Vill ha dumboråttor!
Hej! Jag skulle så gärna vilja ha två små dumboråttor, helst honor. Jag bor i Stockholm, har någon en liten uppfödning eller bebisar hemma, hör gärna av er! 
Sedan har jag lite frågor.
- Är dumboråttor precis som 'vanliga' råttor dvs beter sig och ska skötas om likadant? Liksom, är utseendet enda skillnaden?
- Hur stor bur ska de ha?
- Min pappa kan vara lite envis, han är inte så sugen på råttor. Men dumboråttor verkar han mer positiv åt (fråga inte varför haha) finns det något man kan säga som kan få honom att bli mer positivt inställd?
Tacksam för svar! 
/Moa

Dumbosar är precis som alla andra råttor, skillnaden är just att öronen sitter lägre på huvudet än vad de gör på toppörade.
Buren enligt lag ska vara minst 60*30*30 men det är jättelitet och ingen råttälskare skulle ha en sån liten bur.
Minimåttet jag tycker för två råttor är 60 cm hög, 50 cm lång och 45 djup. Men ju större desto bättre.
Bästa kanske vore om han fick träffa några trevliga råttmänniskor och råttor? Så får han själv klämma och känna på råttor, många gånger behöver man träffa djuren för att förstå dem.
Annars tycker jag du ska leta reda på massor av info om råttor, läsa artiklarna som finns här och prata med andra råttmänniskor så du har kunskap och engagemang och kan prata med din pappa om hur trevliga djur råttor är och vad man ska tänka på osv.
Kunskap är makt :)
Qui dormit, non peccat
Okej, tack så mycket! 
Låser tråden pga att tre lika dana från samma person har gjorts. Räcker med en.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.