Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1428 ggr
MuryoKarasu
1

Nervös råtta [hjälp]

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ganska ny råtta som jag haft i kanske en vecka snart, han är väldigt fin och ganska tam, ska sätta i hop honom med en annan som har en större bur, ska först bara få honom lugn.

Han heter Neru och är kanske 5-6 veckor enligt djuraffären, han är lite skygg av sig, men allmänt lugn när jag bär honom/har honom i klädnaden, där trivs han, han verkar gilla att bo i tyger och dylikt..
Saken är den.. att jag bytte bur åt honom då han så länge hade varit i en typiskt plasstig hamsterbur med galler bara som tak.

Nu är han i en högre bur som han glatt hoppade runt och klättrade i, men nu verkar han nervösare när jag öppnar den, är lite orolig, men kan det vara att han bara behöver vänja sig lite? för jag flyttade även buren så han vart med central i rummet, då min andra råtta som hade buren där innan bor i ett ombyggt skåp/bokhylla ;'9

Neru har inte samma bur som Oshiro hade innan utan en annan som jag lät stå i blöt för säkerhets skull, men vet inte riktigt, vill inte han ska bli så nervös/rädd… finns det några tips, eller äre bara en fas?

Deviantart - Besök min deviantart, där jag brukar ha mina bilder

antidote
1

varför bor killarna själva? xD förstod inte riktigt det

hus-musen
1

Ge honom en kompis så kommer han bli mycket tryggare på en gång eftersom råttor är flockdjur och ska alltid bo ihop med en artfrände.

Angående buren så har han säkerligen aldrig fått leva som en råtta ska göra, och då är det klart att det är läskigt att vara på ett nytt ställe utan trygghet. En lugn plats är det bästa att ha råttburen på, och du kan även täcka över buren med ett lakan eller något på sidorna så han känner sig mer trygg och ytan inte bli lika öppen.

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Dem lever själva för att jag köpte en för drygt ett år sedan, men hann inte med så mycket, då vi bodde med mammas x, som vi fick fly i från innan jag kunde ge honom en vän, vi fick bo på skyddat boende i två månaders tid djur vart förbjudna så han (oshiro, den äldre) fick bo hos en vän under den tiden. Sen när vi kom tillbaka har vi haft det svårt att bara ta oss igenom dagen, men rätte gångar och mammas x som jagat oss, så därför bodde den ena själv, den andre fick bo själv ett tag för jag läste att man ska låta dem bo själva och lära känna sin miljö innan dem får träffa varandra X.x' så försöker bara följa den där listan med hur man ska göra Xwx'

2#

Jo han ska få en kompis, men dem är inte introdserade än då många säger dem ska bo själva i några veckor, innan dem får träffa varandra X.x' för dem är inköpta olika gånger. Men ska försöka introdusera dem snart, men ska försöka få dem att vänja sig vid doften av varandra, läst man kunde skicka typ tyg i mellan burarna som luktar av den andre så dem vänjer sig vid doften och sånt Xwx'

Oh.. Kanske det, han är köpt i från djuraffär då jag anser att dem oxo behöver kärlek, och där så bodde dem i typ som en jäääätte hamsterbur, med plast sidor också. Jag ska fundera på det där med tyg runt, han har ett hus han söker trygghet i inne i buren, men han brukar vällta det när han hoppar runt, han hoppar likt en känguru (hehe) Men kan nog vara, att han ser mer nu i denna buren än vad han kunde se i den förra ^^'

Men tack för tipsen, uppskattar det, bara nervös för att jag har inte haft någon så ung råtta innan, min äldre råtta vart ganska gamal när jag fick honom i från djuraffären. Visste inte då man skulle ha två råttor, läst om det senare ^^'

hus-musen
0

Ah förstår.. Men börja redan nu och flytta doftprover och låt dem hälsa på varandra på en öppen yta under uppsikt! Finns ingen anledning att skjuta på det.

Man ska aldrig ha en råtta ensam,  enda gången en råtta får bo själv är ju om den är aggresiv och farlig för sina artfränder. 
Om du ska ha karantän så måste du köpa 2 råttungar så de inte får sitta ensamma, och du får inte ens ha dem i samma hus om du ska ha riktig karantän.

