Hur lätt smittar det?
Nu har pojkvännens kära råtta Dexter fått lunginflammation IGEN! Han hade det för drykt 2-3 månader sen där han fick gå igenom en dubbel behandling för att de inte släppte efter första.
Så veterinären säger att han inte hade blivit 100% frisk efter den dubbla behandlingen och att lite virus fortfarande ligger i kroppen som nu bröt ut (han rosslar lätt just nu)
Så har varit in och hämtat ut baytril, han ska få 0,1 ml 2ggr/dag i 10 dagar. Sedan ska vi göra ett återbesök med honom.
Så nu undrar jag hur lätt lunginflammation smittar? Är det Okej att ha han här i lägenheten fast i ett annat rum + i en annan bur själv?
ELLER.. måste man sprita händerna efter varje gång man tagit i honom? Eller någon annan säkerhetsåtgärd?
Ingen av de kompisar han har bott med rosslar, är de ändå okej att stoppa dem i samma rum där jag har mina råttor? Eller bör vi även sätta den i ett annat rum eller låta dem vara kvar i villan där pojkvännens föräldrar bor..
Dexter vill vi dock helst ha hos oss så vi vet att han får i sig medicinen som han ska. Dexter är ca 5 månader gammal.
Mvh. Sanne & Djuren

Låt han bo kvar med sina kompisar, du stressar honom bara i onödan om han tvingas vara ensam och inte trivs med det.
Alla de andra råttorna bär redan på samma så har de inte blivit sjuka än så borde de inte bli det nu heller.
Ska du ha riktig karantän för övrig så kan du inte ha råttan i samma hus, du ska hantera honom med handskar, byta kläder och duscha och helst vänta 4 timmar innan du hanterar andra råttor.
Gör du inte det så kan du lika gärna strunta i det 
Qui dormit, non peccat