Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1525 ggr
hobbymupp
0

Luktar de så mycket?

Har alltid tyckt att råttor verkar vara så otroligt härliga djur men har inte riktigt haft plats, tid osv. Vi ska flytta i höst och då kommer jag få kortare väg till skolan och en hel del grejer kommer åka ut = tid och plats finns antagligen! Dock ska vi flytta till en lägenhet och alla mina vänner som jag pratat med om att skaffa råttor säger:

"Oh, nej de luktar ju så mycket! Funkar inte alls i en lägenhet!"

Stämmer det? Hur mycket luktar de egentligen? Är det mer än kaniner och andra smådjur?

Ni får gärna dela med er av andra tips också :)

AnneN
0

Jag bor i lägenhet och har bla 2 råttor… Hur mycket det luktar beror en hel del på hur ofta och noga man städar hos dem.

Sedan har jag för mig att hanar luktar lite mer än honor.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Magda
0

jag tycker inte att de luktar mer än kaninen.. nu har jag många råttor, men har man bara en 3-4 st eller nått så luktar de inte jättemkt (tycker jag iaf) sen är det ju skillnad från råtta till råtta och om de går på låda och sånt.. det bästa är väl om du kan åka till ngn med råttor och provsniffa ;)

(glömde skriva att jag bor i lägenhet)

[134643]
0

Då får man städa oftare :)
Jag har råttorna på mitt rum, och har oftast dörren stängd och byter botten 1ggn/veckan och filtarna åker i tvätten 2ggr/veckan. Då luktar det inte så mycket ( sen har jag bara två honor också ) :)

hus-musen
2

Beror ju helt klart på hur ägaren städar och mindre på råttorna skulle jag vilja säga. Är man känslig för lukter bör man inte ha djur över huvud taget, råttor luktar inte mer än andra djur.

Qui dormit, non peccat

hobbymupp
1

#1,#2,#3 okej, tack :) tänkte väl det!

#4 tänkte mest på att ingen reagerar på att man vill ha en kanin inne, men om man säger att man kanske ska skaffa en råtta så reagerar folk på att de ska lukta så extremt mycket. Lukt står man ju ut med, annars går det inte, men en så stark lukt som folk har snackat med mig om tror jag inte att mina kära föräldrar skulle godtjänna i lägenheten.

R8bus
0

Har haft ett par mycket orumsrena herrar i rum på 16kvm. På grund utav att de byggde kojor ute i rummet som jag inte hade hjärta att förstöra i onödan luktade det lite (buren luktade inte mkt). Varje gång jag skulle ha gäster städade jag ordentligt och gästerna kände inte någon råttlukt över huvud tagetGlad

hus-musen
0

#5 Jo men folk reagerar många gånger bara för att det är en råtta man nämner, många drar automatiskt tankarna till sopråttor och kloakråttor, och de lär ju inte lukta rosor precis Tungan ute

Råttorna i sig luktar inget speciellt, hanarna luktar som söta kex, och honorna luktar lite som jenka eller blommor tycker många.
Har man en toalåda som man tömmer ett par gånger i veckan som man skulle göra för en katt eller kanin så luktar de inget alls.
Sen beror det på vad man har för bottenmaterial oxå, gamla tidningar som en del använder luktar illa snabbt och man behöver nästan byta dem varje/varannan dag för att hålla det luktfritt.
Toalätt eller aspspån luktar inget speciellt, svag doft av papper och och trä. remiss kattströ däremot stinker pappersbruk.
Kutterspån ska man inte ha till råttor, men om man använder det så luktar ju hela huset kutterspån som ett zoo.

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Sen beror det också på hur känslig man är för dofter. Vissa tycer att det "stinker" trots att de säger sig städa ofta vilket jag tolkar som att de kanske har för känslig näsa för att ha djur öht.

Råttor luktar som andra burdjur tex marsvin och kaniner dvs deras bajs och kiss luktar men inte djuret i sig så mycket. Tycker personligen att möss luktar mycket mer än råttor.

Anvariel
0

Jag tycker att råttor visst kan lukta väldigt mycket. Inte själva råttorna då, förstås - de luktar MYYYYYSIGT - utan urinen. Bajset brukar inte vara något problem - det torkar för det första väldigt snabbt och sedan är det ganska så enkelt att få dem att gå på låda. Däremot urinen är ett helsike. Om de får för sig att använda sina sovplatser som toalett för urinen (vilket mina tösar gjorde) så kommer det att stinka oavsett hur ofta man städar. Så är det tyvärr bara. För mig var det inget problem för MINA luftvägar, utan jag tyckte mer att det var jobbigt för råttornas skulle och jag var orolig att det skulle påverka deras luftvägar - ammoniak är ju så starkt. Själv är jag inte så kinkig med lukt - jag känner aldrig någon lukt när andra gör det för jag har taskiga slemhinnor i näsan. Men visst, det kom en sån där härlig (not) ammoniakstank när man steg in i hallen efter man varit ute en sväng. Och det fast man bytt precis allt dagen innan. Kul? Nja. Men visst, det är ju samma problem med alla djur egentligen, om de inte är rumsrena hundar då. Alla djur luktar ju mer eller mindre. Vad tusan, ett AKVARIUM luktar ju t.o.m.

