Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 496 ggr
Miss Lalona
1

Slutet gott, hoppas jag

Min ena råtta, Tassus, har under ett tag börjat låta snuvig och i fredags upptäckte jag att han hade gått ner en del i vikt, hade inte tänkt på det innan då jag tyckte att han åt som vanligt. Jag åkte in till veterinären på Lördagen och hon skrev ut ett recept Bactrim till mig. Tänkte inte på hur stor dos det stod förrän jag kom hem. Jag skulle tvinga i min sjuka råtta 0,5ml (dvs en halv spruta) med äcklig bananluktande medicin. Han vägrar givetvis att svälja, spottar ut det mesta och det går inte att blanda ut det med något, testade allt som han gillade i kylskåpet. Inte nog med att det är svårt att få i honom medicinen utan helt plötsligt börjar han må tio gånger värre än innan. Jag trodde medicinen skulle få honom att må bättre. Jag vet att antibiotikan kan göra dem slöa men helt plötsligt slutar han att äta, orkar knappt röra sig, kan knappt andas alls och jag trodde inte att jag skulle hitta honom levande i buren på måndagsmorgonen. När jag vaknar på måndagsmorgonen rör han sig knappt och jag kan inte få i honom någonting.

Jag ringer till veterinären så fort de öppnat och ber om att få Baytril istället (som är mindre doser och smaklös). Hon i receptionen säger då att jag skall vänta på min veterinär som jag träffade på lördagen och hon skulle ringa upp senare på kvällen. Då svarar jag, inte längre lika snällt i tonen, "min råtta håller på att dö så jag tänker inte vänta!" Som tur var fick jag prata med någon annan som fixade ny medicin åt mig.

Jag trodde dock att det skulle vara försent då livslusten totalt hade verkat försvinna från Tassus och jag började planera var jag skulle avliva honom. Ville dock ge Baytril en chans även om jag såg att min råtta led.

Under hela måndagen försökte jag mixa ihop nyttiga och mättande puréer och stödmata honom men han vägrade att äta. När han sedan sent på kvällen efter sin första dos baytril började försöka äta trodde jag att jag skulle börja gråta. Under tisdagen gjorde jag fler olika röror och även om han inte orkade röra på sig så försökte han äta mer och mer. Idag efter två dagar med Baytril så försökte han äta själv ur matskålen och hoppade omkring. Det känns som om min och min sambos kämpande har gett resultat, han kommer nog att överleva. Jag är väldigt glad att vi inte gav upp och vi håller nu tummarna för att han skall fortsätta att bli bättre.

Jag kommer dock aldrig mer att testa Bactrim, fungerar säkert bra för andra, men inte för mina råttor. Ville bara dela med mig att så länge det finns liv så finns det hopp :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

Tur att det ordnade sig Glad

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Ja verkligen :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"