Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 2118 ggr
Terato
1

Vad är en duglig AVELSHANE?

Så här resonerar jag kring vad som är en duglig en avelshane (ungefär den här viktighetsordningen har jag):

1. STAM: Ja, det kommer faktiskt först. Kommer han ifrån en kull med bara skit och med mycket skit bakåt så går jag inte ens vidare till nästa steg. Men är han riktigt, riktigt bra kan jag ändå ta mig en funderare utifrån förutsättningarna och avelspartner. Med hanar kan man dessutom vänta ganska länge!

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Hur många introduktioner har han genomgått? Vuxna? Bebisar? Hur har det gått? Hur interagerar han med de andra hanarna i flocken

3. HÄLSA: Nysit eller haft klegg i ögonen någon gång? Hur har han fungerat när andra råttor i flocken varit sjuka, har han klarat sig?

4. KONTAKTBARHET: Söker han ögonkontakt? Går han gärna fram till dig utanför buren? Kommer när du ropar? Blir han glad av att se dig?

5. HANTERBARHET: Ryggar han när du ska lyfta honom? Spänner han kroppen? Piper han nån gång vid lyft? Eller står han kvar och låter dig ta upp honom? Är han mjuk i kroppen? Häng?

6. SEXUALITET: Hur var han i tonåren? Bråkig? Stryker han sig ibland mot saker? Klarar han av att leka med andra hanar (jag ser det som en fördel om de gör det, men de flesta hanar slutar leka när de sträcker sig över 4-5 månaders ålder).

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Hur fungerar han vid höga/hastiga ljud? Hur trygg är han utanför buren? Hur fungerar han med främlingar/barn/högljudda personer? Nya miljöer?

8. UTSEENDEATTRIBUT: Har han ett symmetriskt utseende utan konstigheter? Har han bra storlek?

9. ANDRA PLUS: Här kan allt annat komma in, som kelig, tuggar väldigt lite, lätt att träna, lekfull etc.

Jag tror det viktigaste är att få till en diskussion och bolla lite fram och tillbaka. På det sättet kan man hitta hanens plus och minus och ge råd om en passande hona.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

ZODIAK EYES, 1 år, 11 månader
E: Okänd
U: Vacker utan spackel

1. STAM: Ja, vi vet bara om hans mamma men hon var en väldigt stabil individ på alla sätt och vis. Syskonen är trevliga men två systrar har varit tuffa i intron.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Jättetuff i intron, fungerar annars jättebra i flock.

3. HÄLSA: Nysit nån gång, annars varit frisk.

4. KONTAKTBARHET: Väldigt kontaktsökande och trevlig hane!

5. HANTERBARHET: Superhanterlig, fint häng och mjuk i kroppen. Lättsam hane.

6. SEXUALITET: Tuff i tonåren, tryckte ner sin jämngamla burkamrat bara för att han kunde. Strykte sig mycket och gör fortfarande ibland. Han älskar tjejer!

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Väldigt trygg hane, bra med främlingar och barn och inte speciellt skvätträdd.

8. UTSEENDEATTRIBUT: Fin typ, inte så stor, väger 650 g. Stora ögon och öron.

9. ANDRA PLUS: Kelig som tusan och trygg av sig.

Zodiak är en väldigt trevlig hane men jag avlar inte på hanar som är tuffa i intron, det har jag nolltolerans mot. Man hade kunnat använda en bror, om det inte vore för att systrarna också varit tuffa emellanåt och att det inte finns någon stam, samt att kullen inte var jättestor. Men jag hade inte valt att göra det, just introproblem och flocktrassel har jag jättesvårt med.

teratos.r8or.se

Zolah
0

Testar detta för skoj skull :3

Bly - _072510 - Blue Dumbo
_

1. STAM: Han har bra stamtavla vad jag tycker, har inte forskat i det hela själv men ska sätta mig ner ock kolla senare då tids erbjuds :3

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Han är rätt snäll, blev introducerad två spolingar som båda han och hans burkamrat inte brydde sig mycket alls om. Nu ligger dom i kelhögar och har det bra- Han är rätt tuff mot vad jag tycker är rätt saker att vara tuff mot, tex så gillar han inte när hunden eller katterna är vid buren. Dom ska minsann veta sin plats, och det är utanför buren! dom får ej heller nosa, då säger han till.

