Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 2540 ggr
[1UpShroomish]
1

Drömmen att öppna en egen djuraffär.

Haj!

Det är så att jag har länge funderat över hur man ska gå tillväga att äga och sköta en egen djuraffär.

Det ska vara otroligt hög standard där "vi" själva avlar upp djuren på bra föräldrar med bra och tydlig bakgrund, kommer även medfölja stamtavla.

Det ska isåfall avlas på råttor, möss och lite andra gnagare.

Det fodret som ska säljas ska vara i toppen kvalité vilket jag då kommer få hjälp med att se till.

Det ska också säljas grejer till hund och katt så klart,

eventuellt också till fågel.

Djuren som avlas ska ha olika färger, örontyper och hårtyper men det ska skötas på ett korrekt sätt och det är mest temperamentet som räknas.

Hur tror ni man skulle kunna få denna drömmen bli sann?

Vad måste man plugga osv?

DeniceP
3

Tja du.I den linjen jag går på (Naturbruk-smådjursvård) får vi allt som behövs för att öppna djuraffär, men man måste ju såklart gå öppnaeget kurs, ha koll på alla regler och lagar som gäller och med mera.

Sen tycker jag ju inte att man ska ha djur i djuraffärer, eftersom man inte kan påverka vart djuren hamnar, man måste ju sälja till alla som vill köpa Obestämd

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

zickan
0

Finns ett par trådar om detta sedan tidigare. Du kan ju söka runt lite på forumet så kanske du hittar mer info :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kalli
2

#1: Man måste självklart inte sälja till alla som vill köpa, det finns inga såna krav.

Personligen tycker jag att tanken är fin men jag gissar att det skulle krävas ett enormt arbete. Bara att föda upp flera olika djurslag. Hur mycket tid skulle det inte ta bara att hålla kontakt med sina köpare? Göra uppföljningar av sjukdomar och temperament på sina kullar. Räknar man med att alltid ha alla djurslag tillgänliga för försäljning? Föder man upp kan man ju exempelvis inte ta in 3-4 råttungar varannan månad utan det kan bli 15 stycken på en gång som alla behöver hem. Ibland har man kanske inget lämpligt avelsmaterial överhuvudtaget.

Känns som det finns en massa frågetecken att lösa innan man sätter en sån plan till verket. Sen hade jag inte heller velat ha mina djur i bur i en affär, det blir inte lika personligt.

IzaEleonora
0

Det jag tänker på är att i dagsläget så tar ju inte djuraffärer in råttor längre (åtminstone inte där jag bor) då det är så få som köps! Men om man matknadsför affären till råttfolk att det är som en uppfödning kan det ju vara annorlunda :)

skonulf
0

#4 Vet att inga av djuraffärerna i min stad tar in råttor men jag vet att de beställer från uppfödare :)  var så jag fick mina

Fawo
2

Man måste också ha gått en kurs så man får cert i de djurslagen man tänker sälja . Gnagare & kaniner, Reptiler, Fiskar och groddjur + så måste man ha klarat "grundkursen", dvs, lagar och bestämmelser för hållande av djur i zooaffär.

Har för mig att min lärare i detta ämne sa att det kostar runt 20.000 om man inte får den gratis på gymnasiet.

// Fawo (;

Lenate
0

Tyvärr så är det inte lönsamt längre att ha djuraffär. Så många stora kedjor har börjat sälja djurtillbehör och de kan köpa in så mycket i taget att de får köpa det så billigt så att deras utpris blir detsamma som de små djuraffärernas inköpspris.

sarakaka
0

De stora grossistkedjorna är billiga, ja, men om man letar efter kvalitet så går man ju till TS djuraffär! ;)

Du måste inte sälja till alla som kommer in! Du får neka dem, det är din affär och du har ingen skyldighet att tjäna alla kunder som kommer in, om du inte vill.
Dessutom kan ju du, med gott samvete, ge dem BRA och rätt information och erbjuda dem att ringa om de har några frågor om djuren de har köpt. Då får de bästa förutsättningar för att bli bra djurägare, så länge de har visat stort intresse för det.

Om djuraffärer är lönsamma eller inte vet jag inte, dock. Tror att #7 har en poäng i sitt inlägg. Du skulle nog få jobba väldigt hårt, but if there is a will, there is a way. :)

Lenate
0

Runt där jag bor så har alla små djuraffärer lagt ner de senaste åren, minst 6 stycken, pga av att de inte längre var lönsamma. Och några av dem hade funnits där i många år. 

Och själv hade jag en djuraffär i 2 år, min dotter jobbade där. Hon tog inte ut någon lön men ändå blev den inte lönsam.

Och vi jobbade hårt för den, vi hade kvalitet, kunskap och ett stort urval, vi tog också hem om någon ville ha något extra, men de flesta ville ha billigt. (och då hade vi ändå mycket billigare priser än Arken Zoo)

Det vi inte hade var djur. Visste att vi skulle ta hem alla sjuka och gamla djur i så fall, så vi lät bli.

Men jag ångrar inte att vi köpte den, det var jättekul att ha en egen butik, även om vi förlorade en hel del pengar på den.

Men läget är viktigt, kan du hitta ett bra läge mitt i ett köpcentrum eller bredvid stora matbutiker och med bra parkering, då kanske det kan gå.