Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1209 ggr
Candi
0

Jag har köpt min första råtta!

Jag var i djuraffären, trots alla varningar, trots bättre vetande, trots mina planer och önskemål gällande färg. Jag hade bara tänkt titta, eftersom det dröjde så att hitta rätt; bara kika och klappa lite för att bli mindre otålig.
Och där satt han.
Helt fel egentligen, runt 8-9 veckor om jag förstog affärens snurriga förklaring rätt (de hade fått in för många, lämnat tillbaka, fått fel färg, osv; jag lyssnade bara med ett halvt öra).

Han satt där i sin bur, med tre bröder, och såg så nyfiken ut.
"Kan jag få prova att bära honom?" frågade jag.
"Mm, jo, fast han är inte hanterad, så han kan vara lite knepig".
Hon tog ut råttan, gav honom till mig, och jag tog emot hoonm. Han börjar mumsa i mitt öra, ville ligga vid min hals ungefär, och sträckte på sig jättebelåtet när jag kliade honom på sidan.
Oj, tyckte hon, han tycker nog om dig. De gör sådär med munnen när de trivs (ngt mumsade skumt ljud). Jag hade berättat att jag aldrig haft råttor innan.

Jahapp, han somnade när jag stog och höll honom. Jag tror att jag måste köpa honom, jag är lite småförälskad. Trots bättre vetande. Håller ni honom tills jag kommer tillbaka? Jadå, inga problem, svarade hon; ingen som tittat har velat ha honom för han vill inte bli buren.
Jag panikhandlade mat, spån, skålar, vattenflaska, m.m; jag hade ju tänkt ta allt långsamt, så jag hade i princip bara en bur.

Nu är han iaf här. Han sitter bakom mig och väntar på att få komma ut och busa; han är helt underbar. Han tycker att det är lite obehagligt att bli upplyft, det känns som om han kan ha blivit tappad eller så ngn gång, men när jag väl håller i honoom är han en mysklump. Han vill pussas hela tiden, han är jättenyfiken och vill vara med överallt, och han jagar katterna.
Idag ska jag snickra ihop buren, så han får bo större; den jag har nu känns alldeles för liten för en sådan liten buse.
Jag ska vimsa runt i olika butiker och leta kompis oxå, jag kan ju inte ha honom själv. Jag får helt enkelt ha fler än två råttor, för jag har inte släppt min dröm om en choklad- och en fawnpojke.
"Om du ska ha honom själv tills du hittar en kompis måste du hålla på extra mkt med honom", sa hon. Haha, inga problem kan jag ju säga; jag har svårt att låta bli min lilla sötnos. Generad

Jag hoppas bara att allt går bra, att han visar sig vara en frisk och harmonisk råtta; än sålänge har han inte gjort ngt för att sänka mitt hopp. Han nyser lite, men hon sa att det dragit en dag i butiken för dörrarna strulat, så efter det började han; han är redan mkt bättre, nyser i princip bara någon gång per dag nu. Han har varit här i tre dagar.

Nää, nu ska vi busa lite, är det någon som vill se lite bilder? Jag tänkte fråga vad hans färg kallas, jag är fullständigt värdelös på sådant själv.

Och jo, en sak till var det: Kan man på ngt sätt lära råttan att inte kissa och bajsa överallt så fort han kommer ut från buren? Våran soffa börjar se lite ledsen ut, och pojkvännen muttrar ngt om att det är äckligt.

Såja, färdigsvamlat, jag är bara så glad, jag ville dela med mig. Skrattande

KickanW
0

Åh, jag förstår att du inte kunde stå emot. Vilken mysklump han verkar vara :) Jag vill se bilder!

Taci
0

Jag skulle inte heller kunnat stå emot kan jag ju säga ;D Jag vill också se bilder!

sweet_heart83
0

Ja klart du inte kunde motstå en sån goding. Måste kännas så bra att han tydde sig så till dig, när han tydligen inte gjorde det med andra. Måste kännas speciellt!!Glad Lycka till med den lille nu och hoppas att du snart hittar en el två kompsar till honom.

Maliceangel
0

I början när Vinga bajsade i sängen så sa jag nej varje gång. Nu efter en Vecka (har bara haft henne så länge) så bajsar hon inte ute. Jag vet inte hur jag fick henne att kunna nej däremot . . .