3. HÄLSA: Hållt sig frisk, har dock nyligen haft lite förkylning, Kan varit för att han fått resa lite ?

4. KONTAKTBARHET: Jag är hans värld, så när jag kommer och kollar på honom eller går förbi buren så är han först på plats för att se om jag kan mysa en stund eller ge nåt gott.

5. HANTERBARHET: Jag tycker han är som en vattenballong, jag kan i princip göra vad jag vill med honom. Dock kan han bli lite sprattlig av att bli lagd på rygg - vill hellre kunna kila in nisen i armhålan och mysa. Hänget är fint vad jag anser, allamej kan gärna komma och säga vad hon tycker om hanteringen?

6. SEXUALITET: Han var busig som liten, idag är han laid back. Har aldrig riktigt märkt av nåt annat som beskrivits här

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Ljud är han van kan hända här, vi har en busig vovve, och speedade katter så ljud förekommer. Han blir lite allert men tycker det inte är från det ivanliga ( beror hur nära det låter med )

Han har inga problem med andra människor , barn kan jag inte svara på för jag har inga eller umgås inte med dom.

Tycker han reagerar på nya miljöer med nyfikenhet men ändå lite fegt, han brukar inte vara den första att skutta ut. Men han älskar att följa med på promenader och ha med mig i sina färder , låter kanske konstigt men det är så jag uppfattar det?

8. UTSEENDEATTRIBUT: Han är mullig, dock vad jag förstått så är det rätt sorts hull av dom andra uppfödarna. Han är rätt stor också, dock har jag ingen våg till hands så jag kan inte kolla.

9. ANDRA PLUS: Kelig, lugn, och sedan vet jag inte vad mer jag ska skriva som inte har plockats upp i resterande kategorier?

Terato
0

JUSTICE, 1 år, 11 månader
**E: Bad Seed
**U: No Name Worthy for this Lingonmuffin

1. STAM: Pappan och fastern var otroligt bra, så snälla i flock, tog emot både vuxna och bebisar. Underbart immunförsvar. Dock tumörer och låg livsålder. Mamma var en fantastisk hona som funkade strålande i flock. Ingen bakgrund bakom henne men mamma till en annan kull som alltid fungerat jättebra. Ända minuset storleken. Justices syskon har alla så vitt jag vet funkat jättebra i flock. Det är nån livmoderinflammation och så men annars bra statistik på 13 individer så vitt jag hört, som sagt.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Supersnäll i alla lägen, med alla råttor. Har dock en tendens att bli mobbad. Men han är väldigt bra på att lugna ner stressade och argsinta råttor. Väldigt flocksmart!

3. HÄLSA: Alltid varit frisk, trots att jag haft förkylningsutbrott i flocken.

4. KONTAKTBARHET: Väldigt kontaktsökande och trevlig hane! Han riktigt skuttar mot en.

5. HANTERBARHET: Superhanterlig, fint häng och mjuk i kroppen.

6. SEXUALITET: Han visade aldrig några tecken på att han var i tonårstiden. Parades en gång och det var rätt svårt att få honom motiverad. Han bara åt och sov fast honan var i höglöp och spände upp sig. Han har nog rätt låg sexualdrift, vilket brukar hänga ihop med snälla hanar. Jag kan säga att jag fick ta ut både sovlådan och matskålen för att något skulle hända! Så ja, de kan ha för liten sexualdrift också, vilket givetvis inte heller är bra i längden.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Ganska osäker på nya utrymmen, håller sig till mig och törs undersöka först efter en liten stund. Hans egna områden är det dock lugnt med. Lite ängslig med främlingar i början. Däremot har han alltid varit jättebra med barn.

