Svarta och blue-bebisar!
Min nästa planerade kull kommer tillverkas i mars, och där är ännu inte fulltingat.
Människor med genuint intresse och engagerade, kärleksfulla hem hälsas därför välkomna att höra av er för att tinga bebisar ur nästa kull.
Blivande pappa är en enfärgad blue, med ursprung ifrån England. Finns ett antal släktingar till honom som bor i Sverige och som visat på fint temperament.
Blivande mamma är min finska import Alias Aye-Aye, "Monki", en underbar, mjuk och gosig flicka född 20:e juni 2011. Hon är en utställningsmeriterad silver black irish. Har vunnit 2:a pris i PET och Första pris i Standard. Mycket vacker typ och suverän storlek. Vet tyvärr inte så mycket om hennes släktingar, livslängd etc. Hon kommer ifrån Alias uppfödning i Finland och dennes stamlinje med inriktning på Silver blue och Silver black. Det enda "felet" på henne är att hon rostat lite i ljumskarna, annars har hon mycket snygg svärta och jag hoppas att hon kommer kamma hem ett championat så småningom.
I kullen väntas släta, toppörade bebisar i enfärgat och förhoppningsvis några irish, i silver black och blue. Råttor som passar till utställning, agility, kel och mys.
Kolla in min hemsida, www.fizzysrattor.com
Jag håller till i Lund, Skåne. Håller på att fylla i alla uppfödartest och kommer starta provår som uppfödare hos Svenska råttsällskapet nu i början på 2012.
uff varför ska du ha dem så långt nere? har för mig att sådan lång transport är svår och man får inte ha gnagare på flyg :c

Har bara en fråga: är dom ru bl fria?
Ja! Detta är bara renavlad blue och inte russian blue :)
Jag skickade nyligen en liten råttflicka från Lund till Stockholm, bilresa på 6 timmar och det fungerade jättebra.
Då är det ytterligare ca 12 timmar kvar till Skellefteå -bil fr Sthlm, alltså. :-) ..fast kanske funkar ok ändå, då de är så unga? :-)
#4 Vilken snygging :)

#5 Det är en extremt lång resa som kräver rymlig bur, aktivering, och gott om mat på vägen oavsett ålder på råttan anser jag. Ungar kan vara mer lättstressade än äldre djur som har åkt sträckor tidigare.
Qui dormit, non peccat
#7 Ok, kan tänka mej att det är som du säger.. Bor själv inte i Skellefteå, (men ännu längre norrut)+ planerar inte fler råttor -ännu på ett tag. Min undran var mest en reflektion på inlägg #1& #3. :-)
#4 Så vacker blivande mamma! :-)

#3 Va spännande. Hittar dock ingen info om den blivande pappan.
#9 är en Ionianhane som ska bli pappa och honan från Alias har visst Sanderssläkt? Är det verkligen ru bl fritt? Honan ska vara löjligt fin, jag är själv rätt pepp på en unge.
har ryckt i mina kontakter, men verkar som enda chansen jag har är först i sommar :c
#11 tack för klargörandet! Ursäkta att jag la mig i :)

#10 Nej dom är inte ru bl fria tyvärr. Eftersom mormor/farmor lämnar ru bl i första led. Väldigt konstigt dock att det inte blev ru bl bebisar i kullen då det är en inavelskull men åt andra sidan så kullar dom finska uppföddarna bort minst halva kullen/kullarna.
Russian blue är ju recensivt dvs att det måste finnas på båda sidor få att få fram det. Sen kan det tyvärr ligga flera generationer bakåt och inte synas men i detta fall så kom det redan i första led.
Mycket därför jag inte vill ha in det i mina linjer för har du en gång fått det blir du inte av med det.