Hane erbjudes
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en bebis efter min Spike, men förstår om det aldrig kommer att hända. Men jag tänkte att det inte skadar med en annons ifall det finns någon som skulle vilja använda honom i avel.
Han är efter en tjuvparningskull, men vet med säkerhet vilka som är föräldrar.
födelsedatum 2010-01-19
färg, teckning o hårlag Agouti rex
kön hane
faderns namn, födelsedatum, vikt Vlad (agouti rex). Kommer från sockerråttans uppfödning så mer info går att leta fram.
moderns namn, födelsedatum, vikt Casca (siames). Kommer från norrskenets råttor (allamej) Mer info går att få fram.
hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc
Spike har alltid varit lugn och aldrig gett sig in i bråk. Efter att ha pratat med allamej här på iFokus har jag fått veta att han antagligen är alfa.
Vid intro med nya råttor har det heller inte varit några problem. Han har luktat på dom nya men aldrig blivit intensiv som dom övriga.
Han putsas så fort man sticker fram handen och är en riktig mysråtta.ort där råttan/råttorna finns Luleå
telnr, epost och alternativa kontaktsätt (inte bara PM här på iFokus)
drawn_to_black@hotmail.comSpike väger ca 600 gram. Vill du veta mer exakt kan jag väga honom.Ej reggad.
Vid fler frågor tveka inte att kontakta mig.
Bild kommer.
enligt vågen väger han 630 gram.
Jag kan gärna fixa fler bilder om någon är intresserad.
Eftersom han bara bor med en hane just nu pga att han är den enda som faktiskt funkar med min dominanta hane så är det lite lättare att ta med sig dom. Jag brukar vara till arvidsjaur ibland och en bit utanför arvidsjaur mot skellefteå ifall man vill träffa och se hur han är.
För i mina ögon är han det goaste som finns, men jag är ju ingen uppfödare eller ägare med lång erfarenhet. Så det kanske finns andra krav han inte uppfyller och som bara går att bedöma av att träffa och se honom.
Jag vet heller inte hur det här med reggade råttor går till, men tar gärna emot hjälp hur jag ska gå tillväga om det är ett måste. Men jag antar att det inte går att få ut stamtavla på en enskild råtta även fast jag vet vilka föräldrarna är.
Hur mycket vet du om hans stam?
Jag har en hona som jag FUNDERAR att avla på. Inget är bestämt än.
Jag har inte mycket stam på min, så det är därför jag frågar om det. :P
Hans föräldrar har stamtavla, men det är allt jag vet för tillfället. Men som sagt kan jag kolla upp mer info om det finns luckor osv.
Men ser att du bor en bit bort så det kanske blir svårt att låna honom ändå? :)
Ja, det skulle vara snällt. Det som jag vill veta är ju sjukdomar och sånt.
Aha, jag kollade inte vart du bodde först. :P Luleå är ju en bit.. Men jag tänker lite att avståndet inte ska spela så stor roll. Jag menar att om jag bestämmer mig för att avla på min tjej och jag hittar rätt hane, så har det ingen betydelse var hanen finns. Men det är klart att det blir en bit..
synd att han inte var dumbo för annars hade jag varit välldigt itresserad då jag ska para min råtta Soya, om jag hittar en bra pappa
#4 Ok. Kan skriva och kolla med uppfödarna till föräldrarna. För min vän vet nog inte mycket mer än jag när det gäller det.
Men du har lite koll på stam på din råtta då eller? För jag är väldigt tveksam när det inte finns någon koll alls eftersom det dykt upp så mycket problem bland mina andra pojkar där en eller båda föräldrarna var utan seriös bakgrund.
#6 Jag kan försöka få tag på uppfödarna till min råtta också. Jag har bara träffat hennes föräldrar när jag köpte henne. Men jag ska se om jag kan göra något. =)
Synd att du bor så långt bort..
Katoz
#7 Jag skickar ett pm istället :)
#8 Jo det är ju en bit.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er! Sitter här med långt gångna planer på att skaffa små råttkompisar här hemma& blev därför glad då jag såg att det fanns en Luleåbo, -som jag själv är -på sajten. Min fråga är: finns det någon bra uppfödare någonstans "i närheten"? Är Sockerråttan i den närmaste? -Finns den i Lycksele kvar? Tänkte kanske bra för de små att slippa fraktas längre än nödvändigt..