8. UTSEENDEATTRIBUT: Han ser ut som en liten tjej och väger 502g, alldeles för liten egentligen. 

9. ANDRA PLUS: Kelig som tusan och otroligt kontaktbar.

Justice är min älskling, han är ju så snäll!! Hans minus är tumörstatistiken, storleken och att han emellanåt är lite ängslig. Men hälsan, kontaktbarheten, hanterbarheten och flockegenskaperna vägde över och han blev den 28 Februari pappa åt 14 små bebisar. :)

teratos.r8or.se

Ilma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

under punkt 9 står det "tuggar väldigt lite".
Vad menar du med det? Tuggar som liksom gnisslar tänder när dom myser? är det ett minus?
Eller har jag missuppfattat?

Zolah
0

skulle tolka det att dom inte gnager på saker mycket, som tex kojjan, hängmattan, buren.

Terato
0

#4 Bra att du frågar, ibland slänger man med saker som man inte tänker på!

Zolah är min tolk! Jag menar som hon säger. :)

teratos.r8or.se

Ilma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

åh, jag tänkte inte… =) tugga, såklart ,,,flin,,

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lånar bara mallen rakt av.

29/9 2009
Sp Zayas eine verra, s/russian blue

1. STAM: Ja lång sådan. Och som med mycket finskt är det svårt att släktforska. Men fått rätt bra information från uppfödaren. Ska inte bära på så mycket dåliga ting. Men fortfarande lite negativt med finska delen då de ser på ett annat sätt än vi.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Aldrig problem.Oftast följt med i flocken. Bodde som mest med 27 hanar utan problem. Men mina grabbar började gå bort och även så ledarharnarna. På sista tid blev han en av de äldre och en av de som tagit tag i flocken och tagit på sig lite av en ledar roll. Han kan vara lite bestämd. Men fungerar fortfarande bra att introducera med nya. Både äldre som yngre.

3. HÄLSA: Aldrig varit medicinerad. Haft mindre snuva/nys utan klegg. Mest under sommar tiden och gissar boven är min takfläkt i samma rum. Men utan blir det över hettat.

4. KONTAKTBARHET: Otroligt kontakt sökande. Ser han att man närmar sig luckan så har han brottom dit. Han kastar sig bokstavligt mot en. Extremt mammig. Lätt att kalla på. Slickar och ska in i min munn. Kan även slicka mina händer. Leker mer än gärna, även nu vid 2 år. Gillar att man buffar på hans bak, då struttsar han runt som en bebis. Hoppat tillbaka lite till på handen, man buffar han hoppar undan. Kan lätt läggas på rygg och bara klia han rakt upp och ned i buren och han ligger kvar. Kan slita och dra i mina fingrar för att försöka få in mig i buren.

5. HANTERBARHET: Man hinner inte direkt ta upp honom innan han är på mig. Väldigt avslappnad med ett underbart häng.

6. SEXUALITET: Mindre stökig i tonåren. Tror det hela ligger mest på hans leklust. Kunde hoppa på andra hanar hur som, men inte alla gillade detta och bråkade med honom. Han har fortfarande inte slutat leka dock :-). Men han har lärt sig att låta bli griniga gubbar.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Väldigt trygg och självsäker. Ställts ut minst 8 gånger. Åkt tåg mestadels, stress och shit. Inte ett enda problem. Även varit med på mitt jobb, ute. Hanterats av barn. Har klarat bullterrier hundvalp som skällt, bufflat osv. Har iller som går runt buren. Utanför buren går han sin egen väg och kollar runt. Återkommer för att kolla till mig och iväg igen. Snabbt utanför sin egen bur för att kika runt. Fått massa A pris och har en guldpet, men matte glömde rätt papper.

