Hanar att låna i avel!
Har du hanar som du tror lämpar sig för avel?
Hanar som lämpar sig för avel ska vara friska och aldrig varit så pass sjuka att de behövts medicinerats. Ej heller ska de ha mycket sjukdomar och defekter i släkten - föräldrar och syskon. De ska ha bra temperament och väga minst 450 som vuxen (runt 8 månader räknas de som vuxna).
Kan du inte presentera dem? När de är födda, hur de är med dig, med andra människor, med sina gamla råttkamrater och hur de är med nya flockmedlemmar, hur de hanterar stress, om de har häng etc… Bifoga gärna foto på din grabb/dina grabbar! Och om han har stamtavla även den (far och mor räcker).
Skulle vara så intressant att hitta några riktiga godingar här!

Jag måste bara fråga: Jag har ju köpt två råttor från djuraffärer, och so far har båda två visat sig vara otroligt trevliga och sociala djur, även om min andra är lite (eller ganska mkt eg) lugnare än den första.
Hur gör man? Jag undrar nu rent teoretiskt, skulle någon av dessa två kunna vara intressanta för t.ex. dig i avel i framtiden, om ngt år eller två, om de fortfarande visar sig vara friska och psykiskt stabila, trots att jag inte vet ngt om deras bakgrund?
#1 Hon vill nog har råttor med stamtavla.. Råttor från djuraffär har ju oftast ingen "känd" bakgrund och ingen stamtavla

#1 Friska hanar som är över 2 år kan vara intressanta att använda i avel förrutsatt att att de är trevliga råttor utan agressitonsproblem och dylikt trots att det inte har känd bakgrund, men detta ska man isåfall rådgöra om med en kunnig uppfördare.

#3: Oki, tack för svaret, det var precis det jag undrade. Lite som, - Hur i hela friden får man in nytt blod? - med tanke på hur få det verkar finnas som föder upp seriöst.