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

oki >w>' jag ska testa låta dem träffas i morgon efter att dem först fått testa doft prover, dem har varsitt tyg hos sig dem sover på, så tänkte ta och byta platts på dem X.x'

Jag vet det, och får dåligt samvete, men det blev så i från början och kunde inte riktigt ro för det, jag hann liksom inte skaffa fler tidigare, det vart så mycket hemma, med all jäkla psykisk misshandel och efter flykten har jag inte heller hunnit riktigt X:x' bor med mamma och tre syskon mamma går liksom på kryckor, och djur affären är i en annan stad, i närheten, men tar en stund att åka X.x' men jag försöker, men när jag frågade om hjälp på en annan sida om hur man skulle göra fick jag bara skäll för att Oshiro hade varit själv, men jag hade inte kunnat på verka det X.x' han vart den sista i butiken när jag fick honom X.x'

ush.. känns som jag misslyckats massa nu X.x'' men jag lovar, jag försöker, och jag är snäll emot dem och försöker att ta hand om dem och ge dem uppmarksamhet regelbundet X.x' men ska försöka sätta i hop dem, bara varit orolig över hr dem ska reagera, vill inte dem ska skada varandra liksom xwx''

hus-musen
2

Eftersom din andra råtta har varit ensam så länge så finns det risk för att han har glömt hur man pratar råttspråk. Synapserna i hjärnan förtvinar och försvinner nämligen. Men med lite tur kan han funka ändå!

Huvudsaken är att du vet om att det blev väldigt fel för råttan, och att du nu försöker rätta till saken, ingen ide att skälla när något redan är gjort liksom. Bara att göra det bästa av situationen och hålla tummarna för att det går bra nu! :)

Bäbisen kommer inte kunna skada din andra råtta, han är på tok för liten för det. Men ta det lugnt, och stressa inte råttorna. Låt dem träffas på en plats som är väl rengjort och ingens revir, håll noga uppsikt. Det kan bli lite pip och ryggvändningar, men så länge den äldre råttan inte biter honom, sparkas eller går sidosteg med rumpan före liksom och sparkas så låt dem hållas. Ett bra sätt är att låta dem träffas en stund varje dag, 1 timme eller så.

Jag vet inte om du sett den, men under vanliga frågor-tråden som är nålad längst upp så finns det bla hur man introducerar råttor- artikel! Där kan du få massa tips om hur du ska göra och vad du ska se upp med.Glad

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

oh okej, men ska försöka reda ut det hela, tack för den hjälp du bidragit med, sk ata och kolla in den för tråden, är liksom ny på sidan, så hittar inte allt än Xwx'

Men jag ska kämpa med det hela och få dem att komma överrens >.<'

bilagar en bild på den äldre hannen Xwx'

Minhx
0

tror allt kommer gå bra. tycker bara de va konstigt å dumt att dom skällde på dej. får man fel info från början så är de ju bättre att va snäll å lugnt tala om de för en så man kan göra något åt de. å som sagt, händer de skit så får man ta en sak i taget. du måste ju få vara trygg själv annars så kan du ju inte ta hand om nån annan.

du ska se att allt går bra. kram på dej å råttorna

MuryoKarasu
0

Tack, mjoh, fick riktigt dålit samvete, det vart en annan sida om råttor typ.. och frågade en om honor brukar vara lite mer livade än hanar, så jag skrev bara något i stil med 'tja, honorna min syster har är mycket mer för att klättra och springa än hanen jag har, han är ganska lgn av sig' då vare nån som svarade med att skälla ut mej för att han vart själv Xwx' efter det har jag känt mig riktigt dumm för att jag inte hade haft tid att skaffa en vän till honom Xwx'

Jag brukar försöka göra det så bra förem som jag kan, klappar, borsta dem, byter mat vatten bur regelbundet, låter dem vara ute då och då, men bara i badrummet, mamma är väldigt rädd för möss/råttor men låter oss ha det om vi tar hand om det Xwx'