8. UTSEENDEATTRIBUT: Han har riktigt bra standard. Tyvärr räcker inte färgen helt till mer än ett cert som liten. Bra kroppsform, Lite feminimt arsel parti. Bra svans. Bra huvud, Bra ögonstorlek. Dock är han inte jätte stor. Vikten runt 570gram om jag mins rätt.Väldigt slimmad och snygg. Inte uns på fett. Bra muskulerad men kunde bli lite mer.

9. ANDRA PLUS: Väldigt kontaktbar och kan hanteras av vem som. Tål barns oförsiktighet och öppen för allas händer att hålla på med. Han gillar alla som kommer med klapp eller godis.

Verra har varit ett bra tillskott här hemma. Lite negativt med svårigheten till den släktforskning jag vill. Men allt annar har bara vägt för avel. Efter två kullar så har jag även nu lite mer att utvärdera till ev avel på hans avkomma. Varav en kommer avlas på nu.
Dykt upp negativt på en av kullarna med en mor som hade sämre immunförsvar. Där har flera ur kullen haft problem med förkylningar.
Temperamentet är toppen på ena kullen, lika så storlek. Andra kullen har varit utsatt för mycket i livet. Där är ena hanen lite tuff men fungerar i flock och andra har en viss egenhet att gillar vissa personer mer än andra.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Sp Finnfellow -16/10- 2009 Rip 25/8- 2011

**
1. STAM:** ja en längre sådan med bra släktforskning bakom. Ligger dominans, immunförsvars strul, låg livsålder och längre bak kan man hitta en en del återkommande livmoderinfektioner och enstaka stroke. Härstammat mycket från danskt på ena sidan och mycket finskt/svenskt på andra sidan.
Ligger massa bra saker bakom också. Men räknar bara upp de negativa.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: En av de bästa flockmedlemar jag haft. Gått bra med flertalet introduktioner med ung och gammalt. Flocksmart. oftast aggerade han madrassen och skyddsling åt nya. Men fåtal nykomlingar, speciellt när en hona kommit upp på buren. Har fått ett nyp.

3. HÄLSA: Aldrig haft större hälsoproblem. Dock fick han en tumör runt 1½ år som växte i rasande fart. Vilket senare gjorde så han avlivades lite innan 2 års ålder.

4. KONTAKTBARHET: Rätt lat. Inte så snabb att komma fram. Men rena knaster plopp killen. Hans liv är koplett bara man får kela och äta. Kom lätt när man kallade på honom. Sökte sig alltid till en eller någon annan.

5. HANTERBARHET: ojojoj.. tror inte ens jag kan beskriva. Jag har aldrig sett en hane med så bra häng. det var inte för mycket häng. Bara det perfekta man vill ha på alla sina råttor. Kunde sättas i vems händer som och han var alltid lika avslappnad. Sattes han halvt på rygg i soffan så satt han glatt var på ryggen och smaskade på något gott. Jätte enkel att plocka upp. Han brydde sig inte om man fick tag på lite fläsk eller själva honom.

6. SEXUALITET: Aldrig direkt busat massor. Visst var han lite bus som yngre men aldrig så där så man reagerade på det. Om en hona råkade klättra på buren så kunde han nypa till närmaste runt honom.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Kan nästan tro att fel var dum av sig. Han klättrade rakt över hyper aktiv bullterrier valp och kröp gärna in under magen på henne för att sova. Tror det inte fanns något som kunde få han otrygg och ur balans. Följt med på sjukt mycket utställningar och på andra resor, till jobbet osv. Har en innestående guldpet, men inte officiell pga jag slarvat med papper, men fixar nu.

8. UTSEENDEATTRIBUT: I sina bättre dagar: Fin rätt lång/stor kropp. Brett huvud. tjock svans. bra ögon. bra hull. vikt lite över 700gram. Perfekt standard. Fått certifikat 2 gånger och därmed champion. Bra färg, bra rexning.
I mina ögon var han överviktig, lite små fet. Men det var ingen som höll med mig om det.

