Problem med tår på helt ny råtta
Har precis kommit hem med två nya råttor. Köpte de i affär.
Till saken: Min ena råtta Kenny (hona) ser ut att ha sin tå bruten alt ur led, och en annan tå på annan tass ser inte heller helt bra ut. Jag vill inte gå tillbaka med henne för då kommer de att låta henne somna in och det har jag inte samvete till.. Men finns det något jag kan göra? vad kan jag ha i botten nu tills det ser bättre ut? Har förtillfället Toalett i buren då jag inte hade råd med bättre sist och har just nu inte tillgång till affär fören imorgon så jag kan byta material. Funkar tidningspapper som nödlösning för någon dag?
Jag har fyra andra råttor hemma och bara en bur ledig. Känner mig halvt panikslagen då jag inte vet vad jag ska göra..
Den andra råttan Lincoln (hona) ser helt fin ut på tassarna.
hon kanske bara har slagit i sig så att hon blivit lite svullen, tycker inte att den är i någon konstig vinkel eller så :)
ja tidningspapper går bra tills i morgon, ingen fara!
håll holl på skadorna bara, råttor har bra läkekött och brukar klara sånt bra själv! :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag har pillat lite på framtån, och det verkar som att hon inte alls har styrsel i den. Jag kan vinkla den åt alla håll och kanter och helt rakt upp, vilket inte går på andra tån.. Är ganska så säker på att den är av :/
Fan att jag inte tänkte på att kolla fötterna när jag köpte dem.. Kollade allt annat jättenoga :/

Hon kan ha slagit av den eller klämt sig, sen är det ju svårt att veta hur gammal skadan är. Sånna skador brukar läka bra, ingen större ide att ta henne till veterinär eftersom det inte finns något veterinären kan göra för henne.
Håll koll däremot om det ser ut som att tån ruttnar eller vill trilla av, svullnar jättemycket osv, då kan du behöva antibiotika mm.
Qui dormit, non peccat
#4 Okej. Vad ska jag göra om den börjar ruttna eller så?

#5 Då går du till vetten och ber denna klippa av den. Man kan vänta hemma oftast så ramlar den av själv, men risken finns ju att infektionen sprider sig. Bättre söva med gas och klippa/skära så att det blir ett rent snitt.
Qui dormit, non peccat
Angående tidningspapper så använder jag alltid det på burbottnen. För mig funkar det iaf bäst. Med tanke på lilla tån så är det kanske även mjukare att gå på än både toa-lätt och åtminstone vissa spånsorter?
Har nu kollat läget hur hon är när hon går på underlag (just nu golv och plasthylla i buren) och det verkar som att hon har ont i tassarna. Den andra framtassen som inte har problem-tån lyfter hon upp väldigt mycket när hon står still och sitter (sitter råttor?). Även när hon har gått på burtaket så har hon inte satt ner tassen.
Verkar som att det är mer skada på hennes tassar än vad jag trodde. Jag uppfattar att de är vagt mer rosa/röda än de andras (har problem med färgseendet så jag är inte säker på hur pass stor skillnad det där)

Vilken av tassarna? Tappade bort mig, lyfter hon upp båda framtassarna och stödjer inte på någon av dem?
Att de sitter eller står på bakbenen är ju inget konstigt, det gör mina jämt utan att de har ont någonstans.
Qui dormit, non peccat
Tänk om det är någon sorts reumatism? :-( Kom att tänka på den här gamla artikeln med bilden på musen med reumatism.

#10 Fast de har ju orsakat sle på musen, den är inte född med det.
Reumatism på råttor är inte vanligt vad jag vet, varken på gamla eller unga djur.
Qui dormit, non peccat
#9 hon stödjer gärna inte på den tassen som hon inte har någon synlig skada på. Den hon har ev.bruten tå på stödjer hon på.
#12 Då låter det ju inte som att hon har besvär av tån iaf.
Frågan är varför hon inte stödjer på den andra tassen? Ser den tassen normal ut?
I inlägg #0 så påminner tassen om min nyaste lilla tjejs framtass. Dock saknar min tös klo också.
Men det är ett tjockt finger som ser skumt ut, dock verkar hon inte lida av det. Det var lite skadat när vi fick hem henne, men det har läkt fint sedan dess.
När jag pratat med folk så har de trott att det varit en födelserelaterad skada.
När det gäller baktassen har jag ingen aning, men jag kommer ju spontant att tänka på en stukning eller något sådant…