Men tack för dina uppmuntrande ord, gjorde mej glad att läsa ^^

MuryoKarasu
0

underbart, nu när jag kan lyfta fritt i honom, den nya, visar det sig… det är nog en tjej .w.' ser ut som det, vet inte riktigt vad jag ska göra.. lite ledsen över det, jag som fick höra att det vart en kille och allt.. men könet sitter ganska lånt ner X.x' ska ta honom/henne till affären igen och låta dem kolla försäkerhets skull, men äre en flicka, får hon ändå stanna, men känns lite fail jag som ansträngde mej för att försöka ge Oshiro en kompis och allt ú__ù'

Men mamma sa, äre en hona, aja, då kan jag väll få ha en kull ungar =w='' låter kul men känns ändå udda att han blev en hon.. ^^'

hus-musen
0

#10 Ta en bild och lägg ut här så kan vi hjälpa dig att bedöma om det är en hona eller inte. Men pungen borde synas tydligt!

Väldigt dumt att ta en kull, honan är dessutom på tok för ung eftersom hon ska vara minst 7 månader innan hon avlas på. Och dessutom bör du ha koll på släkt och utvärdera henne ordentligt om det ens är en bra hona att ta kull på. En råtta kan få 16 ungar om du har "otur", och då behöver du aktivt leta bra hem åt ungarna.

Annars kanske din syster kan ta honan om det är en hona?

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Mjo men har ingen kamera här för tillfället :/

mjo vet att hon är för ung, det vart mer något mamma sade för ända sedan jag vart liten har jag varit fashinerad av möss/råttor/hamstrar när de föds, hade en bok där man såg hur de utvecklats, och ville alltid testa det, så det vart mer ett skämt i från hennes sida x'P

Mjo, vet inget om hennes släkt, men hon själv är väldigt lugn, och bits inte eller något sådant, lite nervös av sig bara när min lille bror kommer, för han stället sig och ropar på henne hela tiden x'P

Mjo.. fast är lite ego, och blivit riktigt fest vid henne(?) men enligt alla bilder som jag kollar är hon no en hona X.x' för inga color och könet sitter långt ner.. tror hon har små spenar som på bilden X.x' hah, där rök det skämtet när jag sade "Han" såg "femenin" ut =w='

ska försöka ta bild i morgon och lägga ut Xwx' funderar på att kontakta djur affären oxo, både så dem kan kolla de andra råttorna, så det inte är fler fel plaserade Xwx' men samt för att jag tycker det vart lite dåligt att dem inte kollade, men annars harem riktigt bra hand om djuren, vet att det kan vara svårt närem är så små, men tycker det får man ju kolla ordentligt när man jobbar med djuraffär, men dem köper ju in så säger den som avlade dem "det här är hanar" så tror ju dem det är proffs som vet det =w='

hus-musen
0

Det är inga problem att se kön på råttungar, man kan se det från dagen de föds faktiskt. Så det är bara dåligt av djuraffären om de missat det.
Men inte ovanligt, det finns inga bra djuraffärer direktObestämd
Många kan vara bra på att prata men kan sällan något.

Men gå till djuraffären och säg till, det är deras ansvar att ha kunskap och kunna skilja på könen.

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Vart där, hon kollade till honom, för hon sade att enligt avståndet skulle det vara en hane, men han verkar inte fått några direkt kulor än, hon sade han vart ovanligt svår och hävdade att han kan vara sent utvecklad, så jag ska vänta lite, och kan få komma tillbaka med honom om nån vecka för att se om det blivit någon skillnad om jag fortfarande är osäker x'P

Måste säga att många brukar vara lite emot djuraffärer, men gillar den som finns i Gislaved i Gislaveds komun, för gjorde mej lite glad att när hon fick se honom, så hon kände direkt igen honom och sade med säkerhet att han blivit mycket lugnare, för han vart ju så nervös när jag köpte honom. Men det är oftast bra personal där faktiskt ^^' dem har koll och information om alla olika djur och alla har sina egna burar som dem städar bra och man får gärna gå inn och titta på djuren om man vill köpa, eller bara titta för att fundera på det. Dem förklarar oxo en del hur olika saker i butiken fungerar >w>'

Men det varierar lite i från personal till personal, en kvinna med brunlockigt hår som är riktigt duktig och känns väldigt omtänksam med ^^