9. ANDRA PLUS: en av de bättre hanarna jag har fått äran att hålla här. går inte ens att förklara hur go han är. satt man vid tvn så kom han och lade sig i knäet. kunde sitta och slicka en på handen eller komma upp på axeln och slicka en på läpparna.

Avel: Innan jag hade lyckats släktforska mer bakåt. Så funderade jag lite på avel. Men visste då att han bar dålig livsålder, dåligt immunförsvar och dominans bakåt. Så jag väntade på rätt hona. Men ångrade mig nä rätt hona dök upp. Var för mycket osäkerheter för att jag skulle våga avla på honom. Vid 1½ fick han även en tumör och nu lite innan 2 år är han redan död :-(.
Men han hade extremt många goda saker också. Men inte mycket nog för att väga upp den dåliga biten.

cosmonita
0

Milos, 1 år 6 månader

1. STAM: I flera generationer. Temperamentsmässigt perfekt vad jag vet och jag har full koll på mammans sida. Finns lite dåligt immunförsvar men ingen särskild sjukdom som dominerar.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Har genomgått många introduceringar till ungar från olika håll och nöjer sig alltid med att nosa på nykomlingarna. Inte alls tuff utan en mjuk kille utan att bli trampad på

3. HÄLSA: Aldrig varit sjuk

4. KONTAKTBARHET: Söker kontakt, alltid framme vid luckan. Nyfiken, social, vill komma ut men ändå lugn.

5. HANTERBARHET: Har häng och låter sig hanteras hur som helst

6. SEXUALITET: Har aldrig märkt av några tonårsfasoner. Lugn och samlad även i närheten av honor.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Anpassar sig till nya miljöer. Inte rädd för ljud. Trygg

8. UTSEENDEATTRIBUT: Fin med maskulint käkparti. Ganska kort i kroppen och väger därför inte mer än drygt 600 gram.

9. ANDRA PLUS: Slickar på fingrar och har alltid gjort det. Väldigt kärleksfull.

Miss Lalona
0

Måste säga att det var en toppenidé att göra dessa två sidor. Jag tänkte testa för skojs skull med en av mina och se om jag också lyckas utvärdera :)

Namn Ikariam

1. STAM: Vet tyvärr ingenting om den då mina pojkar är köpta i zoo-affär. Vet att affären försöker avla på bra råttor men mer än så vet jag inte.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Väldigt snäll och undergiven, lägger sig på rygg direkt. Han har dock inte varit med om en större introduktion.

3. HÄLSA: Hade förkylning när jag köpte honom som sedan utvecklades till rossel. Man har dock aldrig sett honom som sjuk då hans humör och kondition alltid varit på topp.

4. KONTAKTBARHET: Skall fram och nosa så fort någon kommer till buren. Är väldigt social och nyfiken.

5. HANTERBARHET: Om jag tar upp honom så är han avslappnad men om andra gör det blir han mer obekväm. Han är inte direkt en kelegris utan en smart upptäckare som tar sig igenom alla hinder.

6. SEXUALITET: Har haft ett busigt humör upp till ett års ålder, nu busar han inte lika myket med sina bröder men älskar att leka och upptäcka nya klurigheter och skoj med mig.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Är aldrig rädd av sig inne. Han springer på öppna ytor, klättrar överallt och hoppar ibland så man tror att han är en ekorre. Om det är höga ljud som skrämmer mig så ser jag att han rör på öronen men inget mer. Om en hund nosar och slickar på honom utanför buren eller i buren så bryr han sig inte.

8. UTSEENDEATTRIBUT:Han är en liten råtta på strax över 500 gr, en liten atlet. Väldigt fin päls och fin rexning (enligt mig själv, har inte fått det utväderat) Han skulle dock inte klara sig bra i en utställning.

