Färg i kullen
Hej!
Jag har stött på två kullar som gör att jag kliar mig i huvudet och inte fattar hur en färg kan dyka upp. Hoppas ni kan hjälpa, även om det kanske är lätt så kommer inte jag på det. :p
Mamma till kull 1 är antingen agouti eller black (minns inte) hooded. Pappan är antingen black huskey roan eller agouti hooded.
Mamma till kull 2 är black hooded. Pappan är antingen black huskey roan eller agouti hooded.
I båda dessa kullarna har det dykt upp ljus färg (vet inte färg ännu då dom inte fått päls) med röda ögon. Det ska väl ändå inte finnas!? 
Sedan kom jag på att det finns en avelshona som är PEW. Om hon är mamma till en, alternativt båda, dessa hanar, kan det ha ett finger med i spelet? Nu vet jag ifs inte hur gammla någon av dessa råttor är, och PEW-honan ser inte ut att vara så mycket äldre än dessa hanar, meen ja.. Kommer inte på någon annan förklaring.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Om föräldrarna bär på rödögdt så är det väl inte så märkligt om de får rödögda bebisar? ;) Har du stamtavla till föräldrarna några generationer bakåt, eller har de helt okänd bakgrund?
PEW innebär att råttan är albino = helt avsaknad av pigment. Det är recessivt, och visst kan ju pappan bära på det, men för att ungarna ska kunna bli det måste även mammaråtta bära på det. :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Om båda föräldrarna är black/agouti och det blir rödögt i kullen så är det ju uppenbart att både mamma och pappa bär på rödögda gener.
Ibland kan sådana "bärare" ligga kvar rätt länge i en släkt. Vi kan ju låtsas att en agouti hona har en mormors farfar som var champagne. Efter den där champagnen har det bara avlats med agouti i linjen. Om bara denna mormors farfar var champagne och han parades med en agouti då så bär alla ungarna i den kullen på rödögt (champagne i det här fallet). Då är alltså i det här fallet mormors far bärare på rödögt.
Om han nu avlas med en agouti så borde (statistiskt sett) hälften av ungarna även i den kullen bli rödögt-bärare (vi antar att mamma agouti här INTE bär på rödögt).
Så nu råkade mormor vara en av de som faktiskt blev rödögt-bärare.
Likadant här; mormor avlas med en agouti och igen så borde hälften av ungarna på rödögt-bärare. Mamma var en av dem.
Något liknande på pappas sida nu. Pappa är svart men bär på rödögt någonstans ifrån.
Och se där! Eftersom båda bär rödögt så poppar det plötsligt upp rödögt i kullen! XD Fast det kanske inte ens fanns med på stamtavlan haha.
Det finns ingen info. :/
Men inga av föräldrarna är rödögda, och jag tror som sagt inte PEW honan är mamma till någon av dom.. :p
// Lise
Haha givetvis är Hallonblad smart och skriver en kort version XD Jag är bra på att babbla (är rätt trött och har märkliga mediciner i kroppen, skyller stenhårt på det! XD )
Men a… vad Hallonblad sa. (;
#3 En svart råtta har den genetiska beteckningen aa BB DD CC PP RR MM. En agouti har den genetiska beteckningen AA BB DD CC PP RR MM.
Om mamma råtta är en agouti som bär på rödögdt har hon beteckningen AA BB DD CC Pp RR MM. Säg att hon även bär på otickat (svart), då ser hennes genetiska beteckning ut Aa BB DD CC Pp RR MM. Om pappa råtta är en svart som bär på rödögt ser hans genetiska beteckning ut så här; aa BB DD CC Pp RR MM.
Får dessa två råttor ungar kommer ungarna kunna bli: agouti som bär på otickat, agouti som bär på otickat och rödögdt, amber som bär på otickat (= ljus unge), svart, svart som bär på rödögdt, samt champagne (= ljus unge). :)
Alltså är det inte så underligt att två mörka föräldrar får ljusa bebisar, särskilt inte om du inte vet vad som ligger bakom föräldrarna. De kan ju bära på vad som helst. ;)
Jo det är sant.. Vart bara så paff. Då måste det ju antigen vara honor som är systrar eller hanarna bröder, eller att den ena hanen har parat båda.. Hm. :p
Jaja men tack! Då fattar jag mer. :)
// Lise
#6 Måste de inte nödvändigtvis vara. ;) Alla fyra kan bära på rödögdt utan att vara släkt. Det finns rödögdt någonstans i nästan alla svenska linjer, så att alla fyra bär på rödögdt utan att vara relaterade är inte riktigt så otroligt som det kan låta. ;) Men är de köpta ungefär samtidigt från samma ställe är de nästan garanterat relaterade på något vänster, alla fyra.
#7 Jag har ingen aning vart, när eller hur de är köpta. Det kan tom vara så att dom är uppfödda på stället. :p
Men jag tänker såhär, hur stor är chansen att två honor får kullar med rödögt i, med en dagsmellanrum? :p
// Lise
Om alla föräldrarna bär på rödögdt - vilket de måste göra för att det ska bli rödögdt över huvud taget - så är chansen stor. ;) Men visst, jag säger inte att de inte är relaterade till varandra - bara att det inte nödvändigt vis måste vara så.
Ja det har jag förstått. Jag vet som sagt ingenting om släkten eller nåt.. :p
// Lise