BEHÖVER HJÄLP FORT
Mina råttflickor bråkar eller den ena är på den ena hela tiden och biter på henne så den ena fått sår i örat vad ska jag göra!:'(
om dom slåss så domblöder bör du nog separera på dem
Slåss de så de får sår så separera dom.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
men dom får ju ej leva själva…
Om de blir skadade av den andra så ska du inte tvinga dom att leva ihop. Den skadade behöver få tid att läka sina sår.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Råttor är som vi människor, vi gillar inte alla . Det kan vara kort deras personligheter som krockar.
är dom kullsyskon eller vad är dom? om dom inte är släkt och nyss kommit till varandra kan introduktionen blivit lite fel och dom känner sig tvingade
Är du helt säker på att såren kommer från slagsmål och inte efter att hon kliat sig för att hon har t.ex. löss eller skabb?

Hur stora sår pratar vi om här? Litet rivsår eller ett stort blödande hack? Hur gamla är råttorna?
FRÅGOR
Hur stort är såret? Hur ser det ut?
Hur beter de sig, vad gör de? T.ex. skriker, burrar upp pälsen, etc.
Observera dem och titta noga, vem gör vad? Verkar de ilskna eller rädda?
JUST NU
Jag skulle sära på dem, ge dem mat och vila så att de kunde lugna ner sig och känna sig lite tryggare. Och sedan göra som en ny introducering på neutral plats under en tid. Skulle ge dem mycket tid och inte skynda på dem och inte tvinga dem att vara med varandra. Om råttor bits så det blöder är det bästa att sära på dom för att förhindra allvarligare/fler skador.
FRAMTIDEN
Om inte den nya introduceringen fungerade skulle jag skaffa en till hona som sällskap. Antingen så blir det bättre stämning, eller så bråkar råttorna fortfarande. Är det samma råtta som börjar bråka med henne också skulle jag överväga omplacering/avlivning av den aggressiva råttan då en konstant ilsken råtta inte mår bra. Man kan även ha två olika flockar, d.v.s den aggressiva råttan för sig själv och de två andra tillsammans.
FÖREBYGGANDE
Har du inte möjlighet just nu att sära på dem skulle jag ställa buren där jag oftast är närvarande och kan se till dem, t.ex. vardagsrummet, ge dem många krypin i buren så att de kan lägga sig för sig själva om de vill, och mycket mat och sånt så att de kan leva normalt utan att behöva konkurrera. Skulle även ge dem mycket att göra och saker att leka med så att de inte har tid eller lust att bråka utan har annat för sig!