Hängmattor/tunnlar
Ja, hur hänger ni upp hängmattor och tunnlar ? Har försökt med trådar av olika sorter, även tjockt garn, men det ser så stökigt ut , sen så gnager de ner allt så småning om..jag behöver en bättre lösning helt enkelt.
Så därför undrar jag vad ni hänger upp inredning med. :)
Sökfunktionen vill inte fungera för mig idag, så därför får det bli en ny tråd ;)
Vi använder buntband. Fungerar utmärkt med pojkarna. Flickorna brukar gnaga ner ett eller två buntband om dagen så man får kolla igenom alla korgar och hängmattor någon gång om dagen och vid behov sätta nya buntband. ;) Hade en period när tjejerna inte fick några hängmattor alls, men nu när de fått en betydligt högre bur är jag orolig att de ska ramla (har icke hänt än, peppar peppar) och vill att de i så fall ska landa mjukt i en hängmatta istället, så det gäller bara att vara envis. xD
Men som sagt; med killarna fungerar det utmärkt. De gnager inte på samma sätt som mina flickor.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Okej, jag ska kolla upp buntband då. Mina tjejer gnager lite ibland , inte så mycket så det kanske funkar. Tack så mycket :P
Jag sätter upp mitt med tråd, men har den så långt ut åt gallret att de knappt kan bita på tråden. Kan visa hur jag menar när jag kommer hem från skolan :)
Då behöver jag sätta upp nya 1-2 gånger i veckan + att de absolut inte kan skada sig på några vassa kanter osv ^^

Använder stora säkerhetsnålar och jättestora gem.
Qui dormit, non peccat
Karbinhakar och andra billigare hakar som finns att köpa på typ Hornbach och Bauhaus. Men karbinhakar gillar jag helt klart bäst för de är så himla smidiga att snäppa på och loss. Många använder S-krokar vet jag, men nackdelen är ju då att hängmattorna lätt kan "hoppa loss" från kroken. Jag gillar även de där små hakarna som ofta sitter på nyckelband och andra gratisnyckelringar som kundvagnsmynt och sånt. De är ju dessutom gratis om man hittar dem, men inte lika starka i konstruktionen som karbinhakar.
jag använder ikeas dignitet krokar. de är egentligen till för gardiner.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20075947/
är en liten klämma med en krok i andra änden.
Jag kör på Ikea krokarna som Minky ovan pratar om. Men även ståltråd och karbinhakar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för alla svar!
Jag använder s-krokar flitigt i mina burar! Bara man vet åt vilket håll man ska fästa kroken, och inte sätter dem i konstiga vinklar så att krokarna nästan "ligger" ner så sitter de bra.
Annars är buntband enkelt och bra, men "säkrare" är ju dock ståltråd.
Men jag vet inte om jag kan hålla med om att det blir så "osäkert" med buntband, mina råttor har aldrig gnagt i någon upphängning (inte ens gummisnoddar som jag haft till t.ex vattenflaskor). Men det kan hända att de gnager sönder hängmattan, då har s-kroken suttit kvar men mattan ramlat… Hade med andra ord inte spelat någon roll vad jag fäst det med. Viktigast är att se till att fallhöjden inte blir så hög med hjälp av hyllplan osv.
Jag har provat "krokodilklämmor" av olika slag (dock inte de från ikea till gardinerna, men andra platta varianter), men tycker alltid att de blir dåliga så fort när man använder dem om och om igen.
Så jag kör i.af med s-krokar och till lite mer permanenta fastsättningar i gallerburar har jag buntband eller tjockare ståltråd. Har även ögglor som jag satt fast och kan hänga s-krokarna i nu när jag har träbur.
Ett tipps om man inte kan/vill ha s-krokar är i.af att köpa återanvändbara buntband så slipper man köpa hem nya hela tiden ^^
Hakuna matata!
Jag var på ikea igår , men hittade inte några S-krokar :S
#10 Jag har köpt mina s-rkokar på bauhaus i "storpack" p typ 40 st för ungefär lika många kronor.
Annars finns det både på clas ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161087938
men både biltema och jula har de säkrt dom med :)
Hakuna matata!
Jahapp, ska kolla på lite fler ställen då :P
Små metallklämmor. Fäster bra överallt, håller urlänge, enkla att flytta, orkar hålla mkt tyngd, inget vasst eller sånt som råttorna kan göra illa sig på eller fastna i
Jag har s-krokar nu och har aldrig sett grabbarna tugga på nån inredning mer än fångsten och innertyget i fleece tunneln.
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/