läten som inte är rossel?
Hejsan!
Har en dubbelrexhona som gör konstiga ljud. Hon rosslar inte (hennes syster rosslade en period så jag vet hur det låter) utan hon gör ett ljud som hörs in i andra rum. Var till veterinären med henne för några veckor sen men då lät hon inte o han lyssnade på lungor som lät bra!
Det låter lite som en duva (OaOaOaOa) och typ när hon ligger o myser eller utforskar. Idag låg hon i deras hus och lät o när jag lyfte för att titta slutade hon låta och andades normalt så det kan ju inte vara problem med luftvägarna..
Någon som varit med om liknande?
Det är alltså inte knaster, nysningar eller pip? :)
Annars vet jag inte vad det kan vara…

Jo det är rossel. Råttor kan låta olika, troligtvis sitter hennes problem i nosen om veterinären säger att lungorna är okej.
Qui dormit, non peccat
Det låter varken knastrade eller rosslande utan mer som ett ljud. Eftersom det inte låter något när hon bara andas, tex om man håller upp henne mot örat eller så. Varför tror du att det är rossel? Hon får ju extra vitaminer och så plus att jag rengör buren extra ofta och lägger in rejält med bomaterial så hon hae det varmt och gått ifall att det skulle vara rosselrelaterat. Men det låter verkligen inte som rossel!
Kan lägga till också att det inte är varje dag eller alltid vid samma aktivitet utan det kommer då och då. Kanske 1-2 ggr i veckan.
Låter det mer som att hon skulle nosa på något?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
När mina sniffar riktigt intensivt genom små glipor låter det ganska högt, men inte så man hör till andra rum tror jag (?).
Typ om dörren är stängd och de hör hunden utanför, då sniffar de jättemycket i kanterna av dörren och då låter det ganska högt. Typ **sniffsniffsniffsniffsniff!
**Annars kanske det kan vara något som sitter i nosen, inte i lungorna? Tänk typ när du är jätteförkyld och så börjar näsan pipa (händer mig ibland hihi), men det är ju inte hela tiden, utan händer bara ibland.
Har du provat att lyssna på hennes andning med nosen vid örat?
Det är inte när hon sniffar eller så, utan oftast på morgonen när hon ligger i huset och myser. Om jag håller upp henne mot örat så slutar hon låta och andas normalt. När jag tog henne till vetten lät hon inget alls och om det var t.ex stressrossel så borde det verkligen ha hörts då men han tyckte hon såg pigg och kry ut, plus att lungorna lät som det skulle. Buren står inte i drag, de får både torrmat och färsk mat varje dag, hon äter och dricker som hon ska. Är pigg som vanligt och verkar inte sjuklig på något vis. Jag har bara alspån eller asspån och de går på toalåda (som är fylld med toalätt).
Det låter verkligen inte som en kaffekokare eller ett marsvin, när min andra råtta rosslade lät det verkligen PRECIS som en kaffekokare, men självklart så kan rossel låta olika, men det är inte ett ljud som kommer när hon andas. OM det satt i lungorna skulle det ju inte låta så högt som det gör! Det låter som om hon skulle säga "OHHåhåhå". Bara då och då och hon andas som vanligt emellan. Om det inte slutar kommer jag självklart ta henne till veterinären igen men det vore såklart skönt att slippa.
Filma det och lägg ut!
Medarbetare på Burfåglar och Undulater

En sak om det låter sniff sniff om hon verkligen sniffar som en tok.
Alla andra ljud är rossel eller problem med luftrören eller nosen, råttor är ljudlösa när de andas normalt. Låter rätt typiskt att det är när hon vaknar tex, hon ska ju rensa luftvägarna i nosen vilket oftast går fort. Andra råttor låter bara när de sover.
Annars är piper hon och det är ju ett helt annat ljud.
Qui dormit, non peccat
Ja, det låter ju faktiskt rätt logiskt att det skulle kunna vara så att hon rensar luftrören! Men vad gör man då? Vill ju inte ge henne antibiotika i "onödan" och det blir nog svårt att få det utskrivet utan att det hörs just då. Vad skulle ni göra?
Supertack för alla svar! :)
#10 Nej, antibiotika ska man ju helst undvika om det går. När jag var till veterinären så fick hon först diagnos "mild lunginflammation" och fick Bactrim. Det hjälpte inte över huvud taget, och jag började misstänka att det var något annat. Gick till en annan veterinär då som var ganska säker på att det inte var lunginflammation utan något fel i halsen/svalget/nosen eller att något fastnat där, t.ex. ett frö.
Hon är bättre nu och gör inte jättekonstiga ljud, men hon nyser ibland och har en intensiv andning, som när de sniffar jättemycket. Hon är smal men hon äter, dricker och busar och gosar med de andra råttorna, så jag låter henne vara. Hon har ett bra liv med sin råttfamilj tycker jag, trots allt! Att avliva vore synd eftersom hon trots allt kan leva ganska normalt, hon mår mycket bättre nu än förut.
Så nog finns det hopp!