PS. om någon har något tips på hur man får råttor att gå på låda även när det gäller urinen så säg gärna till. Har bara hört om en eller max två som lyckats med detta.

hus-musen
0

#9 På samma sätt som du tränar dem för att bajsa. Flytta dem hundra gånger till toalådan och ha fler toalådor i buren så de inte behöver gå långt för att kissa.

Qui dormit, non peccat

Anvariel
0

#10 Men om man inte SER att de kissar felaktigt då? Jag ser väldigt sällan när de gör ifrån sig överhuvudtaget. Jag flyttar ju på dem OM jag ser det, såklart, men det verkar inte ta. Jag ser ju inte precis när de nyss vaknat i sitt lilla bo och pinkar där inne. Nåja, vi får se. Jag har ju börjat på ny kula nu med två pojkisar så vi ska se om jag inte kan få dem att inte pinka på fel ställen.

hobbymupp
0

Så hanar luktar mer, honor mindre. Kastrerade hanar? Luktar de typ som honor då? (inte själva råttan utan buren/avföringen/urinen)

[Eraj]
0

Innan jag fick min nykomling hade jag två hanar som var ganska duktiga med att bajsa på toaletten, men kissade där de sov. Jag bytte filten i deras favoritsovställe en gång varje eller varannan dag och bytte bottenunderlag en gång i veckan. Luktade i princip ingenting.

Nu när jag fått en sjuveckorsunge som slarvar med toaletten och kissar/bajsar lite här och var luktar det såklart mer. Sen att hanar ska lukta mer än honor - det beror nog mer på individen än på könet. En del är mer grisiga än andra. :)

Vet inte om kastrerade hanar luktar mindre men att kastrera hanar är relativt "ovanligt" eftersom det medför stora risker. Åk hem och lukta hos någon råttmänniska om du är osäker på om det kommer lukta för mycket! :) Alla är olika känsliga för dofter och därför är det ju svårt att beskriva.

hus-musen
0

#12 Nej så enkelt är det inte. Honor kan vara riktiga smutsgrisar, så det är individuellt. 
Kastrerade hanar, vanliga hanar och honor luktar likadant kiss och bajsmässigt, ingen skillnad vad jag märkt.

Qui dormit, non peccat

Ruzicka
1

Jag har 5 hanar och bor i en tvåa. Det funkar alldeles utmärkt. Hade jag städat buren en gång i veckan hade det såklart luktat i slutet av veckan, men som jag gör nu, byter i toan och torkar av hyllplanen en gång i mitten av veckan och sköljer av plasthusen varannan dag, så luktar det ingenting alls. Min sambo kan vara mycket känslig för lukter men han har aldrig problem med råttornas lukt, utom när det är dags att städa i slutet av veckan då han kan känna något. Men jag tycker inte att mina gubbar luktar mer än andra djur. Hade jag haft 5 katter till exempel hade de med säkerhet luktat mer.

I början använde jag trähyllor som kom med buren och hängde upp fleecehängmattor… men det gick inte alls. Då luktade buren konstant, även direkt efter att man hade städat den. Så det är bättre att använda plast än andra material tycker jag, det luktar mycket mindre.

Jag vet inte hur kastrerade hanar luktar, men man bör inte kastrera om man inte har problem med råttornas temperament har jag hört. Det är stor risk att de inte överlever operationen, så att sikta in sig på att kastrera sina hanar för att de skall lukta mindre är inget jag rekommenderar. Men allvarligt talat, jag har inget luktproblem med mina 5 gubbar så jag tror inte att det skulle behövas. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Crapsurraren
2

Jag hade bovärden här idag och han märkte inte ett jota förrän han hörde att grabbarna klätttrade på gallret. Visade honom råttorna och han gosade med dom i massor och sa: Inte visste jag att råttor kunde vara såhär extremt keliga, inte luktar dom illa heller.

Det måste ju vara tummen upp det :D Har hört mycket härinne om att bovärdar klagar men det såg man inte alls hos honom trots att han var runt 50-55 hållet. Han blev väldigt intresserad och frågade en massa om hur dom åt och så :) Kanske en blivande råttägare? hehe

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Fridborg
0

Jag brukar fråga mina gäster som kommer in. (Jag har en etta på 22 kvm och 6 hanar) och vissa tycker att det luktar, andra inte. Ibland börjar det inte lukta förrän man kommer fram precis framför buren.

Jag har doftljus på på dagarna när jag e hemma och tar en spray-om med doftspray för toaletter ibland, det täcker faktiskt den lilla lukten som eventuellt finns.

Jag städar buren ordentligt en gång i veckan (har BORRIS-mattor från IKEA som bottenlag, fast just nu en matta som jag klippt sönder) och byter filtar när jag tycker att de börjar lukta eller se lite skabbiga ut.

Mina killar är inte toatränade utan kissar och bajsar överallt men jag tycker bara dom luktar när jag ger dom hundmaten jag har (varför sjutton ger jag den till dom fortfarande ibland!?) Då stinker det en gubbes gamla andedräkt om både råttorna och hela buren :/

Anvariel
0

#17 Hundmat luktar APA!!! :S På riktigt alltså! Man tycker inte att det luktar så illa när man öppnar en säck och luktar, men om man låter hundmat stå i ett skåp eller rum ett tag så biter sig den lukten fast något in i bängen. Urk. Nåja, off-topic. :)