Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 342 ggr
Moa1994
0

transportburs träning ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min nya råtta vill inte vara i transportburen utan han får typ panik när han kommer nära den o skriker o river en o jag vet inte hur man får det att försvinna. han måste klara av att vara i den nu när jag transporterar dom när det är kallt. det är typ en sån som är på bilden. jag har 2 st sånna till 3 st råttor.

hus-musen
0

Panik över att vara i den? Har det hänt något så han klämt sig eller liknande?

Jag har aldrig tränat mina direkt, de vet att när matte sätter dem i buren är det vila som gäller efter alla mina resor med dem sen de var små. De smiter inte ens ut om locket är öppet utan de stannars tills jag säger att de får gå, jäkligt skönt!

Det du kan göra är att vänja honom vid den, ha den bredvid er när ni är ute eller ha den i buren. Lägg i små  godbitar som kan locka, stoppa ner honomi buren i ett par minuter med en godis och plocka sen upp honom.

Qui dormit, non peccat

Moa1994
0

ok, för han river sönder en om man tar honom för nära den o han skriker som om han har ont men det är första gången han är vid dom. mina 2 andra går i där o lägger sej självmant. man kanske ska ta kattburen o sen sätta nåt som värmer o skyddar mot vind. men jag vet inte hur.

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Inte för att klaga eller så. Men är inte den modellen på transport väldigt liten?. För mig att de bara finns i en modell. Men kan ha fel.
Den modell jag känner till av liknande är pytte. Knappt bra för en råttunge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Har du en kattbur så är ju den 100 gånger bättre!
Lägg in massor med fleece och sen sätter du kattburen i en ikea-kasse eller någon annan stor kasse som skyddar mot vinden. Så gör jag med mig.

Tror det finns två varianter, en är skitliten och funkar för en bäbis, tror nicciz har en sådan någonstans.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

#5 råkar inte vara att du sitter med en?. Kan vara min isf och inte nicciz. Hade en som försvann hem till henne. Eller ja de flesta transportburar verkar ha en egenskap att försvinna iväg XD.
Saknar iaf en röd liten.

zickan
0

Ja precis det var det jag tänkte på. Den modellen du har på bilen är på tok för liten som transport bur. Den hör till samma serie som de jag har hemma. Jag har M och L.

Du har denna Small som är jätte liten. Kan vara därför du har en rädd råtta! Så skaffa en större transportbur så får du nog inte samma skräckslagna problem.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aladino-s-p-4874?osCsid=7d05abf8a484300b22b6903abb221471

hus-musen
0

#6 Den har jag faktiskt sett någonstans, jag har den inte hos mig men om jag inte minns fel så följde Minime med mig i en sån! Var när hon bodde hos  Eva. Eller så var den lila, är inte säker.
Kan kolla med henne iaf!

Appropå det så saknar jag oxå en transportbur, försvann till dig eller wm om jag inte minns fel. Men var för ett år sen, så den är nog borta nu Tungan uteNu mer står mitt namn och nummer på allt!

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Jag har bara mitt här och en petbox som är ladugårdens. Saknar 2 mellan och 1 stor bubbla samt en sådan där liten med mörk röd botten.

Moa1994
0

det är inte en sån som är på bilden utan mina är köpta på ullared. jag vill inte att dom ska utsättas för drag o kyla i onödan. anledningen till att jag måste transportera är att jag bor på skolan o bara är hemma på helgerna. jag åker tåg imellan o det är ca 2 km mellan skolan o tågstationen.

zickan
0

Okej. För den på ditt första inlägg är ju en sådan liten. Vad har din för mått?.

Men om du kan så låna en större transport. Kanske katt modell och ha alla tre i den. Kanske hjälper om buren bara är lite större och tryggt inredd