9. ANDRA PLUS: Jag blir alltid förvånad över hur smart han är. Han lär sig att öppna dörrar, lär sig trick och är alltid roligt busig samtidigt som pussar alltid är välkomna.

Utvärdering: Jag skulle aldrig avla på honom då jag inte vet något om hans bakgrund och då alla bröderna haft problem med rossel. Om man gillar nyfikna och roliga råttor så passar hans humör och sätt bra för avel. Han har även för lite erfarenhet av introducering för att avlas på.

Det var kul att utvärdera iaf :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Terato
0

Vad kul att läsa om era råttor! :)

teratos.r8or.se

Denna kommentar har tagits bort.
Lamina
0

Tass här också

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Itchy
0

Kevin Jr

E. Pirats Jason

U.Delicious

1. STAM: har stam, kommer från Katoz uppfödning

2. SNÄLLHET/TUFFHET: har aldrig ens bitit av misstag när mina fingrar luktat mat, och var den som tog hand om gammelgubabrna när de fanns i livet han var tuffare när han var liten , men är nu hur lugn som helst

3. HÄLSA: har aldrig varit sjuk

4. KONTAKTBARHET: är den som är framme vid luckan först (om inte ngn av de andra tränger sej) och vill gärna komma upp och mysa en stund

5. HANTERBARHET: smälter ur händerna när man håller i honom, och det spelar ingen roll om det är jag eller ngn annan som tar upp honom, han är lika snäll oavsett

6. SEXUALITET: jag tror inte att han har haft ngn "tonårsperiod" :P han var aldrig bråkig eller bångstyrig mot de andra

7. TRYGGHET/RÄDDHET: han bryr sej inte om höga ljud då han är van att vara ute med mej på gården om somrarna där det leker massa barn som skriker & härjar runt i kring, men tryggast är han i närheten av en människa

8. UTSEENDEATTRIBUT: han är väldigt symmetrisk, och är otroligt fin & med bra muskler.

9. ANDRA PLUS: är otroligt barnkär, är det ett barn inom 5m från honom så måste han upp & mysa en stund

jag brukar kalla honom my pride and joy, för det är han verkligen, jag är så stolt över att ha en råtta som honom

You can't spell Bitchy without Itchy

DuBetMig
0

Riley
10 augusti 2011
toppörad silver black irish, slät

(Han är ju som sagt inte över året än, men tänkte att det kan vara kul att se senare hur han förändrats).

1. STAM: okänd bakgrund. Enda jag vet är att han är född på djuraffär, och hanterad från dag 1 av personal där. Tog hem honom när han var 5 veckor gammal.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: har inte bitit, någonsin, ens vid misstag. Kan vara ganska tuff imellanåt, troligen någonting som växer bort. 

3. HÄLSA: har aldrig varit sjuk, nyst stundvis, men inget allvarligt. Inte behövts medicineras bortsett från ohyreangrepp. Har inte dragits med vid sjukdom i flocken.

4. KONTAKTBARHET: Är den som är framme vid luckan först, orädd och tar gärna kontakt vid utevistelse. Har inga problem med nya människor.

5. HANTERBARHET: smälter ur händerna, väldigt avslappnad med fint häng. Har inga som helst problem med att bli upplockad, vare sig i eller utanför buren.

6. SEXUALITET: Han är i tonåren nu och har varit lite bångstyrig mellan varven. Ganska dominant hane som är ganska högrangad. Sätts då på plats av den äldre hanen och det lugnar ner sig på en gång. 

7. TRYGGHET/RÄDDHET: en väldigt trygg individ, och har varit från dag ett. Är en riktig knasterkvarn som snabbt lägger sig och myser, gärna innanför linnet. Väldigt nyfiken på utevistelser, nyfiken på andra människor, men söker ändå helst tryggheten innanför tröjan.

