Råttor är inte rekvisita!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Råttor behandlas ofta som om de vore döda ting i olika TV-program, bl a Fångarna på fortet. Kolla gärna länken och skriv på protest om detta om du som jag inte tycker att detta är ok.
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/protest_mot_fangarna_pa_fortet
Urk säger jag bara
mm, du har rätt tycker inte att man ska göra prov på de heller eller mata sina älskande ormar råttor och mus!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Så jag är inte den enda som reagerat på det? Familjen tittar jämt på fångarna på fortet och fattar inte att jag vägrar titta på det, än mindre varför. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det är sjukt hur långt människan kan gå för underhållning och pengar. Ibland blir jag bara så less… :(
Mvh Nathalie
Jag har alltid tyckt synd om alla djur som man sett med i programmet, har inte sett ett enda avsnitt utan att bli stött över hur djuren behandlas. Kan inte tänka mig att ormarna mår så bra över att bli omkringkastade, mössen som åker runt i glasskålarna, råttor som lyfts i svansen, osv. :/
Våra första råttor var inköpta som "rekvisita" till Halmstads 700- års jubileum. Det byggdes upp en medeltidsby, som jag skulle ha en liten stuga i, och spela häxa, och eftersom det var medeltid tyckte de ansvariga så klart attdet skulle finnas råttor i byn, och vem kunde vara bättre lämpad att ha hand om dem än häxan? När jag blev tillfrågar sa jag något i stil med "åh, ja vad roligt , jag har aldrig träffat råttor innan". Jättebra, tyckte de, och sa att jag gärna fick behålla dem efteråt, eftersom ingen hade tänkt på vad som skulle hända med dem sen. Så fick jag Sacred och Blasphemy, underbara råttor, men fruktansvärt oansvarigt av de som hade hand om det hela.
Ughhh jag blir så förbannad!
Skrev under såklart, gör det alla ni andra som läser denna tråd också!
#7: Jag gjorde det jag med.
Mvh Nathalie
Självklar underskrift för min del
Jag har också reagerat på sådant i program. Tror det var något program där de gör saker i mörkret, minns in exakt.
Då kröp de runt bland råttor iaf.
Och som sagt Fångarna på fortet är väl bästa exemplet på att smådjur rent allmänt blivit rekvisita. Köra när händerna i burkar och vispa runt…
Skrev på.
Satte också en underskrift på detta.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
har skrivit på
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Glöm inte tigrarna, ormarna, spindlarna och alla andra djur som används!
#13 aa dom har ju sjukt mkt djur där.
Maybe it's not too late
Fina ni är som skriver på! *tår i ögat*
#10 Vet också vilket program du menar, men kan inte komma på vad det heter….
total blackout kanske?;) reagerade också på det
Maybe it's not too late
#16 Så hette det nog ja. En massa töntar som skulle göra saker de var rädda för i mörkret.
Ja, total blackout heter det!
Skriver på utan att tveka!
#16 Ja där använder dom också råttor och andra djur, tänkte nämna det programmet själv.
hemskt. påskrivft här med!
nu har jag också skrivit på
Har skrivit på, tycker det är sjukt vad folk gör för tittarnas och pengarnas skull.
Skrev självklart under. Har bojkottat fångarna på fortet sedan många år tillbaka just pga detta och liknande. Det är inte acceptabelt att använda djur på vis som kan skada dem. Inte under några omständigheter. Speciellt inte för nöjes skull! Och vad ska det föreställa för tröst att det står en djurskötare i beredskap!? Tror knappast att denne hinner (eller får..) kasta sig in i bild och fånga/flytta på det stackars djuret som håller på att råka illa ut…
Skrivit på!
Det är sjukt hur långt människor går för nöjes skull 
BARA FÖR ATT RÅTTOR ÄR RÅTTOR SKA DOM INTE BLI BEHANDLADE SOM SKÄP, DOM ÄR LEVADE VARELSER OCH INTE NÅGON GAMMAL PAPPER ELLER NÅGON SÅNT!! DOM HAR LIKA RÄTT ATT BLI BEHANDLADE SOM VI MÄNNISKOR!!!
HATAR NÄR DOM BEHANDLAR RÅTTOR PÅ DE SÄTTET!!
OCH ANDRA DJUR!!
skrev på..
