Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 828 ggr
[becczi]
0

Inkontinens?

Jag upplever att en av mina 2 råttpojkar kissar onormalt mycket. Han lämnar snigelspår hela tiden och kissar små pölar då och då, helst på mitt skrivbord… är detta ett normalt beteende? Kan råttor ha problem med urinläckage precis som vi?

Sen har jag även iakttagit deras drickvanor och faktiskt luktat Skäms på deras droppar. Hugo fyller aldrig på med vatten under tiden de är ute på vift och hans revirmarkeringar luktar extremt starkt, vilket jag ärligt tycker är rent motbjudande, i motsats till Ricky som dricker med jämna mellanrum och lämnar luktfria markeringar.

Känner mig hemskt elak för att jag skriver det här -man favoriserar inte sina husdjur, men den främsta anledningen till att jag har börjat ifrågasätta mitt beslut att bli råttägare är just Hugo.

Mamma föreslog att jag skulle försöka med att bara ha honom ute kortare stunder så att det inte skulle bli så grisigt (för han bajsar även hejvilt) men det känns orättvist gentemot honom… trots att jag vet att råttor inte uppfattar världen på samma sätt som vi. Trots att det enda han gör när han är ute är att försöka ta sig upp på mitt skrivbort; Bli nedlyft av mig; Försöka igen X antal gånger tills jag ger upp; Lyckas; Stanna på skrivbordet.

EDIT: Och det han gör på skrivbordet är att markera, markera, gnaga på papperslappar, markera på mig, krypa in i mina tröjärmar, markera  and so on.

Fawo
0

Mina hanar och några av mina honor gör exakt samma sak.

De gör det aldrig på golvet, utan på skrivbordet, mina armar o ben, o sängen.

// Fawo (;

silverorm
0

Vissa råttor är kissråttor hela sitt liv, vissa markerar inget alls enligt min erfarenhet. Det jag har märkt mest är att vuxna djur gärna markerar "säker mark" där andra då säkert kan gå, mammor o pappor kissar på ett område som ungarna sen följer slaviskt och inte lämnar, rätt intressant att studera..

Det du kan göra är att torka upp kisspölarna med ett papper som du låter ligga kvar på bordet, då slipper han/hon kissa om stället…torkar du bort måste han/hon ju kissa om igen..bajs fungerar likadant som markering, mitt bajs=min plats..

På sängen kan du ju ha ett överkast som du bara har på när råttorna ska vara där, finns deras doft kvar slipper de kissa in området hela tiden, men blandar du med honor o sen hanar blir det ju automatiskt ett kissigt område..där är de väldigt lika hundar faktiskt.. Lycka till!Flört

Varghund88
0

Vi använder en vaxduk när vi har råttor på bord. Precis som övriga säger så blir det mer kissigt när duken är precis nyskrubbad (för det behövs ju en rejäl omgång då och då haha), men där emellan är det inte alls lika mycket. Då torkar vi bara bort de värsta pölarna (om det blir några) med lite papper utan medel eller något – så att det verkligen blir kvar lite lukt på vaxduken.

Kanske värt att testa?

hus-musen
0

Du har en markerare helt enkelt, finns inget att göra åt det. En del råttor släpper droppar för jämnan och andra inte alls. 
Det är ett helt normalt beteende.

Du få väl torka lite oftare eller lägga över en filt eller duk som de kan ha som markerare så slipper råttan markera om hela tiden.

Qui dormit, non peccat

Elinisa
1

Ett förslag är att lägga en stor tidning uppslagen på skrivbordet. (Ta bort häftklammer bara :-)  ) Enkelt att ta bort de översta kissiga bladen då de rastats färdigt. Vik ihop& göm undan till nästa gg. En toarulle, -kanske med lite godis, en osaltad riskaka, el likn kanske får honom att hålla sej borta från dina papper. :-)

Som #2 skriver -skydda sängen. Räcker bra med ett gammalt uttjänt lakan el påslakan att lägga på under tiden de är ute. Bara att vika ihop& slänga in under sängen efteråt. Går att använda många dagar innan det behöver tvättas.

