Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 389 ggr
deeremf
0

råttor som bråkar

Hej

Dom senaste dagarna har mina råttor inte sovit tillsammans, den ena har tagit helmonopol på "boet" medans den andra får bo på andra våningen där hon sover, det verkar som om hon som är alfa vill bo i boet ensam.

Kan det här stämma?

Har alltid trott att råttor bodde i flock.

Forgetful
0

Det finns ju vissa råttor som inte går ihop med andra då de är för dominanta, vilken ålder är dem i? Är dem syskon? Hur länge har de bott ihop?

//Forgetful

Wand
0

Hur gamla är dina råttor?

Jag upptäckte samma fenomen strax efter att jag fått hem mina killar. Runt 2-3 månaders ålder börjar rangning och liknande och mina killar sov tillsammans från början men sedan började Sam (som är störst och starkast) gå på Frodo en del. Det har enbart med rangordningen att göra, de måste bestämma sin plats i flocken, och då kan det lätt bli lite osämja och sova på varsin plats etc.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

deeremf
0

Tror inte dom är så gammla, eftersom jag köpt dom via en zoo affär kan jag inte ge er den exakta åldern, mellan 5 veckor till 2 månader vågar jag gissa.

Tror inte dom kommer från samma kull, dom har bott tillsammans i åtta dagar nu.

Wand
0

Ja, men då är det antagligen bara rang och dominans. Det kan ta ett tag innan de lärt sig in plats i flocken, och då blir det lite bråk över det.

deeremf
0

#4 under den perioden, kan jag ta ut dom ur buren och fortsätta med att träna deras sociala uppförsel till mig?

Wand
0

#5 Absolut!