Råtta som som vill sitta still
Hej!
Fick hem mina råttisar igår så kanske är lite tidigt att ställa en sådan här fråga, men iaf. Båda är handtama redan och kommer gärna ur buren när man håller händerna utanför. Den ena är väldigt lugn när den sitter i mitt knä, men den andra vill absolut inte sitta still. Hon springer runt på hela ens kropp. Lite hyperaktiv nästan. Men jag undrar då om detta är för att hon är nyfiken på sin omgivning eller om det är ett tecken på nervositet och osäkerhet? Detta är mina första råttor så har lite svårt att läsa av deras betende.

Hur unga är de? Är det bebisar vi pratar om? För unga råttor sitter INTE stilla enligt min erfarenhet. :) Mina två pojkisar (på 9 veckor eller något liknande nu) är helt hyper när de är ute ur buren (och i buren också i och för sig). Rusa, rusa! Busa, busa! :) Det är helt normalt. De lugnar ner sig senare (om man har tur, ha ha!). :D
Hur gamla är dem? Jag har en 6 veckors bebis och tre stycken 4 veckors bebisar, alla springer omkring nästan hela tiden och busar. Men ibland när de är lite tröttare så ligger de still och njuter av att bli kliad osv. Beror väl lite på ålder, sen så är hon säkert nyfiken :)
Jaa det förklarar ju saken. Mina är 7 veckor bara så då är det säkert därför. Är ju samma sak som med småbarn, dom är ju heller aldrig still :P

Det låter helt ok. :) De har helt enkelt enormt mycket energi och brinner dessutom av nyfikenhet. Man kan bli lite uppgiven när man sitter och försöker vänta ut dem för att man vill gosa med dem (alltså, på ett lugnt och fint sätt). Men då kan man få vänta länge. :D Mina tösar blev faktiskt aldrig särdeles lugna, de var alltid igång så fort de var ute ur buren. Någon enstaka gåg somnade de i min tröja, men annars så var det röj på när de var ute. Olika från råttor till råttor det där antar jag.