Kunde inte låta bli...
Suck, jag är lite besviken över mig själv. Jag gick in på Djurmagazinet idag och skulle köpa en sån där lila flexibel tunnel till mina flickor. Min pojkvän gick och kollade på djuren medan, och sedär… De hade nyss fått in 2 st tamråttor. Det var två dumbotjejer, en ljusare och en mörkare.
Jag blev trollbunden. Jag svär, jag tror att de kastade nån slags trollformel över mig…
Min pojkvän sa att jag skulle köpa hem dem, han såg hur förälskad jag var. Jag sa att jag ändå inte hade råd. Vad tror ni inte han gör? Han slänger fram sitt visakort och ber mig säga till personalen att jag ska ha dem.
Jag är förbannad, att jag föll för de små krakarna. De tittade så fint på mig, och de var helt underbart snälla. Jag kollade dem, så att de såg friska ut, och det gjorde dem. Nu är de här hemma hos mig. De är helt underbara!
Och tro mig, jag vet att man inte ska köpa från djuraffär. Men jag kunde inte, jag kunde inte lämna dem i den där buren. Den var stor och rymlig, men de hade bara en koja de kunde sova i på botten, och ett jävla springhjul… Jag kunde inte lämna flickorna där.
Skäll ut mig!
fy dig att du inte kunde motstå dessa sötnosar 
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Aww…. fy menar jag!
Alla djuraffärsråttor är inte dåliga, och just ni kanske har en speciell conntection. Gjort är gjort bara du kan ge dem husrum och kärlek nog.
Hihi ;) Man får se det på den ljusa sidan, de får det i alla fall bra här hemma. Gott om sovplatser, plats att klättra och god mat plus en massa, massa kärlek!
Jag ser det att hellre att du köpte dem än att någon förälder köpte dem til sitt barn som tröttnar på en vecka har har dem i minimal bur och kutterspån i!
de var verkligen hur söta som helst :)
#4 Ja, absolut! Så tänker jag också… Det är en liten tröst att veta att de åtminstone får det bra nu. Inget springhjul, inget kutterspån, inte enbart en sovplats… Bara en massa plats att röra sig på, massa alspån att gräva i, nya kompisar, grönsaker och kött varje dag! Jag vill att de ska tro att de dött och hamnat i himmelen 
Jag ska kanske köpa mej två tamråttor och jag tänkte , ska man inte ha kutterspån i botten? :) eller vad ska man ha? :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
#6 Nej, det bör du inte ha. Det är dammig och farligt för luftvägarna, så kan det innehålla terpentin som är giftigt. Jag rekommenderar alspån/alflis! Det är hur bra som helst, dammar inte och är dessutom snyggt :)
#7 Okej, tack så mycket! :)
finns det att köpa på tex djurmagazinet?
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
#8 Jajamen! Här i min stad finns det iaf det, så det borde nog finnas på din också :)
gud så sööta :*
Må inte dåligt av djuraffärsråttor :P jag har köpt många där ifrån och det har bara typ funnits 3st som inte vart helt okej i sinnet, alla andra var helt underbara ;)
Men fy på din pojkvän som bara slänger fram visakortet sådär
usch höhö
// Stephanie och hårbollarna 
Fyyy som köper från djuraffär och stödjer sådan hemsk handel och att grossister får sälja mer råttor (som husdjur med!). Fy på dig för att du inte hjälper till att inte stödja den här formen av handel utan snarare ser nu till att den djuraffären kan köpa in (minst)FYRA nya råttor (från GROSSIST!) och sälja på detta sätt.
Braaaa för att du gav just DESSA små sötnosar det hem som de verkligen förtjänar. *ler* För att du tog till dig dem från (förmodligen) väldigt kassa förhållanden och för att de nu får en chans att växa sig starka och trygga hos en djurägare som dig istället för hos någon som kunde köpt dem enbart för att råttor verkar vara ett "coolt" djur och sedan glömmer bort dem om en vecka.
Duger det som utskällning? (;
#11 Vad bra! Får hoppas jag har råkat få två stycken som mår bra och är stabila! :) Men eller hur? Han är en elak j*vel 
#12 Haha, åhja! Nu känner jag mig välutskälld
I längden är det ju såklart inte bra att stödja denna sorts handel, men om man kollar på just det här enstaka fallet är det ett självklart val jag gjort. Jag vet ju att i alla fall dessa två små underbara flickor får det bra i ett livslångt hem med flera nya kompisar 
jag funderar att köpa mina från Djurmagazinet här. Vad tror ni om det? för det finns verkligen ingen som säljer här. för mamma vill inte åka för långt för att hämta "nå råttor"..
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
#14 vart bor du då? :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#14 Transport brukar annars alltid gå att ordna. :) Var bor du?
Här har du lite intressant läsning om varför det är en dålig idé att köpa i djuraffär. Om du låter din mamma läsa det så kommer hon säkert ändra inställning, då jag tar förgivet att hon är en vettig människa med någon form av tycke för djur då hon låter dig skaffa råttor. :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Okej, tack! :) jag bor i Luleå.
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
Såg på bilderna där. men på djurmagazinet här har djuren det mycket bättre. de har rätt så rymliga burar, och allt de behöver! Jag köpte min kanin där för ca 1,5 år sedan och allt verkade super! :) Ska åka dit nån dag och se lite (:
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
#17 Sockerråttan finns i Malå och Bankfack finns i Umeå. De är de jag kan komma på som ligger närmast dig.
Som sagt; transport brukar gå att ordna. Kontakta uppfödarna och prata med dem och se vem du tycker mest om. Hör efter när nästa kull kommer och när eventuella bebisar är leveransklara. Gå in på djurtransport.ifokus.se och släng upp en transportefterlysning från uppfödarens hemort till Luleå och håll tummarna för napp. :) Samt hör runt med vänner och bekanta om någon ska ut och köra runt tiden då bebisarna kan flyga ur boet mm.
