Opålitlig råtta – vad göra?
Lång historia kort, jag är ”jourhem” till två råttor då förra ägaren var allergisk och skänkte bort råttorna på facebook. En enkel biljett till ett mindre bra hem var min första tanke och jag valde då att ta hand om dem så att ägarna slipper allergi-besvären. Jag har nu haft dem i 2 dagar och har redan stött på problem.
De är två striped roan honor, en blå (?) och en svart.
Det började när mamma och jag åkte för att hämta dem i fredags kväll. Både mamma och jag reagerade på att den blåa honan var extremt stel när matte klappade henne. Men vi sa inget då utan pratade om det när vi kom hem. Igår när jag skulle kolla hur de reagerade på nya personer så pratade jag först med dem. Den svarta är väldigt skygg och gömmer sig, den blåa kommer fram direkt och verkar glad så jag öppnar buren och stoppar in handen, jag låter handen vila på spånet och den blåa honan kommer fram och helt oprovocerat biter mig i lillfingret! Jag håller kvar handen men tillrättavisar henen att det inte är okej med rösten, hon viker av och lägger sig i hörnet med öronen strukna bakåt. Efter ett tag går hon till attack igen, denna gång mot handryggen. Jag fick alltså två bett så det gick hål helt oprovocerat.
Jag lät dem vara och senare på kvällen tänkte jag kolla hur det var med dem, då ligger den blåa tjejen helt stel igen som då vi hämtade henne. Öronen ligger bakåt, ett beteende jag aldrig sett hos råttor förut.. men tå biter hon mig igen, i tummen den här gången. Nu vet jag inte alls hur jag ska göra, jag vill inte alls stoppa in handen i buren med en hona som den här! Och kan jag inte göra det så kan jag ju inte heller kolla om den svarta tjejen är likadan. Jag kan nog erkänna att jag är smått rädd för den blåa tjejen för det gör ju ont som sjutton när hon biter, även om det ’bara’ är huden som gick upp men det gör ju ont ändå. Och en råtta ska ju inte bita.. framför allt inte oprovocerat!
Vad ska jag göra? Min första tanke var att, låt den blåa tjejen vara i några dagar och slutar hon inte så får hon somna in, men det känns jäkligt taskigt att tänka så. Men vem vill ha en bitande råtta? Och jag är ju endast ett mellanhem som inte har tid att jobba upp en bitande råtta, jag har aldrig haft bitande råttor förut så jag vet inte alls hur jag ska bete mig heller.
Det här beteendet med bakåtstrukna öron, var ebtyder det egentligen?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Hon kanske är väldigt rädd av sig? Annars vet jag inte… En gång hade jag en råtta som bet så fort man kom i närheten av henne, men henne var det något fel på, hon var inte frisk..
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Jag tror det betyder att hon är rädd, och beredd att försvara sig. Känns som om har blivit dåligt behandlad/ inte alls hanterad, tror alls inte det berodde på allergi att ägaren skänkte bort dem, och hur som helst så gör man ju inte det på Facebook om man är rädd om sina djur, precis som du sa. Jag har haft sådana råttor, det går att arbeta bort med MYCKET tålamod och du får vara beredd på bakslag på vägen. Till att börja med hade jag inte sträckt fram handen öppen med fingrarna oskyddade mot henne, Testa att lägga handen knuten i buren, med handryggen uppåt, både svårare att bita tag i, och görinte lika ont som fingrarna. Smörj eventuellt in den lite med ett tunt lager av något oemotståndligt gott, som de inte kan springa iväg med, t ex lite nötcreme eller något.
Våra räddningsråttor blev till slut riktigt mysiga, men aldrig helt ok med händer. Vi gjorde också så att vi satte fram en stor mysig ärm, som råttan själv kunde välja att krypa in i, t ex e morgonrock, då är de på dig, och lär sig känna igen din lukt utan att du pillar med läskiga händer, för min gissning är att den här råttan har dåliga erfarenheter av sådana.
Saken är ju det att jag inte har tiden som krävs för att jobba med en bitande råtta, då jag själv har 4 bebisar/unga råttor att jobba med, utöver mina vuxna råttor då.
Jag skulle ju endast vara mellanhem tills de fick ett riktigt hem men jag vet inte om det är värt att lägga ut en annons med en råtta som bits.
Att vänta handryggen till gjorde jag ju och fick ändå ett bett, det bettet är det som är störst och djupast då det hjälpte inte alls att göra det.
Du säger smörj på ett laget med rågot gott, då kommer ju hon hugga mer, eftersom jag då har Mat på händerna? :P De hugger efter maten så det skulle jag nog inte göra med de här råttorna. Mina egna kan jag göra det med då de är hur snälla som helst, men dessa? Nja..
