Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1058 ggr
Itasca
0

Deprimerade råttor

Hej!

Jag är ny råttägare, och mina 3 omplaceringshanar har ett väldigt växlande humör. Det kan gå 3 positiva dagar och sedan 3 negativa dagar. Nu har de varit fast i negativiteten i nästan en vecka. För att stabilisera dem tänkte jag sätta in nya trygghetsövningar, då det här med 'spring på ett lakan med mig som trygghet' börjar bli lite lame för dem. De vill mest springa runt utanför lakanet, & älskar att testa gränser. Men nu har jag fastnat lite. Det enda de vill göra är mest att sova. Tar man ut dem så vill de sova, de har liksom fastnat i det stadiet. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

De äter och dricker normalt, så jag tror inte att det är någon fysisk sjukdom. Inget verkar stimulera dem, och eftersom de är såpass otrygga med mig så är det ännu svårare att visa dem nya saker. Stimulering i buren fungerar inte, då de mest ligger och är trötta i sin låda högst upp. De ignorerar vattenbadet med ärtor. De har tröttnat på alla sorters råttgodis man kan komma på. Kliar man dem är de nöjda en liten stund, sen springer de iväg och sätter sig någonstans, eller är nervösa och springer för att ta sig till buren. Antingen är de rädda eller för trötta och jag vet inte hur jag ska få bort det ena beteendet när det andra står i vägen. I början gick allt superbra och de sprang till mig om de var rädda, men nu har allt plötsligt vänt. Jag ser inget speciellt som skulle ha fått dem att bli så deppiga.

De bor i en stor voljär, har Torrfoder baserat på 4 sädesslag + kompenserande råttpellets som jag brukar gömma. Stimulerande miljö i buren med stegar, rör, hyllplan, gömmor osv. Går bara på lådan efter veckors kämpande. Nu vet jag bara inte vad som är fel hos dem.

Tacksam för alla svar jag kan få.

Itasca
0

De är så rädda & nervösa ute.. Jag satte dem på ett nytt bord, och direkt så vände de om helt panikslaget och tryckte in sig i mitt knä..

bankfack
0

Hur länge har du haft dem?

Anvariel
0

#1 Bord är de flesta råttor väldigt rädda för vad det verkar. Öppna ytor överhuvudtaget. Det sitter väl hårt i blodet på dem kan jag tänka - de är ju trots allt bytesdjur och öppna ytor känns osäkra för dem. Vad händer om du har dem i soffan/sängen och har en hel del grejer som de kan gömma sig i/leka med: filtar, pappkartonger, tidningar, etc? Prova och se. Det låter ju bra om de tyr sig till DIG när de blir rädda i alla fall.

Itasca
0

Har de ställen att gömma sig på så gör de det, och kan stanna där i timmar. Hade dem ute på soffan med leksaker, ärtbad osv. men de lade sig under en filt i minst 4,5 timmar..

spikeodumbo
0

Jag hade en hona som var väldigt osäker å rädd. Hon gömde sig så fort hon kom utan för buren å i buren såå sov hon bara.. vill inte komma fram. Men så tänkte jag på min gamla råtthane som var väldigt osäker å då funkade det att sätta in en eller två medlemar till i flocken.. Gjorde det nu satt in två råtthonor å hon har verkligen gjort framsteg.. Hon är nyfiken å så mycket mer aktiv.. bara ett litet tips på vägen, hoppas allt löser sig =)

Itasca
0

Jag har letat efter 2 små energiknippen som kan muntra upp dem, men inte hittat några än. Känner att jag absolut inte vill sponsra någon djuraffär, men det blir väl sista utvägen isf. Jag tror verkligen, jag som känner dem, att det skjlle fungera… Men vet ni någon kull i skåne/gbg?