Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 984 ggr
[Ziirah]
0

Rex hane sökes för parning

Hej!

undrar ifall det finns någon på västkusten lr i närheten som har en rexhane att låna ut till avel?

har en slät med rexanlag här hemma som jag gärna skulle vilja få en kull på =)
Hon är black hooded
född i juni 2011

Känner till hennes släktträd trots att hon inte är reggad. Friska och sunda djur hela vägen =)
Precis som hon själv är hihi

Hör gärna av er som kan erbjuda avelspartner

Itchy
3

finns inget som heter rexanlag, du måste läsa på mk mer innan du är redo & har kunskaper för att ta en kull

You can't spell Bitchy without Itchy

zickan
2

Slät med rex anlag?. Antingen är en råtta rex eller slät. En slät råtta kan inte bära på rex ;-).

Ingen linje är perfekt. Ligger alltid lite problem bakom annars är du världens första att äga en perfekt linje ;-). Snabbaste sättet är nog om du skriver upp precis det du kan om släkten. Vad hon väger. Beskriva henne lite mer. Varför vill du ta en kull på henne. Vad är hon mer än bara go, vad kan hon tillföra råttvärlden etc,
Vad mer du söker för hane och inte bara rexad. Vad vill du ha ut av själva kullen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Att avla på sin råtta

Grundbedömning av avelsdjur

Grundläggande genetik

Generell standard på råttor

Vanliga varianters gener

Vanliga frågor

Att köpa råtta

Lite artiklar du bör läsa igenom innan du tar en kull. Så du har lite mer koll på vad du ger dig in i.

[Ziirah]
2

okej då! jag ger mej =P

Hennes hårlag är slät (menade att hon har 25%rex i sig)

Självfallet är hon inte perfekt! Det är väll ingen råtta? Syftade bara på att varken hon, hennes kullsyskon eller någon i stammen har haft någon sjukdom. En utav hennes 12 syskon är dock gallerbitare, vilket aldrig märkts i stammens senaste 6 generationer.. (??)

Hennes vikt är 272g

Som individ är hon väldigt nyfiken och sprallig, kommer bra överrens med andra råttor, inga problem med mänsklig, hund lr katt kontakt heller. Älskar att klättra runt i krukväxterna för att tillslut "boa" i den högsta krukan på väggen haha.

Jag vill ha en kull på henne just för att föra hennes fantastiska egenskaper vidare, hon är en av de råttor som har ett temperament att tillföra omvärlden med! och det är just det jag önskar med kullen i fråga

Hanen jag söker skall stämma överrens med ovanstående bortsett att han ska vara rexad. Färg och teckning är ingenting jag bryr mej om då jag mycket hellre främst ser till att de råttor som kommer till världen är friska och trevliga individer

Fråga gärna om det är något mer ni undrar

P.S jag har fött upp råttor tidigare och även haft en registrerad råttuppfödning i SRS som jag dock avslutade 2004 då den varit igång under 5år. Vill därmed tro att jag har en del kunskap inom området =P, var även därför jag skrev så kort och slarvigt i mitt första inlägg då jag levde kvar i dåtiden för en stund. Men klart att ni inte känner till mig! och jag uppskattar era påpekningar

hus-musen
1

Fast som zickan säger, en slät råtta kan inte ge rex eller bära på rex, då rex är en dominant gen.

Vad har du för livslängd i släkten på henne? Några tumörer, tonårsproblem?

Qui dormit, non peccat

zickan
1

#4 Nja hon kan fortfarande inte bära på rex. Kanske ligger bakom i stamtavlan. Men hon bär inte på rex alls om hon inte är rex. Så enkelt är det med rex genen. Antingen har dom rex och då är dom rex, eller så har de inte rex och är släta. Finns inget mellan ting.

Skoj. Vad hade du för uppfödar namn?

Med vad du söker för hane tänkte jag mer. Vilket temperament önskas. Aktiv agility material, nått mellan ting, lugn soffpotatis. Kroppsformen/storleken, spelar det någon roll. Har honan små vikter bakom sig så kan en stor hane vara att föredra t.ex. Finns det några brister, något du skulle vilja förbättra eller stärka med din honas linje.

Jag ställer mest frågorna för att hjälpa dig hitta en hane, själv har jag inte så mycket att låna ut just nu. Det är inte så bra sammarbete i sv och många drar sig från annonser med lite information.

bankfack
3

Hon är ju för liten att avlas på. När du skriver om 25% rex så antar jag att du förmodligen menar att hon har en rexad förfader, men på vilket sätt det är relevant för någonting alls förstår jag inte?

Men det låter som en fin råtta i övrigt.