Det är ju en som letar efter agouti-hane nu…
#11 Allamej är den som är i lycksele, jag ska försöka komma dit med min hane för att 'baka bullar'
#11 sockerråttan har ju bebisar nu :)
Rekord kull med! ^^
Åh vad kul! Hoppas du lyckas hitta en fin hona åt honom, han är ju så fin !:)
#11 Jag finns utanför Umeå och kan nog betraktas som seriös.
+1 På bankfacks inlägg.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejhej! Oj, lite sent svar här.. Ok Sockerråttan, Allamej och Bankfack är ni som finns närmast. Tackar, då vet jag
Tänkte pröva putta upp en sista gång. Spike blir 2 år om några dagar och har aldrig varit sjuk. Förutom när han blev smittad av löss och behandlades då med stronghold. Han bor nu i flocken igen och det gick perfekt att få in honom där igen.
men guuuuuuuud vad söt han var! Han ser ju ut som en liten björn!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#21 jo han är min lilla söta mysklump :)
Jag har ju en tjej som möjligen kommer paras på, men det skulle bli tidigast om ett par månader i så fall.
Men jag skulle behöva veta allt som går att få reda på om din pojk först. ;) Skulle du kunna lista alla sjukdomar som finns eller finns risk att de finns i släkten? Barbering? Aggressivitet? Förlossningskomplikationer? Lever några utav hans syskon? Hur gamla blev hans föräldrar? Har några av hans syskon ungar, och hur mår i så fall de? Osv.
Skulle också gärna få veta mer vilka råttorna längre bak i släkten är. Skulle du kunna lägga upp stamtavla så långt tillbaka det finns? Vore ju surt om han skulle visa sig vara närmare släkting med min Skugga (Ladugårdens Black Shadows), då hon också har släktingar från Allamej och Sockerråttan.
Kan du tänka dig att regga honom? Om du nu inte redan gjort det… 
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
men oj så söt han är 
Jag har honor att låna ut under 2012 med bra stam. Men avståndet är rätt långt. Så det kan nog göra det lite tufft. Annars finns det nog säkert en hel del folk i mitten sverige som söker bra hanar just nu.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag kan ju börja med att nämna det jag vet. Pappan till spike dog för ett par veckor sen så han blev väl ca 2 år och 4 månader. Letade upp kulltråden här inne och han var född juli 2009. (svenska bärbuskkullen, björnbär) Han var frisk men i slutet blev han förlamad på ena sidan vilket gjorde att han var tvungen att avlivas. Jag måste dubbelkolla men mamman avlivades i somras pga en tumör. Så hon blev strax över 2 år om jag inte tänker helt galet. Eftersom det var tjuvparningar så vet jag bara en som har samma pappa som spike och hon lever fortfarande och har varit förkyld en gång där det krävdes behandling. Sen har han många halvsyskon. Det fanns 3 möjliga pappor och tyvärr var inte dom andra så lämpliga. En dog tidigt och den andra blev aggressiv. Så i kullen, speciellt bland dom som var roan så har det varit dominansproblem. Sen har det även varit en del tumörer. Sen har pappan till spike blivit pappa till ännu en kull som nu är ca 1 år och 3 månader. Dom två jag har här hemma har varit friska och dom som min kompis har kvar har varit friska så vitt jag vet. En av damerna blev förkyld under flytten hit. Ingen har avlats vidare på. Ska se vad jag kan göra åt det där med stamtavlor. Ska kolla med min vän om hon har kvar stamtavlor. Annars kan säkert uppfödarna hjälpa med det :) Men det är i alla fall allt jag kan säga just nu. Tyvärr skulle jag själv inte vara redo för att ta en kull.
Tack så mycket för informationen! Har dock redan pratat med Sockerråttan och har fått bekräftat att min Skugga och din Spike är relativt nära släkt. Så han är inte en aktuell match med just henne trots allt. Men om du tänkt att avla på honom kan det ändå vara bra för din egen del att ta reda på de saker jag frågade om. ;)
Lycka till!
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Okej. :)