Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 997 ggr
Gia91an
0

Vill köpa ung råtthona :)

Hej jag vill gärna avla på min jättetrevliga Hane, men söker då en ung råtthona att köpa i borås-göteborgs området :)

Jag behöver egentligen inte ha en råttflicka med stamtavla eller så förutom att jag vill att hon skall vara frisk och trevlig, och att hennes föräldrar varit friska och trevliga!

Om det är någon som har en flicka till salu får ni gärna höra av er :)

Fridborg
3

Kanske vore bra att berätta lite mer om dig själv och varför just denna hane är så bra för avel. Hur gammal är han, vad väger han, har han en bra linje? Du kanske också ska skriva om du har fler honor som den här tjejen får bo med.

Helst ska man ju kunna se längre bak i ledet vad som finns i generna annars är det rysk roulette med vad man får.

Gia91an
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej :)

Han är snart ett år (i mars) och väger ungefär 400 g.

Jag köpte honom från en djuraffär i Karlskrona så jag vet ingenting om hans linje alls faktiskt :/ det är lite olyckligt.

Jag har bara två hanar nu men planerar att behålla en hona från kullen som sällskap.

Jag har haft råttor i flera år men har precis börjat sätta mig in i avel. Jag vill avla på min hane Sion då han är lugn och tillgiven. Vill då också tillägga att jag vill nästan endast avla på temprament just.

Jag är alltså inte ute efter en råtthona med stamtavla eller så utan jag vill han en trevlig hona i valfri färg ungefär.

Jag och min sambo bor i Borås, och måste då även köpa en flicka som bor i närheten av oss, då vi inte har bil. :D

Det är Sion som sitter i matskålen :)

Fridborg
6

#2 Vad jag minns så är SRS riktlinjer att hanen måste vara 1,5 år och väga minst 500g.

Att avla på en djuraffärsråtta utan någon som helst kunskap om bakomliggande linje är precis vad råttvärlden inte behöver. Du har ingen aning om han sitter på allvarliga defekter, du kan få precis vad som helst även om han verkar frisk och snäll. Att den framtida honan har stamtavla och är den "perfekta" råttan spelar alltså i det här fallet inte så stor roll.

Att dessutom ha honan ensam så länge är heller inte att rekomendera.

Personligen tycker jag inte att du borde avla på den hanen och vill du prompt ha honor och få ungar ska du isf köpa två avelshonor från seriös uppfödare och låna en hane med bra stam.

Vill inte låta barsk, men det finns redan så mycket sjukdomar bland råttor att avla i blindo tycker jag är lite oansvarigt.

Gia91an
0

Ska då också tillägga att på bilden var han 7 månader ungefär :)

Gia91an
3

Jo jag är väl medveten om reglerna från SRS, och har inte planerat att bryta mot dem heller…. :)

Nope sant att jag inte vet om han har några deffekter men hittills har han varit frisk och trevlig…

I vilket fall så vill jag ändå ha en trevlig hona oberoende på om det skall avlas på Sion eller ej ^^

Men lugna dig lite, det är helt okej att vara barsk, men blev dock medlem på sidan för en timme sen och håller på att sätta mig in i allt. ;)

Fridborg
0

#5 Nej alltså han kan ju vara frisk hela sitt liv men det är ju mycket saker som kan ligga långt bak.

Och du måste fortfarande köpa minst två honor, man låter inte en råtta bo ensam minst tre veckor och uppåt.

Ja det va kanske inte det bästa välkomnandet, men välkommen i alla fall och hoppas att inte alla är lika barska mot dig :P

Ibland kan man vilja en sak så mycket att man böjer sina argument till att de ska passa och allt ska vara så fint. Men skaffa gärna honor och testa på avel, men läs gärna på mer om avel, genetik och sjukdomar, för annars är det bara dårskap!

Lycka till i alla fall! :)

zickan
1

Innan du börjar fundera på avel. Så är det mycket man bör läs på innan. Det är inte att bara para två djur och hoppas på bra ungar. Du lägger deras liv i dina händer och kommande ungar. Det finns så mycket som kan gå snett.