Men hon sade i alla fall att det nog är en hane, men hon vart lite fundersam i och med att han inte har någon direkt synlig 'pung' men att hans kön sitter långt i från rumpan, vilket det gör på hanarna ^^'
Men hon sade att jag ska hålla lite koll utifall att ^^'

hus-musen
0

Han är ju över 6 veckor, han ska ha en mycket synlig pung om han är en kille. Man ser pungen på dem tydligt mycket tidigare så sent utvecklad tror jag inte på.
Kollat på denna? http://www.ratz.co.uk/sexingrats.html

Jag har personligen aldrig sett en bra affär med djur, har varit in i en hel del. Men någon bör det ju finnas någonstans i Sverige hoppas jag.Glad Har aldrig varit i Gislaved tror jag.

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Mjo sett den sidan, men vet inte riktigt vad jag ska tro ^^' men hoppas att det ska vara så att han på något sätt är sent utvecklad helt enkelt, för det gör det hela lite änklare om det är en hane ^^'

oki, men om då någonsin är i krokarna borde du titta in, ganska fin butik och djuren ser alltid välskötta ut enligt mej, oftast ganska så rent i burarna och dem har mat och vatten.
Samt är personalen trevlig och pratar gärna och försöker hjälpa en ^^

hus-musen
0

Råttor är inte sent utvecklade som sagt, de har punggrej från födseln. Men ta en bild och lägg ut när du hittat kameran så kan vi med säkerhet säga om det är en pojke eller flicka Glad

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Här, har tillsist en bild Xwx'

men det är en hona va? >__>'

hus-musen
0

Ja hon har tuttar så nog är det en hona alltid. Hade det varit en hane hade hon haft en stor pung hängandes som är omöjlig att missa.
Men grattis till nya tjejen då Glad

Qui dormit, non peccat

Crapsurraren
0

Definitivt en hona.. Finns inget som heter sent utvecklad på en hane :P Pungen går inte att missa haha :)

Hoppas att du åker tillbaka med henne till djuraffären och förklarar att dom gjort fel. Dumt att hon också ska bli en ensamråtta som din hane. Testa istället att ta hem 2 bebis hanar… funkar dom inte med den äldre så har dom ju åtminstone varandra.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

MuryoKarasu
0

19# tack Xwx' men lite sorligt att hon är flicka tycker jag, men hon är söt U.U'

20# okej, mjoo.. men känns dummt att lämna tillbaka henne nu när jag haft henne så pass llänge X.x'

Funderar på om djuraffären kollar könet så ofta, för tänker, dem har j en hel del djur och köer in dem i från uppfödare typ för att sälja vidare dem om dem får ett par och en uppfödare kanske om den är nybörjare säger 'det här är hanar, det här är honor' så kanske dem tänker att det nog är så >__>'

mjo, får se hur jag gör X.x' måste kolla lite med mamma m.m.. X.x'

hus-musen
0

#21 Ja visst ja, du måste ha en pojke till din. Alltid jobbigt när man har fäst sig vid ett djur och så visar det sig att det blivit fel kön..
Du kanske kan flörta lite med din mamma så du får en kompis till båda två? :) Eller om din syster kan ta honan till låns kanske.

Qui dormit, non peccat

MuryoKarasu
0

Mjo, för hon vart först jätte nervös av sig och nu kommer hon när jag ropar (för det mesta) och äter när jag håller fram maten, hon gjorde inte det innan, hon är jätte keli oh hyffsat tam och hade inget emot när jag vände på henne för att ta bilden, så svårt att bara lämna tillbaka xwx' tänker samt på djuren, dem vänjer ju sig vid en och blir fästa själva, tänk om ens egen föräder skulle lämna bort en för man är fel kön, händer ju irl bland människor i vissa länder med ju, men det är ju hemskt D:

Men får fundera lite på det, kanske han avgränsa den stora buren, den är som en heå undre, fyra plan på den, så funderar på att täppa till ena hålet ordentligt och sen ha det som två burar i stället ^^' blir större platts för Neru och kan ha andra råttor i den hon är i nu så dem vänjer sig lite innan man presenterar, men får kolla lite med mamma först Xwx'

haha, kanske kan få han som vart Nerus bror i butiken om han finns kvar då dem tog fel på Nerus kön, så kan han flytta in med x'D