Sasha_H
0

Köpte också råttis idag, min tredje :) jätte söt liten tjej, lite blyg nu efter att ha kommit hem men underbar teckning

Absinthe
0

BILDER! BILDER! *ropar efter* Cool

Tulo75
0

Det verkar ju som om du hittat världens mys råtta :-)

Väntar spänt på att få bilder på han… Vad ska han heta?

AnnaL
0

Kärlek vid första ögonkastet, det är ju så det ska vara! Angående att göra råttan rumsren finns det mycket att hitta om du söker här i forumet eller på internet, men kortfattat så fyar man en råtta som gör ifrån sig på fel ställe och sätter den i toalådan (omedelbart så klart, det hjälper nog inte att fya fem minuter senare).

Man ger den inte beröm när den går på lådan, då kan den få konstiga idéer om att "kissa på kommando" :) Slutligen behöver man inte vara så noga när man städar toalådan i början, luktar den som den ska och kanske har en bajsplupp eller två i sig är det lättare för råttan att förstå vad den ska göra där.

Msif_94
0

Kan du inte lägga ut en bild på honom..? Skulle va kul att se :)

Candi
0

Jag ska slänga i mig ngt att käka, sedan ska jag ta lite bilder, så snart snart får ni se honom. Skrattande
Han har inget namn än, jag måste komma på ngt snart, men det måste vara perfekt juu… Kyss

Absinthe
0

*väntar snällt*

CamillaS
0

åhh va roligt väntar spännt på bilderna på sötnosen;)

Tulo75
0

väntar jag oxå *nyfiken*

Candi
0

Ojsan, vi råkade somna efter maten, sedan fotade vi och hann inte konvertera bilderna, och nu är jag så trött att jag inte ser skillnad på en råtta och pojkvännen; jag råkade kalla råttan för Pär när jag skulle pussa lite godnatt på honom. Förvånad

Imorrn blir det bilder här, det lovar jag, och om någon ville säga vad de tycker om hans utseende mer än bara att han är söt (för vilka är inte det?) så skulle jag bli jätteglad; jag har fått för mig att han är en ganska fin råtta, men jag är inte alls särskilt duktig på att bedöma eg.

Sovasovasängsäng. Räcka ut tungan

CamillaS
0

oki ska försööka titta på förgen också fast e inte så bra på färger, e lättare att se om råttan e söt he heRäcka ut tungan

Taci
0

#14, fast vilken råtta är Inte söt egentligen ? ;) Sen finns det ju dom som är nåt utöver det vanliga såklart ;D

Candi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Here he comes… Kyss
Det tog liiite längre tid än jag räknat med, men jag är så kräsen, och dessutom var vi och köpte en kompis åt honom idag. Åhh så glad han blev! Nu återstår det bara att hitta på namn.

Öhm, någon som är bra på färger? Räcka ut tungan

Candi
0

En liten flirtis är han!

Candi
0

…och här kommer en bild på hans profil; jag har fått för mig att det är väldigt bra, men jag har bara läst, och går på känsla. Min nya lilla är självklart jättefin, men han ser inte ut så i ansiktsformen. Glad

Daydreams
0

Jättesöt, verkligen. Vet du hur gammal han är? Jag skulle säga att han är en roan, alltså att färgen bleks av mer och mer och senare ålder kan han bli helt vit.

Roan är jättefina tycker jag:)

Candi
0

#20: *asg* Nooo! Jag är inte störmförtjust i vita råttor, men å andra sdan är han helt sjukt rolig, så han får vara vilken färg han vill; det är bara kul att ha ett namn på den.
Iom att jag köpte honom från en djuraffär vet jag inte exakt ålder, men båda är runt 7-8 veckor, och trots att jag köpte dem ur olika butiker misstänker jag av lite olika anledningar att jag lyckats få tag på två bröder; butikerna i fråga har samma leverantör så omöjligt är det inte, och åldern stämmer.

Jag tänkte väga båda imorrn för att kunna få en uppfattning om åldern stämmer; båda ser ut att vara lagom stora för sin ålder, och deras kullsyskon som fanns med dem i respektive bur var alla ungeför lika stora.