ÅÅÅÅÅ!!! ÄR PÅ VÄG ATT FÅ ETT ADHD RYCK!!
Jag skrev också under. Det här är avskyvärt! Det måste stoppas till varje pris!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Jag förstår att ni är upprörda, men det är väl ändå inget nytt. Cirkusar? Djurparker? Vattenparker? För att inte tala om misshandeln i livsmedelsproduktionen? Jag skrev självklart också på, men jag tycker inte att man får glömma allt som sker bakom kulisserna. Det är dock en sjuk inställning till djur, att använda dem som props i ett tv-program. Total avsaknad av empati. Tror inte människor rent allmänt har särskilt höga tankar om andra arter.
#28 Men svenska cirkusar använder ju knappt, om än inga djur. Vi har ju regler och lagar som efterföljs för djurparker etc också. Däremot livsmedel- och pälsindustrin är en helt annan femma…
Kan inte de fatta att råttor är lika värda som,hundar,katter,mus och kaniner!!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#29 Det är allt endel djur med på cirkus här. Nu i sommras när jag var och titta så var det endel hästar, hundar och kameler vad jag kommer ihåg.
Det finns djur som behandlas illa överallt. Det spelar ingen roll på vilket område man tittar vare sig det är tv program, cirkus, hos djurägare eller till och med djur som finns i naturen. Det finns överallt, tyvärr. Om man ser det eller inte beror på vilka ögon man använder.
skrivit upp morsan också ;P
Maybe it's not too late
Men sen behöver dom inte behandlas illa på alla cirkusar heller?
#33 Möjligt att du har mer erfarenheter av cirkusar än jag har. Kanske jobbar på en som sköter sig eller liknande.
Jag har bara varit där och suttit i publiken. Men när han som har hand om hundarna blir irriterad på en hund som inte lyssnar på honom och "slår" till hunden i huvudet med sin mössa för att markera felen tycker inte jag det är okej. Det kanske är enda gången detta har hänt. Men man kan ju fundera på hur det ser ut när det inte är folk som tittar.
Nej de behöver inte bli illa bahandlade på alla cirkusar för detta. Men det är illa nog att ett av djuren på alla cirkusar blir det.
Har ingen erfarenhet, var inget hot utan bara en fråga :)
Hade inte heller tyckt att det var okej alls, finns defenitivt andra sett om han nu vill markera fel. Tror säkert inte att det är den enda cirkusen som gör så, men finns säkert dom som sköter sig även om dom har djur, hoppas jag!
Förstår hur du tänker.
Hmmm, ja, nu har jag inte sett Fångarna på fortet sen många år tillbaka men minns att det föstes ormar och råttor åt alla håll av svettiga människor som tyckte att de var superäckliga… inte direkt värdigt för djuren om ni frågar mig…
Så ja, bra att det protesteras!
Visst finns det cirkusar i Sverige som har djur. Och inte bara hundar och hästar, som man ju mer eller mindre räknar med att se på cirkus. Nej, det finns fortfarande en cirkus som envisas med att släpa runt på även större, mer krävande djur, som t.ex. lamor, kameler och elefanter. Det är vidrigt rent ut sagt och jag kan inte föreställa mig hur en cirkus på något vis skulle kunna tilfredställa dom utrymmesbehov och den skötsel dessa djur kräver… >.<
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#37 Just kameler har jag erfarenhet utav då jag kände en familj som var de enda i sverige med rätt att äga en kamel.
De reste runt i svergie med kamel och zebra samt en åsna. De åkte väldigt mycket ja. Men de lätt honom också ströva fritt i stora hagar när de stannade till. De lånade hagar av bönder som var villiga att hyra ut till dem så de fick röra på sig.
Så gjorde i alla fall dem så det är fullt möjligt. Han blev svingammal den där kamelen. Men han hade också underbart temperament. I alla fall.. i vissa fall sköter cirkusar detta, visa kanske inte.
Ja iaf.. Skrev på jag med .Aldrig reflekterat på fångarna på fortet då det inte är något jag direkt tittar på.
Skrev oxå på.
Funderar nästan på att blå årsmedlem kostar inte så mkt och så gör man en god gärning. 240 kr för vanliga människor, old people och studenter 100kr per år.