8. UTSEENDEATTRIBUT: Bra storlek, slank och smidig. fint huvud med väl ansatta öron, fina ögon. Lite för mycket silvrering. Har funderingar på att ställa ut honom för bedömning.

9. ANDRA PLUS: väldigt kelig och lugn, knasterkvarn! Älskar att upptäcka nya miljöer.

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

zickan
0

Glömt bort denna tråd. Har tråkigt med burstädande just nu. Lite avstickare med en ny hane.

Vagabond's Bell bottom blues. ca 8-9 månader. Har inte papperet framför mig.

1. STAM: Svårt med finska råttor och släkt forska. Har dock stött på väldigt mycket av hans stam i sv. Tidigare på mina råttor och hos några andra. Med det kan man få en liten bild åp vad han kan bära.

2. SNÄLLHET/TUFFHET: Han är en finne. Och de är oftast lite tuffare. Vilket 3B visat. Han har varit med om extremt många introduceringar. Då han är stor så har han varit toppen till nya lite större hanar. Han har inte varit elak men stått på sig om någon tjaffsat. Men efter massa gruff i stora flocken. Så har han fått flyttat ut då jag trode det var han som bråkade. Men hanen som flyttade med från flocken. Har gett sig på 3B väldigt illa och visat sig vara rena monstret. Lät 3B läka ihop och började med att sätta in yngre i till honom. Första två vände han på och var lite gruff. Men sedan dess har det dykt upp en ny hane i hans bur en gång i veckan. Han bor nu med 5 andra och det har inte varit minsta problem. Åldern ökar upp hela tiden. Han kommer snart att introduceras med de äldre och förhoppningsvis kan flocken bli hel igen.

3. HÄLSA: Ende problem han haft är abcess och sår efter bråk i flocken.

4. KONTAKTBARHET: Söker kontakt hela tiden. Utanför buren är han go och håller sig gärna runt en. Bästa han vet är mina ena hund. Där klämmer han sig under henne och ligger mellan hennes framben.

5. HANTERBARHET: Lätt att ta upp. Bara plocka. Under tiden han hade ett år på sidan så pep han till lite och var lite stel. Aldrig varit några problem på den fronten.

6. SEXUALITET: Som yngre var han busig. Men efter lite strulet i buren så har han börjat ogilla att de andra hanarna busar med honom. Han gillar inte när de hoppar på honom bakifrån. Då han kan bli lite osäker och vända på sig snabbt. Men ibland kan man se att han stuttsar till och leker med nån av de yngre. Ännu aldrig strukit sig mot saker eller mig. Men kan snigla lite kiss i soffan och på mig när han är ute. Däremot så gillar han att busa med mig. Jag kan bråka som jag vill med den killen. Både på baken och rulla på rygg.

7. TRYGGHET/RÄDDHET: Har klarat stress och press rätt väl. Fått massa spö men ändå väldigt stabil i psyket. Varit med på utställning ett par gånger utan problem. Klämt som satan och puttat hål med kanyl på abcess. När det gjorde ont så slickade han mig på handen för att tala om.
Han klättrar över bullterrier och klämmer sig under henne. Där ska han ligga. Verkar rätt trygg i sig själv

8. UTSEENDEATTRIBUT: Väldigt bra utseende. Har alltid varit en stor kille. Väldigt muskulerad. Bra lång stor kropp. Ligger iaf över 600gram. Men inte vägd på ett tag. Färgen är rätt bra. Kunde nog varit lite bättre. Men dålig är den inte.

9. ANDRA PLUS: Stabilt psyke efter det han gått igenom. Jätte go att hantera, väldigt pussig. Han ger sig inte in tjaffs. Men han backar inte. Kan bli en klippa som flockledare om turen vill sig så väl.

Jag vet inte om han kommer gå i avel eller inte. Det hänger helt på kommande månader. Hur pass bra han fungerar med hanar äldre än honom och hur han utvecklas. Samt hur hans syskon utvecklas.