Är det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta för råttor att acceptera varandra om de aldrig träffats innan?
Min första herre hade bott själv i snart en vecka innan jag köpte min andra idag, och det var det konstigaste ihopsättandet av två djur som jag trodde var främmande för varandra jag någonsin sätt. Fundersam

Daydreams
0

jo men han blir inte vit vit om han är roan, bara att färgen bleknar och han kan bli vit när han blir gammal. Jag tycker roan är supervackra. Bebisen jag behöll från min kull är roan.

Candi
0

Glad Jag tycker att mina två är supervacka, och på ngt bisarrt vis matchar de varandra perfekt i färgerna; jag ska fota andra pojken när han gjort sig lite mer hemmastadd, just nu ligger han på huset och gömmer sig bakom "brorsan". Det var lite komiskt, för den här gången gick jag inte alls efter färg. Jag behövde en kompis till min första, och jag ville helt enkelt ha en trevlig råtta, och den andra kullen i samma bur var rädda för sina egna skuggor, medans den här bara hänger i handen och somnade när jag kliade hoonm på öronen (det började med att jag skulle plocka bort lite smuts).

Hm, jag tror inte att det är råttorna, jag har nog en sövande effekt på alla mina djur utom min hankatt som går runt och skriker och är skitsur. Hemlis

Tulo75
0

Det namn som poppade upp i skallen på mig när jag såg första bilden var Elvis. kanske berodde på att han var mörkare på huvudet… Hade det varit min råtta hade han fått heta Elvis, kanske fantasi löst… men det är ett förslag…  Skrattande

Han var Jättefin…

Absinthe
0

Black huskey roan.. =)
Jättesöt.. ^^,

Karmatarerskanise
0

UNDERBAR! Min gammla rådis var roan. Han var mörk grå som liten, typ vit som vuxen ;) Men ack så vacker!

Maliceangel
0

Värsta frillan Cool Det där mörka ser ut som en frisyr . . .  Cooling !

Candi
0

Men, men, men…
Jag satt ju och jämförde med SRS:s standard, och enligt dem finns det ju inte öht varken huskey eller roan? Eller, det är inte utsatt iaf. Hur kan ni veta att det är det?
Jag ifrågasätter inte, jag bara undrade om det finns ngn bättre sida med färger, så kanske jag kunde räkna ut min andra råttas färg oxå.

Elvis var ett rätt bra förslag, men *ehm* jag har typ ngt emot honom tyvärr, så det blir det inte. Räcka ut tungan

Absinthe
0

Huskey är teckningen roan är att det bleker.. finns inte i SRS standard tror jag, det är därför du inte hittar det där.. =)

http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp tror jag att sidan är, där finns massa att gå igenom.. =)

sweet_heart83
0

Så otroligt söt liten kille du har fått tag i. Jag älskar också Roan, en känner som du att det är tråkigt att dom bleks. Fast min kelgris har inte blekts nåt alls nästan och han är nu 9 mån.Kanske inte din heller kommer blekas så myckeGlad

Förövrigt tycker jag att det är synd att roan inte enligt SRS är standard. Hoppas det ändra snart!

CamillaS
0

mina är också husky roan Musse: Black husky roan, Nico: Mink husky roan.

CamillaS
0

Musse ;) fast han e yngre på den här bilden :)

Candi
0

Min lilla hälsar och tackar, och säger att era oxå var supersöta; sedan kissade han på mig så han fick gå in i buren igen. Fundersam

Ninja
0

Roan, som teckningen hette förut, fanns med på den gamla SRS-sidan. Den fanns med bland de ostandardiserade teckningarna, men nu finns OS-varianterna av någon anledning inte med mer.

Roan har ju, som Abstinthe säger, "bytt namn" till huskey. Roan betecknar i stället blekningen. Därför heter det numer striped roan och huskey roan, olika teckningar men båda bleks. :)

Myrkur
0

Candi, vilka underbara bilder! Jättesöt råtta.

(Vad har du för kamera :O?)

Candi
0

Tack för förklaringarna, jag börjar förstå mig på det hela lite bättre. Glad
Jag kan väl dock tycka att SRS borde ha en flik med andra färger, även om de inte är godkända, eftersom de trots allt finns, och det är j*vligt kasst med (vettig) information om just tamråttan på nätet har jag märkt. Fundersam

#35: Canon eos 350D, sköt med ett sigma 2,8/24-70. Har dock pillat en del i Capture One och PSCS2 efteråt, framförallt färg, kontrast etc. Flört