Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 451 ggr
artdesiu
0

Dilemma - gammeltanter :/

Jag har tre tanter här hemma, alla är runt 2 år och 3 månader. Två av dessa är allmänskruttiga, har klena bakben och sover mest hela dagarna. Den tredje har alltid varit en tröttmössa och sover mycket hon med, men är i övrigt pigg och energisk! (hon klättrar runt i hela buren, gömmer mat och busar).
Dock så har denna lilla dam nyligen fått en tumör på sidan av halsen, som uppkommit och vuxit relativt snabbt, men den är än sålänge inte stor nog att orsaka problem eller obehag.
En av de andra tanterna har också ett par-tre tumörer, dock små och de har inte vuxit alls trots att de varit där en längre tid.

Mitt dilemma är hur jag ska agera i den här situationen. Det känns fruktansvärt att behöva låta en pigg och energisk råtta somna in, men samtidigt är hon trots allt över två år och en operation skulle troligtvis a) ta otroligt på hennes krafter (om hon överhuvudtaget skulle överleva den). b) om hon klarar operationen bra så är hon som sagt redan gammal och har troligtvis inte alltför långt kvar ändå.
Den andra delen av dilemmat är hur jag gör med de andra två tanterna. De är som sagt bakbenssvaga båda två och sover mest hela dagarna, med undantag för de små turerna till matskålen (buren är gamlingsanpassad för att de lätt ska kunna ta sig överallt). Ska jag vänta tills de är riktigt gamla och mer .."handikappade" i brist på ett bättre ord? Ska jag låta alla tre somna samtidigt?

Tankarna bara snurrar i huvudet. Vill deras bästa, utan att vara egoistisk eller agera på ett sätt som är "enkelt" för mig. Hoppas ni förstår vad jag menar.

pavor-nocturnus
0

Kan egentligen bara svara på fråga a :(

Råkade på samma problem för inte så länge sedan med min Freja, hon är nånting åt samma ålder som dina och fick en tumör på halsen. (Hon har tidigare opererats för juvertumör också.) Vi bestämde oss för att vänta tills den var jobbig/ivägen etc. Den svällde upp till ett plommons storlek, och samma kväll som jag hade bokat tid för operation så kliade hon upp huden och nästan allt forsade ut i form av vätska. Vi pratade med en veterinär som sa att det ofta blir så att det vätskar, och eftersom hon inte hade några stora hår i skinnet så avvaktade vi under tiden som vi tvättade och höll noga koll - själva tumören hade inte växt över huvudtaget.

Tyvärr så tyckte Freja att det kliade som satan (kan jag tänka mig) och set slutade med att hon på mindre än fyra timmar hade kliat BORT en hudbit stor som en enkrona. Akuttid till veterinären och operation på en gång. Det var ca en månad sedan, och hon är fortfarande pigg när hon vill och knastrar så mycket att jag tror jag har en benkross i luvan ;)

Det är lätt att vara efterklok, och det här är sannerligen inte ett lätt ämne, men jag skulle nog avvaktat om jag hamnade i samma situation idag.

Hur som haver, så är inget beslut ett självklart beslut i en sådan här situation… Magkänslan är väl lättast att lita på. Hoppas allt går väl, oavsett hur du bestämmer dig :) *Kram*

hus-musen
0

Ska du ha fler råttor?

Isåfall köp två nya bebisar och sätt ihop med den pigga honan. Eller låna ut henne till sällskap.
Jag tar inte bort råttor om det inte behövs, vill dem så får de stanna.

Qui dormit, non peccat

artdesiu
0

#1 Oj. Jag tror aldrig att jag skulle våga vänta tills tumören var i den storleken, det är ju trots allt ett känsligt område den sitter på och plommonstorlek låter enormt! Just nu är min honas tumör ungefär i vindruvsstorlek. Men du hade verkligen tur i oturen! Härligt att höra att hon mår så pass bra idag.

Jag hade tänkt fortsätta ha råttor, men hade planer på att nästa "vända" ha hanar då jag inte haft det på flera år.
Och den pigga honan har ju som sagt en växande tumör, så jag skulle ju absolut inte ta bort henne "om det inte behövdes", utan tar jag bort henne så beror det ju på att tumören vuxit sig så stor att den är i vägen/orsakar obehag.

pavor-nocturnus
0

#3 Mja, helst skulle jag inte heller gjort det, men å andra sidan så verkade det inte som att hon hade ont eller störde sig särskilt mycket på den. Om sanningen ska fram var det till stor del en pengafråga också, fick en oväntad kull tre veckor innan op.

artdesiu
0

Okej, jag förstår.
För mig har pengarna ingen större betydelse, däremot är det väl klart att man inte gärna lägger pengar på en operation om det riskerar att skada henne i slutändan, men det är ju självklart svårt att veta på förhand sådär.