Någon med erfarenhet av denna bur?
Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av den här buren från http://www.kattlycka.se/gnagare.html ? Lätt- eller svårstädad? Lätt att inreda? Andra erfarenheter?
Jag får hem två bebisar om 5-6 veckor och planen är att låta dom bo i ena halvan den första tiden och sedan göra ett hål i botten på avdelningsplanet så att det går att ta sig mellan båda sektionerna utan att ta bort avdelningsplanet. Känns säkrare ifall man skulle få klumpiga råttor… =P
Har sökt i tidigare trådar men har inte hittat några åsikter om just den här buren! Intresserad av eran åsikt även om ni inte haft just denna, vad tror ni? =)
Mvh Tess
Detdär är den buren jag har. Är ny råttmatte sen slutet av sept 2011. Tycker den funkar helt ok faktiskt. Luckorna är, som på många burar, en aning små, men med lite envishet& pill kommer man åt det man behöver, både vid inredning& städning.
Buren är ju utrustad med ett bottentråg& ett bottengaller för varje våning.. Jag har gjort så att jag använder endast ena tråget som botten& ett av gallrena som mittenvåning.(Onödigt& jobbigt att börja göra hål so passage i själva mittentråget) Mittenvåningsgallret har jag klippt hål i -i två motsatta hörn, som passage mellan de två våningarna. (Då kan man dessutom klippa hål på olika ställen i de två bottengallren, för att kunna variera inredningen. ..Eftersom jag bara anv ett av dem ändå, - som mittenplan alltså)
Nackdelen med buren är väl att själva stommen är ihålig& samlar lite kisslukt. Gissar man skulle beh montera ner & spola genom stommen-"rören" ca 1gg/ år iaf. Den var dessutom ganska bucklig då den kom. Jag kunde ju reklamerat, men ides faktiskt inte, så är väl lite mitt eget fel ändå.. Ena bottentråget var riktigt dåligt,men nu anv jag ju bara ena, så det spelar ingen roll eg.
Om man vill kan man borra 4 hål för krokar/skruvöglor i taket ,så får man plats för extra hängmatta, tex.- kan utnyttja även ytan under takdelen.
Suktar dock redan efter större bur. Känns som ingen bur är stor nog, även om mina har burluckan öppen dygnet runt, haha. Men allvarligt; visst , jag har inget att jämföra med eftersom det är första råttburen, men tycker den får klart godkänt.
Hoppas min lilla röriga recension var till ngn hjälp!
Om du bestämmer dej för att köpa den, -skriv jättegärna& berätta vad du tyckte. Skulle vara kul att jämföra erfarenheter av den.
Tycker den är alldeles för dyr för sitt pris.. Varför inte köpa en furret tower för det priset istället? :)
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
#1 Tack för ett väldigt utförligt inlägg! =) Smart att göra hål i gallret istället! =) Hade däremot inte varit så jobbigt att fixa ett hål i bottnentråget heller eftersom en bekant lätt fixat det på jobbet! Jag har tittat på den typen av voljärer för att jag tycker att de är lagom storlek och snygga!
Gillar även denna vita voljär från Grand-prix men priset ligger över min gräns med sina 3000 kr:
#2 Har läst många, många burtrådar och med 2000kr som tak så kanske en FT är det ultimata ändå? Många som verkar föredra den. Tycker inte att den är riktigt lika snygg som en voljär och jag hade föredragit ett annat material än plast på bottnarna. Och gärna ett tätare galleravstånd.. =/ Har läst att vissa varit med om att bebisar rymt genom gallret medan andra säger att det inte varit några problem alls.
Men stämmer det att hela framsidan kan öppnas? Är det enkelt att lyfta bort och sätta tillbaks den? I sånna fall är det ju ett stort plus vid både inredning och burstädning! Jag kommer ha buren på övervåningen och duschen är på nedervåningen vilket gör att jag inte kommer att kunna dra in den i duschen varje storstädning tyvärr =/
Tack för era åsikter! Att välja bur är en hel vetenskap! =P Hade jag inte behövt bry mig ekonomiskt hade jag däremot valt en royal suite 95 double utan att tveka! ^^ Blir väl längre fram när man har möjlighet att sälja den första och byta upp sig!
Mvh Tess
Kag har ju bara hanar så jag vet inte hur det är med bebisar.och.honor. har ingen ft heller men skulle jag få ihop pengarna till den skulle jag utan t ekan köpa den. En Royal är också en favorit
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
jag älskar min furret tower… =D
är super enkel att ta isär. o sätta ihop igen. tar inte många minuter
framsidan sitter bara med ett par krokar o i plastskenor så det är bara att haka av o dra upp den.
plockar isär min bur vid varje städning då den inte går in genom dörren till duschen.
dock tar jag oftaste bara ovandelen då min grabbar sällan är på botten o den inte behöver stor städas lika ofta
har som sagt hanar men har aldrig vart med om att nån bebis har rymt. krypit ur buren har hänt men då har de alltid gått tillbaka in igen. denne grabb gick tock ur vi taket o då pga att jag inte använde de små plast pluttarna till hörnen på taket.