Jag har haft en bitande råtta för.. Men med mycket arbete så blev han hur mysig som hellst.. Hur gammal är hon ? =)
#4 De ska vara omkring 3 månader (och från Imazo)
Jag tror råttan är rädd o verkar inte ha blivit väl behandlad. Har nog dåliga erfarenheter av mäniskan. Jag har tagit hand om många "problemråttor" under åren. Och det jag tycker funkat bäst för mig är att jobba med råttisen under lugn o "tyst" omgivning. Bär med dig henne i en tröja eller innanför morgonrocken i lååånga stunder o prata lugnt o gosit under tiden. Ha gärna ansiktet nära (om hon inte är rädd för det såklart.) Håll ögonkontakt när ni pratar o gosar. Stoppa åt henne lite gotta emellanåt. Låt henne hänga med dig när du gör dinna sysslor o låt henne kika på under tiden.
Om hon vill bita dig så lyft upp henne i en handduk o stoppa sen in under tröjan. Om hon saknar kompisen så låt henne också få följa med på turen. Pröva en tid så. Då tror jag att hon sakta men säkert kommer att få förtroende för dig. Det kan såklart ta olika lång tid beroende på hur "sargade" råttisarna blivit av misskötsel innan. Men det går,det vet jag.
Det här var lite ytliga råd men har funkat fint för mina små olycksbarn jag tagit hand om under åren. Lycka till !
Ps. Tror att det är bäst att bearbeta bitproblem utanför buren först o sen i buren om det då behövs.
Då uppkommer ju det problemet som jag skrivit innan, att jag inte har den tiden som en problemråtta kräver när jag själv har 9 råttor, varav 4 är unga och behöver min tid.
Jag ska ju som sagt inte behålla dessa råttor själv så frågan är om man ska lägga ut en omplaceringstråd med varningen om att det är en problemråtta. Men jag tvivlar på att jag hittar någon som vill ta hand om dem då
#7 Det kanske finns någon här på rif som vill hjälpa dig :) Alltså som kan ta sig an en problem råtta. (Har inte läst hela tråden)
Hej, Har du märkt om den andra tjejen också är bitig av sig.
#9 Som jag skrev i mitt första inlägg så kan jag inte kolla upp den svarta då hon är skygg och den blåa bits när man stoppar in handen i buren
Men var finns råttorna?! =) Du skulle inte kunna lägga upp bilder på dom?=)
#11 de finns i Gävle, nästa söndag åker jag till Borlänge (SHK's utställning) om det är till någon hjälp.
Jag har tyvärr inga bilder då de är så extremt skygga, vill inte skrämma upp dem.
Den svarta biter mig inte i alla fall, var nyss inne medan den blåa vad högst upp i buren passade jag på. Svartisen är stel men jag fick lyfta och klappa utan några problem *peppar peppar*
Hej ! Jag har gått här o funderat på din lilla råttjej som var bitig av sig. Hur har det gått med henne ?
Du skulle omplacera dom men var orolig att inte någon ville ta hand om henne om hon bits. Om du inte lyckas hitta något hem till henne (dom) så köper jag gärna flickorna o lovar dom ett gott liv. Du nämde att hon ev skulle få somna in om hon inte slutade att bitas. Dom är ju bara 3 månader gamla o det det vore mycket tråkigt att det skulle behöva sluta så. Jag tror inte det är något större problem att få lite ordning på den lilla tonårstjejen.
Tacksam för svar.
Jodå det går sådär, jag stoppar inte in handen i buren om jag inte har någon matbit som jag bjuder på först (så hon försvinner), jag brukar prata med henne ofta men hon blir enormt stirrig och jag känner att skulle jag stoppa dig handen skulle jag få ett till bett.
Den andra är gó hon provsmakar/varnar lite men inte värre än så, jag tror att henne kan man få ordning på snabbt om man länner ner tiden på det. Hade inte den blåa tjejen varit där hade jag nog haft ordning på henne redan :)
Nja det var ju inte direkt att det var ett hot om avlivning om jag inte fick iväg dom utan bara en fundering jag hade om det inte skulle kunna lösa sig hemma hos mig. Skulle aldrig hota med avlivnign bara för att få iväg råttor :) (så ingen tror det!)
Det låter faktiskt jättebra, jag skickar ett PM så kan vi prata lite mer om saken :)
Nej Nej för tusan,det var inte så jag menade. Nej,du skriver ju själv att det är en jäkligt läskig tanke att tänka på avlivning. Så det ärinte någon som kan anklaga dig för det.