Sticka egen hängmatta
Hejsan!
Jag tänkte sticka en hängmatta och sätta in i råttburen, har för ett tagsedan stickat en hängmatta till marsvinen, och den satte jag fast i gallret med vanligt snöre, men jag tycker inte att snöre var ett bra alternativ, så jag undrar vad man kan använda för att fästa den blivande hängmattan till råttburen?
Har ni några bra beskrivningar på hur man som bäst stickar en hängmatta, så varsågod att berätta!
Marsvinens hängmatta stickade jag helt vanligt bara, minns inte hur många maskor jag hade men det var väl rätt många! Hur många maskor rekommenderar ni?
Vet inte om jag skulle rekommendera dig att inte ha stickat i buren. Risken att de snörar in sina små tassar, fastnat med en klo osv är rätt stor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nä, sticka inte.. fastnar de med en klockan är det lätt hänt att de får blodstopp och förlorar en tå, eller bryter en tå. Och biter de i en maska är hela hängmattan slut, men det är väl inte det största orosmolnet.
Dignitet på IKEA<3
Men säger samma sak som ovanstående. Tänk på riskerna!
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Hm, det tänkte jag inte på… Men tack så mycket! Då skippar jag stickad hängmatta! Har ju redan beställt en riktig hängmatta, så det får räcka med den! :)
#4 Du kan ju sy egna hängmattor, kommer du ihåg min lila? Den var av dubbel fleece och grabbarna ÄLSKADE den! :D
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
När jag hör stickat så ser jag bara tråd i hela buren XD
Haha, jo fast jag är inge vidare bra på att sy kan jag ju lova! ;) Men det är ingen fara! Jag tänkte mest på det eftersom att jag hade lite garn liggandes på skrivbordet, och fick en idé att göra en hängmatta utav det! Men jag har gott om pengar, och i morgon blir det ju ännu mer, så jag kan lika gärna köpa hängmattor av bra kvalitét! :D
jätte fin! men du kan ju bara sy ett innefoder till den av fleece så e de stickat på utsidan och fleece på insidan :) inte alls waste of time ;)
Bra idé! Ska absolut testas, tack :D
#8 Om du tovar den kommer trådarna fastna i varandra& inte repas upp. Då jag tovar mina lovikkavantar brukar jag först rugga upp dem enormt mycket med en karda, på bade in-& utsidan. Sen tar jag en balja ljummet vatten& gnuggar ihop ytan med massa såpa. Skölj& torka. Det ska bli nästan helt som en slät filtyta. Testa. Tunneln kommer bli mycket mer hållbar, -& råttsäker. :-)
…fast kom på att kanske det fortfarande finns en liten risk de små fina ulltrådarna som karnet består av kan komma loss& linda sej runt en tå..
För att vara helt på den säkra sidan kanske en insida av fleece, som #9 säger, -är en bra ide, som ytterligare förstärkning& säkerhetsåtgärd.
#10 Jag tycker att du borde sy fast fleece tyg på både insidan och utsidan.. de är lätt hänt att de klättrar på tunneln och fastnar på så vis… Du kan ha de stickade som något slags "innefoder" så att de blir varmare och mysigare för dem.. men sy fast fleece runt hela..
Mvh. Sanne & Djuren
waste of time.