Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 512 ggr
Fridborg
0

Hur säker är en FT?

Går runt lite i tankar om att köpa två avelshonor till mitten/sena våren och undrar därför hur säker en FT är om man delar på den. Mina killar är inte burgnagare men tjejerna kan ju förstås vara det. Är inte säker på om jag kan ha dom i separata burar eftersom jag har liten lägenhet, men är FT´n osäker skaffar jag nog inte honor.

zickan
0

Många tjuvparningar har skett med denna kombination. Ska man dela av, så måste det man sätter över hålet. Vara väldigt tung. Jag har delat av ibland och kört då på hundmatskålen. Jätte tung keramik från höganäs.

Sedan så är det smartast att ha honorna nedre delen. Jag har haft en ful jäkel som tuggade sönder bakom ett hus. Dvs bottnen på övre delen i ett av de bakre hörnen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

#1 Tänkte självklart ändå ha honorna i nedre delen då jag har 6 hanar och det bara kommer va 2 honor isf då nedre delen är en aning mindre som jag fattat det rätt?

Eller så köper jag bara en bur anpassad för två honor och ställer den ovanpå killarnas eller en annan del av rummet där den får plats. Men det hade förstås vart bäst rent platsmässigt med en FT.

Lamina
0

Jag har haft så i över ett år nu utan några problem. Först använde jag botten med hålet på som nedre botten med en tung kastrull för. Det funkade inte så bra, råttorna rymde ut. Då limmade jag helt sonika fast ett plastlock på hålet istället. Det funkade mycket bättre! Man får fylla igen hålet med mycket bottenmaterieal så dom inte kan gräva sig ner och gnaga igenom den lite tunnare plasten, men det är ju inga problem. Fast det kan ju såklart bli problem om man får tag på ett par råttor som gnager sig igenom botten… Men jag har faktiskt aldrig stött på någon råtta som gnagt sönder bottnar helt och hållet, så jag antar att det inte är så jättevanligt… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hus-musen
2

Eller så skruvar du av hjulen som ändå är usla på bottenlådan och sätter den understa lådan i mitten. Mao inget hål!

Lådan med hål i sätter man längst ner :) Mycket lättsammare tycker jag iaf, plus att man inte förstör buren eller behöver oroa sig att de ska flytta på saken man ställt över hålet.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

#4 smart. Bättre att råttor kommer lösa utanför buren än ned/upp till motsatt kön

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

#5 Japp. Tar man bort hjulen helt så står ju lådan ändå på golvet, då kan de inte smita ut därigenom heller.
Man kan skruva dit hjulen, då kommer inte hanar ut, småbebbs gör det dock. En liten tanig hona som verkligen vill kanske kan tränga sig ut oxå.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Hur man än gör kommer ju i alla fall inte könen i kontakt med varandra, bra idé!