Ny råttägare!
Behöver lite spontan hjälp här!
För ungefär en timme sedan tog jag över en råttflicka vid namn Polly tillsammans med hennes bur. Det var lite panik då den förra ägaren inte tog hand om henne, så trots att jag inte läst eller kan nånting om råttor, så valde jag att ta över tösen. Helldre det än att hon fortsätter bo hos honom eftersom han sa att han haft svårt att få iväg henne. Och söt är bara förnamnet på henne.
Han sa att hon var choklad bandad, men är inte det en guldhamsterfärg?
Hon ska få göra sig hemmastadd nu och imorron ska hon få komma ut på en liten runda om hon vågar komma ut, hon är lite skygg och springer iväg mycket lätt om man närmar sig, men när hon väl sitter i handen är hon mysig, men lite sprallig.
Men, vad ska jag ge henne för mat? Leksaker? Hur ska jag sköta en råtta? Miljoner frågor kräver miljoner svar. Har ni kanske någon/några artiklar?
Tack på förhand.

Oj, eloge till dig som tar hand om råttan!
Det finns inget som heter choklad bandad i råttvärlden, utan hon är nog en bareback eller en hooded kanske. Har hon någon färg på ryggen?
Råttor är flockdjur, så du bör skaffa en råttkompis till henne. Enligt lag ska man ha minst två om det inte är så att råttan är aggresiv mot andra råttor. Hur gammal är hon och har hon alltid varit ensam?
Egenblandat Torrfoder är det bästa, köp osötad musli med de fyra sädesslagen som bas, sen kan du lägga till lite nötter, hårdbröd, hundfoder och sånt.
Färskfoder ska hon få varje dag, och det kan vara sånt du äter bara det inte är så salt och fett mer eller mindre.
Finns så mycket att skriva, men har du kikat på artiklarna som vi har här? Vi har samlat vanliga frågor och tips i en länk, där hittar du massor om mat, vad de inte ska äta, burar, leksaker mm.
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1
Kanske lättare att läsa lite och komma med fler frågor sen :)
Qui dormit, non peccat
#1 Tack så mycket för dina svar!
Hon är vit på ryggen och brun på rumpan med ett svagt brunt streck upp mot nacken.
Och om dem är flockdjur, ska jag skaffa en till liten tjej så snart som möjligt :) Och enligt ägaren så har hon alltid bott själv sedan hon flyttade från mamman.
Testa då med en bebis. Det är inte säkert att hon kan vara i flock om hpn varit ensam. Helst 2 om det inte går så att bevisen också blir själv. Hur gammal är hon?
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Vilken liten sötnos, åh vad vacker hon var!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#3 Blir nog att leta upp en uppfödare i närheten :).
Han visste inte riktigt, men kring en halv år ska hon vara.
#4 Det är hon verkligen!

#2 Isåfall har hon teckningen hooded missmarked, skulle tro att hon är black hooded. Dåliga svarta ser ut som choklader och min skärms färginställningar och jag är inte alltid överens 
Grymt söt är hon iaf!
Hoppas det funkar med en unge eller två, om hon bara är 6 månader så borde det inte vara något problem.
Qui dormit, non peccat