Vilka läkemedel tål råttor??
Hej!
Min lilla råttpojke är förkyld 
Han snörvlar och nyser och har förmodligen massa slem i halsen / näsan för det låter konstigt när han andas. Jag vill absolut inte ta några risker och jag vill vara så säker som möjligt innan jag gör något så nu frågar jag er som förhoppningsvis kan mer än mej vilka läkemedel råttor tål och som man kanske skulle kunna ge dom.
Vad ska man passa sig för? Finns det nåt som kan vara skadligt / dödligt för råttan? Om det finns något man kan ge dom har det några bieffekter man ska vara uppmärksam på? Finns det kanske något annat jag ska tänka på? Är det ens överhuvudtaget bra att prova ge "människo medicin" till råttor?
Just nu kör jag med lite huskurer som honungs te, en varm bädd med handduk och massa tidningspapper, en luftfuktare och massa nyttig kost. Han är pigg och rör sig som vanligt, äter och dricker ordentligt och sover ordentligt så inga större bekymmer än så länge men för att undvika att han blir värre så kollar jag efter alla möjliga tips jag kan få. Alla tips uppskattas!
Mvh Denise och hennes snuviga rådis
Naturläkemedel typ Kan jiang vet jag att några har använt. Echinagard droppar är väl typ också något.
Dock kan jag inte stå för att det fungerar eller inte har bieffekter då jag endast provat Echinagard 2 gånger. För mig har det fungerat, men har ej läst någonting om det :P
// Fawo (;

Hur menar du med människomedecin?
En del medeciner är dödliga och svårdoserade, så det är inget som rekommenderas.
kan jang och echinagard i små mängder är inget farligt dock, det kan man använda kortare perioder.
Qui dormit, non peccat
Om du väljer att gå till veterinären kanske de skriver ut antibiotika tex Ronaxan och Baytril (var noga med att kolla upp doseringen för ibland skriver vetten ut för stora mängder). Tror det är för hund och katt, men människomedicin skulle jag inte rekommendera just för att jag aldrig hört talas om att en råtta fått det utskrivet.
Lök (alla sorter) ska fungera som antibiotika men det är jättestarkt för små råttmagar så ge i så fall små mängder. C-vitamin är bra att ge en förkyld råtta (friska råttor fixar att själva producera C-vitamin) men var försiktig med citrusfrukter då det hos hanar kan framkalla cancer.
Svårt det här.

#3 jodå det finns flera människomedeciner som skrivs ut åt råttor, inte ovanligt alls. Två av de allra vanligaste är nog prednisolon och betapred faktiskt.
Qui dormit, non peccat
Okej jag tror jag fått en klarare bild nu 
alltså inte receptbellagd medicin till människor. Kan jang och echinagard låter som dom bästa allternativen eftersom flera har rekomenderat det.
#3 i första hand vill jag försöka slippa åka till veterinär. men blir han inte bättre inom 2 veckor elr om han blir sämmre så kommer jag att åka dit.
har hört att man kan ha lite pressad vitlök i teet 
så man kanske ska prova att ge lite lök. om han ska ha C - vitaminer så är väl frukt bra att ge? vilken frukt skulle klassas som bäst då?
vet inte hur det är med råttor men har hört att äpple kan vara skadligt för kaniner 
jag har dock gett honom äpple några gånger utan att han visat något, råttor äter / tål ju rätt mycket mat.
Föresten, är det nån som vet hur man kollar tempen på rådisar?? 
Skulle det kunna funka att koka löken och sen ge råttorna vattnet som man kokat?
Först och främst ska man inte ge sig in på att självmedcinera sina djur, det kan sluta illa.
Det sagt så finns det massa "naturliga" huskurer du kan prova. Det viktigaste är att du matar råttan rätt och håller den i en ren och fräsch bur fritt från drag. Det är A och O för att få en välmående och frisk råtta. Men jag utgår från att du redan gör det. Så vidare till huskurerna. Kan Jang och Echinagard har du redan fått tips om. Några droppar i vattenflaskan räcker. C-vitamin ska ju vara bra vid förkylning, så mata på med frukt och grönt, men inte citrusfrukter! Broccoli är billigt och innehåller en del C-vitamin och ärtor har jag fått höra ska vara bra också. En lista på vad man inte bör ge hittar du här.
Så till dethär med te och vitlök. Rooboiste är bra att ge förkylda råttor. Men var noga med vilket te du köper, det ska inte innehålla, koffein, tein eller svart te! Vitlök kan man ha i teet. Man kokar helt enkelt upp teet och låter det stå och dra med en vitlöksklyfta i 20-30 minuter. Sen när det har svalnat kan man även ha i honung, för det är också nyttigt, men även för smakens skull. Men häll inte i honung innan det svalnat, då förstör man dom bra ämnena i den. Helst ska man servera teet i en egen vattenflaska, så att råttorna själva får välja vad dom vill dricka.
Sen finns det även lite andra naturmediciner man kan ge till råttor. Men man bör vara försiktig med sånt, för stor doser kan vara skadligt.
Blir inte råttan frisk inom en vecka eller två så får du helt enkelt lov att uppsöka veterinär. Be då om att få vibranord eller baytril, helst en kombinationskur av dom 2. Och kolla alltid med någon råttokunnig att dosen är rätt sen, många veterinärer har tyvärr inte så bra koll på råttor…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?