#38 Ja, jag minns den familjen. Och den stora härliga kamelen. Jag tyckte hans stora håriga "tassar" var så underbara. Jag minns inte vad han tyckte om råttor (trots att han ofta stod med husse vid min rått-och musmonter), men han var ju inte så förtjust i någon annan än sin husse. Jag åkte runt i några år med Bosses mässor.
En tråkig grej jag såg som jag inte vet om någon vid huvudtaget reagerat på är det svenska tävlingsprogrammet (tror det heter/hette Black-out) där folk ska gå omkring i mörkret. Där brukade de ha med någon bur med råttor. Råttorna satt i litet akvarium typ utan spån, mat eller vatten. Visst de kanske inte satt där så länge, men det såg himla trist ut.
#39 Du stöder en förening som gör väldigt mycket nytta ska du veta om du går med. De är helt beroende av donationer och medlemsavgifter för att göra allt jobb de gör!
Man tycker att svenska program borde följa den svenska djurskyddslagen och föreskrifterna, oavsett om det spelas in i något annat land.
Läste en kommentar om en råtta som antagligen dog efter att ha hamnat under någons knä.
Det här är ju ganska återkommande i många program. Folk i robinson som får avliva djur utan kunskap. Minns fortfarande den skrikande kaninen det skrevs om.
Eller ett annat program där dom hade bland annat varaner och andra ödlor som kastades runt för att deltagaren hade bråttom. Slet upp dom i svansen och bara slängde tillbaka dom i vattnet.
Fångarna på fortet är det väl saker hela tiden med många olika djur.
Det där total blackout som någon skrev om ovan. Råttor, ålar m.m.
Klaga, och titta inte på programmen.
Ofta verkar dom försvara sig om hur djurskötare finns på plats och har koll på djuren. Men vad hjälper det? Säg till råttan som hamnade under någons knä hur bra koll dom har.
#42 Jag såg bara programmet en gång och jag tänkte inte eg så mkt på att det var djurplågeri faktiskt… Jag låg i soffan och var sjuk och tänkte bara på hur synd det var om mig och min hund (som också var väldigt sjuk). Fast igår när jag såg den här tråden så kom jag ihåg det och då insåg jag att råttorna verkligen inte sköttes väl.
Jag brukar vara duktig på att kontakta media och klaga faktiskt. Skall kontakta svt i ett annat ärende också gällande råttor - de gick ut med lite konstig info i etern för ett tag sedan.
#38 Ja kamelen Ematt ^^ Familjen Arvidson om jag minns rätt. Hur go som helst.
Jag tror hans Fru Annelie hade kamelen tills för.. ja.. ungefär 3 år sedan. Dessvärre dog Ematts husse i cancer :(
Nog med OT iaf :P
Jag tänkte också på det, råttorna på fångarna på fortet, här om dagen. En tjej skulle krypa ner längs ett rör och ner i en "låda" där det fanns en massa råttor. Framförallt hasade hon sig ju bara ner där, rakt på råttorna (det var mörkt) och hon satte ner knäna och händerna på dom hela tiden. Sparkade/puttade bort dom med fötterna osv.
Helt galet hur elakt det där är 

Mvh Stephanie 

#44 Just, Ematt! 
#45 precis, såg inte detta avsnittet men jag förstår inte det det underhållande/roliga i det! har sagt till familjen att dem inte får titta på det mer.
Nä, detta är så tröttsamt, ingen respekt eller medkänsla för levande varelser ö h t.. har oxå skrivit under.
Och i ett annat avsnitt av fångarna på fortet så var det en tjej som hade ett litet plast/glas bur framför sig med en mellan vägg som det bara fanns ett litet hål i. Då skulle hon skyffla över råttorna till den andra delen i buren genom det där lilla hålet, man såg hur råttorna vilt protesterade när dom trycktes in genom hålet. Tyckte så synd om dom.
Inte var det bättre heller att tjejen var rädd för dom och att allt såklart skulle gå så fort som möjligt!
Skrev självklart under, då jag har reagerat själv många gånger, bland annat när en tj råkade få en stackars råtta under knät. Usch, nej, att dom bara kan ha mage till att använda oskyldiga djur till människors underhållning.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
*tass* Så jag kommer ihåg att bli medlem nästa gång jag får lön :)