Ta på dej en råttröja,"kisströja" -mjukiströja, gärna med stora ärmar& huva då du sitter vid skrivbordet. Då kan han klättra& kissa så mycker han vill! ;-D

Även om vissa råttor är markerare till sin natur så kan det kanske lugna sej lite med tiden också för endel.. Min ena markerade hejvilt& kissade pölar varhelst han kom åt (Allra helst på mitt vardagsumbord med glasskiva:-D) men det blev mindre& mindre för att bli måttligt nu då han lämnat tonåren& han blivit mer trygg& stabil. Har du tur kanske din också lugnar sej lite då han blir lite äldre, tryggare i sejsjälv& säkrare på att ditt rum tillhör hans revir(& han dessutom inpregnerat det nog enligt hans tycke, haha ;-) )..?

Lycka till! Hoppas du hittar lösningar sej så du kan känna dej mer bekväm med dina djur& i ditt rum! :-)

[becczi]
0

Tack så mycket för alla svar :)  
Jag vill verkligen inte behöva känna mig tvungen att undivka att ta hem kompisar, vilket jag har gjort på senare tid, så allt jag kan göra ska jag försöka göra.

#5 Blir förvånad över hur osmart jag är … varför har jag inte tänkt på att lägga en tidning på skrivbordet förut? Skrikandes Jag har ju tidningar i deras bur ! Jesus--

Hur klarar ni allt kissande och bajsande innanför kläderna? Även om de befinner sig emellan två lager av tyg så skulle jag aldrig klara av att lämna huset utan att duscha hela kroppen innan, tänk om jag går runt och luktar bajs utan att känna det själv ? Jag lever ju trots allt i lukten.

Det positiva med att duscha hela tiden är väl att huden blir så torr att den enorma mängden bodylotion hjälper till att maskera eventuell lukt >_< 
Känner mig smått löjlig-

Om bara deras bajs luktade lika gott som deras päls (:

[becczi]
0

#5 Glasskiva är just vad mitt skrivbord har ._.   får ditt bord också en slags söt/frän lukt när man rengör? Har inte upptäckt den på några andra större ytor :s

Elinisa
1

Nä jag märker nog inget mer på glasskivan än på ngra andra ytor. Ibland kan det hända jag inte får bort lukten direkt, tex från fläckar på golvet el på sladdar, men då är det bara att torka mera. Använder vatten+ Pissoff. Då jag rengör bordet använder jag vanlig sprayfönsterputs, typ ajax& om det är mycket kiss sprayar jag pissoff& torkar med blöt trasa före fönsterputsmedlet.

Tänkte på att om du fixar lite roligheter på golvet, tex en papperspåse, låda&/ el rör med pappersstrimlor så har de lite annat att pyssla med än att kissa på skrivbordet:-) Särskillt en av mina nöjer sej inte med bara rummet, utan gillar att både samla, gömma grejer& gräva, så förutom ovanstående "leksaker" finns här en plastback med jord + att jag brukar gömma sånt han tycker om att samla lite här& var, bl.a i rören& påsarna. Sen kan man ju ta till det berömda ärtfisket lite då& då. Man behöver förståss inte ha framme allt på en gång:-)

Dethär med bajseriet.. Då råttorna är små kan de ju vara lite mer bajsiga av sej, men börjar du toaträna dem ska nog det problemet snart vara löst. Finns en artikel här, om du inte redan läst den: http://rattor.ifokus.se/articles/4d714437b9cb46221d059ac2-rumsrena-rattor Mina har alltid buren öppen& halva lägenheten till förfogande, så här blir det inte mycket toaträning av, men desto mer bajssopande för matte. :-)

Se till att ha råttkläder då du umgår med dem så länge de fortf bajsar på dej. Sen kan du lita på din näsa. Om du inte känner bajslukt tror jag inte du luktar. Bajs luktar verkligen BLÄ& kan inte tänka mej att jag skulle "vänja" mej& inte känna att det luktar om det gör det. Tycker man känner minsta lilla doft från sina kläder, om man tex lagat mat& tycker man luktar os& frågar man ngn är det aldrig ngn annan som känner. Det är ju ingen annan som har näsan så nära ensjälv som man själv har. :-)