Så avancerat måste det faktiskt inte vara. ;) Inget är svårare än man gör det.
#18 Ja, i djuraffären har djuren det snäppet bättre än hos grossisten. Men du stödjer ju fortfarande att djuren föds upp på det viset om du köper i djuraffär. Om du läser texten så får du en klarare bild av varför det är dåligt, än om du bara tittar på bilderna. ;)
#14 Va? Nej! D: Vänta vart är "här"? Du kan väl åka kommunalt och hälsa på hos riktig uppfödare? Såhär köper man råttor enligt mig, absolut inte via djuraffär!
Genom att köpa djur i djuraffär så stödjer du en rent ut sagt vidrig handel.
Vi börjar med själva djuraffären; det är inte alltför ofta som råttor har det bra i djuraffär. Det är inte sällsynt att smådjursrummet ligger i samma rum eller rummet precis intill fågelrummet. åglar för i allmänhet en sjuttons massa oväsen, vilket INTE är skönt för små råttöron. Ofta har de fel strö i djuraffär, samt ger fel kost. Djuren får inte tillräckligt med aktivering. Den aktivering de får är när någon kommer och tittar på dem. Personalen är ofta okunnig och lyfter råttor i svansen – vilket kan ge stora skador både på svans i sig och ryggrad (samt att råttan förlorar en portion förtroende för människor genom sådan behandling). Inte alla människor som får hålla i råttan är genomsnälla mot den.
Sedan har vi då det faktum att råttungarna är inköpta från grossist.
Grossister föder mest upp för reptilföda. Grossistens avel är med andra ord inte särskilt planerad eftersom de flesta av ungarna ändå ska bli tex ormmat innan de är så mycket som tre veckor.
Hos grossist bor de flesta avelshonor i en liiiten burk med sin egen kull + en hona med kull till. Ungarna plockas bort från mamma när de är tre veckor då mamma genast paras om för att kunna få en ny kull. Honorna är verkligen bebis-maskiner och inget annat. :/
Råttorna är inte mycket hanterade. De brukar ha ganska rent, tillgång till vatten men det enda de får att äta är labb-pellets (vilket jag INTE anser vara tillräcklig föda för råttor).
Därpå får råttungarna en hemsk resa och en fruktansvärd övergång till livet i djuraffär.
De flesta råttor säljs sedan till någon barnfamilj där de är bortglömda inom någon vecka.
Jag har hört att det ska finnas små hobbyuppfödare eller så som säljer till djuraffär och som sedan säljs där. Men ärligt talat!? VAD för slags uppfödare skulle sälja sina råttor via djuraffär!? Vad säger det egentligen om den uppfödaren då? Usch.
Det här är alltså under all kritik för hur levande varelser får behandlas tycker jag!
Och ja – visst gör man råttorna man köper en fantastisk tjänst genom att köpa dem och ge dem ett vettigt liv. Något de verkligen förtjänar! (det är heller inte ovanligt att just djuraffärsråttor blir fantastiska husdjur – förmodligen för att de känner till den där "mörka" sidan om hur hemskt livet faktiskt kan vara).
MEN! För varje råtta du köper så hjälper du den här branchen att växa! För varje djur du köper så kan djuraffären köpa in (och grossisten sälja) minst TVÅ nya djur. Om alla däremot hjälps åt och SLUTAR köpa djur i djuraffär så kanske vi kan utplåna den här förskräckliga handeln så småningom.
Det här är alltså anledningen till varför jag tycker att man aldrig under NÅGRA omständigheter ska köpa djur från djuraffär.
Oavsett hur bra affären verkar så kommer det alltid vara någon länk i kedjan där något inte är som det ska. Djur är levande intelligenta varelser som förtjänar bättre.
De förtjänar att födas upp hos en vettig uppfödare som vet vad de gör och som ger rätt vård och kärlek under hela vägen. Som NOGA väljer sina köpare så att djuren får fortsätta leva bra liv hos sina framtida ägare under hela sitt liv.
Blev ett långt inlägg här haha. Tog mig en stund att skriva. Men det här anser jag vara ett exremt viktigt ämne. Det är viktigt att informera att det verkligen är en dålig idé att handla djur i affär.
Djuraffärer ska sälja tillbehör och sådant. Det är ändå det de faktiskt tjänar på. De ska inte sälja levande varelser i mitt tycke…
Haha Hallonblad du kära syster yster XDXD Kommer alltid med smarta korta inlägg medan jag sitter och knåpar ihop mina långa komplicerade XD
#21 *lurvs on you* <3 Det är okej att vara passionerad i ämndet, så att skriva långa inlägg och engagera sig är bara kudos to you. Själv är jag för lat att orka knåpa ihop tre mil text när jag bara kan slänga fram en länk istället. xD
tänk om jag hade en sån elak pojkvän
min är så snäll att han inte skulle köpa någon x)
// Stephanie och hårbollarna 
#14 Råttorna på DM i Luleå är superfina och kommer inte från någon storgrossist. De är väldigt trevliga i temperamentet och har vuxit upp på bra mat. De har heller inte åkt speciellt långt och hanteras en del i butiken. (jag gör det då iaf)
Annars är självklart det bästa alternativet att hitta en bra uppfödare. Jag har själv en liten "Sockerråtta" hemma och rekommenderar råttor därifrån varmt. Däremot fick jag ju då hämta upp henne i Umeå och det är ju några timmars körning. Ungefär 30 mil är väl inte sådär enklast att åka varje dag och det tar ju drygt tre timmar.