Mesta man bör fråga sig är. Varför vill du para råttan och är den så bra som du tycker. Jag skulle rekommendera dig att ställa ut honom. Eller be någon kunnig att kika på honom. Få en annan syn på hur han är. Oftats vill nya ta en kull för att de gillar råttan. Den är söt och go. Men mer?. skulle alla avla på söta och goa råttor så skulle det bli rätt många och rätt mycket nedärvningar av defekter. Är det in första kull så försök skaffa dig en mentor. Nån som kan vara där, lära ut, besvara frågor, hjälpa till hitta hona etc.

Att ta en kull är verkligen så mycket mer så snälla läs dessa artiklar och tänk lite längre än bara hona+hane= söta ungar.Speciellt läsa på om defekterna som är anknytna till Blue färgen din hane har.

Artiklar jag starkt rekommenderar att läsa.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d715736b9cb46221d067f36-avel-och-etik

http://rattor.ifokus.se/articles/4d716452b9cb46221d07383e-grundbedomning-av-avelsdjur

http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=194544

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Att avla på en rått utan stam är det många som gör. Men för att minska problemen och få en större översikt på vad råttan nedärver. Så använder man sig av en med väl dokumeterad stamtavla/släkthistorik. På så sätt kan man klura ut vad hanen bär på om det dyker upp problem. och man får större chans att slippa allt för mycket problem.

Såg att du skrev att du var ny på sidan. Vill bara säga med en gång. Att avel på djur är ett känsligt ämne. Oftast kan tonen bli lite kort under dessa diskussioner. Det är inte för att de vill hugga huvudet av dig som det ibland kan låta. Det är mest för att folk bryr sig för mycket och glömmer att tänka på hur de formulerar under heta diskussioner.
Du lär få många goda råd här från sidan. Men tänk bara på det ovan så du inte flyr för att folk kan skriva lite avigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Gia91an
0

Yes ska tänka på det^^ Som sagt så sätter jag mig in i saken innan jag börjar i vilket fall. Brukar aldrig göra något förhastat så att säga^^

Älskar verkligen mina pojkar, råttor är underbara. Finaste djuren som finns :)

Gia91an
0

Sjukt intressanta artiklar, läser gärna fler! Har ni fler tips så skicka länkar ;)

pavor-nocturnus
0

Fick en oväntad kull efter en tjuvparning (som skedde hos mammans tidigare ägare, vi visste inte att hon var dräktigt) på 13 småttingar, och jag kan säga att det är ungefär fyrtiofem gånger dyrare än vad man tror innan. Bufferten jag haft till alla djuren (tänkt till tre råttor och en hund) har gått åt ett par gånger om, visserligen med en tumöroperation inpackat, men ändå.

Det verkar inte helt lätt att sälja råttor heller, det är så övermättat på t.ex. blocket, och många som är insatta i råttor går hellre till registrerade, erfarna uppfödare (med all rätt!). Haft annons ute på blocket en månad, har sålt två av de fem jag tänkte sälja.

Lycka till iallafall :)

Lamina
0

Några saker som du bör tänka på:

• Hanar med okänd stam bör man vänta så länge som möjligt med att avla på, så man verkligen vet vad man har.
  • Ska man para en råtta med okänd stam bör man para med en råtta med väldokumenterad stam, så har man iaf någorlunda koll på vad man kan tänkas få.
  • Du bör "testa" din råtta lite mer. Har han bott med sin kullbror hela livet har du ingen aning om hur han fungerar vid introduktioner, t.ex.
  • Du måste ha pengar, kunskap och massa tid när du tar en kull råttor. Att börja läsa på nu är egentligen försent enligt mig. Men vill du verkligen ha ungar på din råtta så gör du bäst i att göra parningen i samråd med en erfaren uppfödare.

För övrigt så vill jag bara påpeka att små råttassar inte mår bra av att gå på galler. Du bör lägga en matta, någon form av tyg eller tidningspapper på så dom inte gör sig illa.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#11  Fullkomligt OT, men varför har du döpt dig efter en sömnstörning? :P

Gia91an
0

Det är bara deras hylla som jag tror du menar… de har dessutom tyg där men för tillfället hade det blivit nedvält… :)

pavor-nocturnus
0

#13 För att det lät awesome :D

Fridborg
0

#15 Jag har den och jag kan tala om att den e allt annat än awesome :P

pavor-nocturnus
0

#16 Aj då :( uschiamej vad jobbigt.