?

chade
0

nej men om du gör som jag sa i början. räkna ut en fyrkant i buren, sen kommer du få två trianglar kvar. och för att räkna ut dom så tar du hjälp av länken som lamina hänvisade till! :)

[countess]
0

Ja men enligt de så får jag ha ca 1500 råttor i den :P som sakt inget mattesnille direkt :P

Men det borde ju bli samma om jag gör hela buren till en fyrkant och räknar med burräknaren då får jag det till 9 st och det btycker jag låter vettigt

chade
0

haha men shit xD

Ja om det är en någolunda stor bur så låter det faktiskt vettigt :)

Forgetful
0

Hur lång är varje sida av de sex sidorna och hur hög är buren så ska jag räkna ut det x)

//Forgetful

chade
0

varje sida är 45 cm och höjden är 130 cm om jag fattat det rätt av vad hon sagt innan :)

Forgetful
0

Du får ha 11 råttor i den buren :)

Jag räknade på det sättet som på bilen jag la upp. Rektangeln hade sidorna 45x78 = 35,10 dm2
Delade in de två trianglarna yttligare en gång så de blev 4 stycken rätvinkliga trianglar. Varje hade uträknningen 22x39/2 =  429
429x4 (då det var 4 trianglar) = 17,16 dm2

Vi plussar ihop arean från rektangeln och de fyra trianglarna och det blir då 35,10 dm2 + 17,16 dm2 = 52,26 dm2
Detta gångar vi med höjden som är 130 cm MEN vi måste omvanlda det till dm alltså 13 dm

52,26x13 = 679,38 dm3

Detta ska vi nu dela med hur mycket space varje råtta ska ha som då är 60 dm3
679 ,38 dm3/60 dm3 =11,323

Så ja 11 xD hoppas ni förstod något av det jag skrev XD

//Forgetful

[countess]
0

Tusen tack allihop :D #25 jag fattade inte ett smack och önskade att jag också kunde räkna haha men det var ju ett tag sedan man gick i skolan och matte var inget favorit ämne ^^ Tusen tack

Forgetful
0

#26 Hahaha jag satt ett tag med det xD först fick jag det till 113 råttor i buren men tänkte att det är inte möjligt xD då hade jag inte räknat i dm2 och en massa hahaa xD men det är skönt när man väl räknat ut det :)

//Forgetful

[countess]
0

#27 men 113 är ändå närmare än 1500 haha :D

Forgetful
0

Hahaha xD om man ändå hade en sån bur ;D den största buren jag sett kunde ha 57 råttor eller något sånt i sig xD man kunde stå i buren för den var typ 2 meter hög xD

//Forgetful

[countess]
0

#29 shit :O Har tänkt nbygga en egenbur när jag har bytt lägenhet ! Fick inspiration av djurmagazinet där dom har deras fåglar Tänkte mig mått läng 200 cm längd 200 cm och bredd typ 1 meter :D Men det får vänta tills jag har hittat en bra lägenhet =)

Forgetful
0

Hade inte suttit fel att göra :P att inreda en stor bur hade varit så kul :3

//Forgetful

[countess]
0

#31 ja verkligen :D min är riktigt svår att inreda då den är 6 kantig :/ Men det tar sig =)

Forgetful
0

Ja det kan jag tänka mig xD men det kommer nog bli väldigt unikt i sig när du är klar sen :)

//Forgetful

[countess]
0

Jo jag hoppas då på det =) Igår vart vi då klar med taket , Taket som följde med va rena rapplet som inte passade riktigt . Så vi tog en plexiglasskiva och skruvade fast vart rätt häftigt eftersom den knappt syns ! Tacken är att borra massa hål så jag kan hänga upp saker i taket också =)